Foto Solidair

ManiFiesta 2015: de warmte van een feest, de energie van de “generatie solidariteit”

Webteam

De zesde editie van ManiFiesta, het jaarlijkse feest van de solidariteit, georganiseerd door Geneeskunde voor het Volk en het nieuwsmedium Solidair heeft maar liefst 13.000 bezoekers ontvangen en dat in een warme, menselijke maar ook strijdbare sfeer.

“ManiFiesta is dé plek geworden waar de progressieve krachten uit het hele land samenkomen, waar de culturele en muzikale rijkdom, sport, literatuur en zelfs wetenschap (we houden dit jaar voor het eerst een wetenschapscafé!) tot uitdrukking komen. Ik ben ook bijzonder fier dat de vzw Klimaatzaak dit jaar de prijs Solidair heeft gewonnen. Klimaatzaak strijdt ook tegen het falende klimaatbeleid van onze regeringen. Cineast Nic Balthazar, die de Prijs Solidair voor Klimaatzaak in ontvangst mocht nemen, herinnerde er terecht aan dat de klimaatkwestie en solidariteit hand in hand gaan", zegt Rik Vermeersch, directeur van ManiFiesta, glimlachend.

Het klimaat was ongetwijfeld een van de belangrijke rode draden van het solidariteitsfeest, met onder andere de aanwezigheid van de Indische ecologiste Vandana Shiva en de voorzitter van de Climate Express, Nathalie Eggermont. Die laatste nodigde speciaal alle aanwezigen op ManiFiesta uit om bij de 10.000 Belgen te zijn die op 29 november naar Parijs gaan, waar de internationale klimaattop plaatsvindt: "Slavernij en apartheid zijn niet geëindigd omdat staten beslisten er een eind aan te maken, maar omdat massamobilisatie hen geen andere keus liet. Wij zijn de hernieuwbare wind die het fossiele systeem zal wegvegen."

Een ander sterk moment op ManiFiesta: het warme onthaal van de vluchtelingen. Drie bussen werden gratis ter beschikking gesteld van de vluchtelingen zodat die ook konden meefeesten. "ManiFiesta is ook voor hen een dag waarop de wereld eruit ziet zoals we vinden dat hij zou moeten zijn: een dag van solidariteit, vrede, vooruitgang en kameraadschap", benadrukt Rik Vermeersch.

ManiFiesta is niet alleen het feest van de solidariteit maar ook van het samenkomen van het sociaal verzet tegen de bezuinigingsplannen van de verschillende regeringen. ManiFiesta was dan ook de gelegenheid om te debatteren over het bilan van de sociale beweging. Van de herfst 2014, maar ook over de toekomst en de initiatieven die moeten genomen worden voor een echt "Acte II van het sociaal verzet" tegen de regering Michel – De Wever. De vakbondsmanifestatie van 7 oktober doen slagen, dat is voor de vele aanwezige vakbondsvertegenwoordigers de eerstvolgende uitdaging op weg naar een nieuw actieplan tegen de antisociale maatregelen van de regering.

Het feest was ook een gelegenheid om buiten onze grenzen te kijken en te zien wat er beweegt op het hele Europese continent. Of een gelegenheid voor de burgerbewegingen Hart Boven Hard of Tout Autre Chose, net als voor de zowat honderd andere aanwezige organisaties, om hun acties en toekomstige projecten voor te stellen.

ManiFiesta bracht opnieuw duizenden mensen samen, verenigd in de diversiteit die het zo sterk kenmerkt: burgers uit het noorden en het zuiden van het land, ouderen en jongeren, gezinnen, adolescenten, kinderen, vluchtelingen, mensen van elke origine en met de meest diverse engagementen. ManiFiesta is duidelijk de smeltkroes van onze samenleving: het is, bijvoorbeeld, majoretten die de Palestijnse dansers van Dabkha, kruisen. De verscheidenheid van het muzikaal programma  - Jan De Smet, Slongs Dievanongs, Médine, William Dunker,… deden de vlam al in de pan slaan, nog voor de komst van Goran Bregovic ’s avonds, het immer uitbreidende solidariteitsdorp, de groeiende aanwezigheid van de vakbonden, progressieve partijen uit alle hoeken van de wereld, de jongerenorganisaties, enz. maakten deze editie alweer tot een feest.

ManiFiesta weerspiegelt het beeld van deze generatie die Europa dooreen schudt. een generatie die zegt "Er is genoeg voor iedereen", zoals Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, het verwoordde tijdens het centraal moment van het feest. "Een generatie die inlevering na inlevering heeft meegemaakt en het beu is om te horen dat er geen alternatief zou zijn. Dat is de generatie die OXI heeft gezegd tijdens het Griekse referendum. Dat is de generatie die Ada Colau burgemeester heeft gemaakt in Barcelona, en Jeremy Corbyn tot voorzitter heeft gekozen van Labour in Groot-Brittannië. Dat is de generatie die zich mobiliseert voor de klimaatmars in Parijs, en tegen TTIP in Brussel. Dat is de generatie die opkomt voor de vluchtelingen. En die er – samen met jullie allemaal – zal zijn op 7 oktober in Brussel. Niet alleen om zich te verzetten, maar ook om de wereld te veranderen."

De sociale herfst is gestart...in de warmte van ManiFiesta.