Foto emmapatsie / Flickr

Koen Van Gerven, baas van bpost of van Amazon?

auteur: 

Simon De Beer

Minder brievenbussen en duurdere postzegels als je je post op tijd wilt krijgen: dat zijn de twee nieuwste maatregelen waar Koen Van Gerven, de CEO van bpost, mee uitpakt. Hij droomt er ongetwijfeld van de nieuwe Jeff Bezos te worden, de grote baas van Amazon en de rijkste man ter wereld. De PVDA heeft echter een heel ander beeld van een echte openbare, moderne en efficiënte postdienst. 

Minder brievenbussen en duurdere postzegels. Dat waren de twee nieuwe voorstellen die bpost-CEO Koen Van Gerven toevoegde aan de reeds lange lijst van hervormingen bij bpost. Bedoeling van het pakket maatregelen: de kolossale winsten van de grootste aandeelhouders en lonen van de topmanagers bij bpost te verhogen. Koen Van Gerven strijkt zelf 650.000 euro per jaar op, maar dat vindt hij blijkbaar niet genoeg. Zijn droom? De nieuwe Jeff Bezos worden. Bezos is de grote baas van Amazon en de rijkste man ter wereld, met een vermogen van meer dan 100 miljard dollar.

Koen Van Gerven is daarvoor bereid de hele erfenis van onze openbare postdienst op de helling te zetten. Delokalisering van IT-diensten, ontslagen bij de callcenters, uitbesteding van schoonmaak en kantines, de invoering van een lowcoststatuut voor postbodes, inschakelen van honderden interimmers... Er loopt een rode draad door al die maatregelen: onze openbare postdienst omvormen tot een privébedrijf waar enkel de winst telt, naar het voorbeeld van Amazon.

Een bedreiging voor de werkgelegenheid

Deze krankzinnige winstwedloop is een rechtstreekse bedreiging voor de werkgelegenheid. In vijftien jaar tijd zijn bij bpost 14.000 banen verdwenen. Ook de kwaliteit van de jobs is achteruitgegaan, door de komst van interimmers en de invoering van een nieuw lowcoststatuut voor postbodes (hulppostbodes) … Waar zullen de waanzinnige maatregelen van het huidige management toe leiden? Tot steeds minder jobs, en steeds minder kwalitatieve jobs. Jeff Bezos is door het Internationaal Vakverbond verkozen tot slechtste werkgever. Is dat wat men voor ons in België in petto heeft?

De PVDA heeft een compleet andere visie op wat een openbare postdienst zou moeten zijn. Een postdienst met echte wijkpostbodes, die de buurtbewoners kennen en die genoeg tijd hebben om hun werk naar behoren uit te voeren en af en toe een extraatje te doen, zoals dat vroeger het geval was. Een postdienst die toegankelijk is, met voldoende personeel, die in alle gemeenten kwalitatieve diensten aanbiedt voor het versturen van brieven en pakjes en voor bankdiensten. Een postdienst die verder uitgebouwd kan worden, met meer kantoren, meer brievenbussen en – waarom niet? – nieuwigheden zoals een gratis e-mailaccount voor elke burger of een terugbezorgdienst voor verloren voorwerpen. Een postdienst waar de dienstverlening door de overheid gewaarborgd wordt om ze te beschermen tegen de wetten van de financiële wereld. Kortom, een echte openbare postdienst waar de mensen en niet de winst centraal staan.