Protest aan JFK airport in New York. (Foto Beverly Yuen Thompson / Flickr)

Massaal protest tegen Trumps “muslim ban”

Mensen uit zeven landen mogen van president Trump voorlopig de VS niet meer binnen. “Die zeven landen zijn stuk voor stuk jarenlang door diezelfde VS gedestabiliseerd”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Oorlog voeren, chaos brengen en dan de 'big ban' en de 'big wall' tegen al wie de chaos ontvlucht.” Er is massaal protest tegen de maatregel.

Chaos alom zaterdag. De Amerikaanse president Donald Trump verbiedt mensen met een “foute” nationaliteit – uit zeven landen: Irak, Iran, Jemen, Libië, Syrië, Soedan en Somalië – gedurende minstens negentig dagen de toegang tot de Verenigde Staten.

De maatregel zorgde voor scènes waarbij Steven Spielbergs The Terminal verbleekt (de film gaat over een man die de VS niet binnen mag en ook niet meer naar zijn thuisland terug kan reizen omdat daar een revolutie is uitgebroken, n.v.d.r.) Overal ter wereld werd mensen de toegang tot hun vlucht ontzegd. Wie al op een vlucht naar de VS zat, werd opgepakt bij aankomst, opgesloten en gedeporteerd. Zelfs wie een verblijfsvergunning heeft, wie studeert in de VS, op familiebezoek komt, werkt in Silicon Valley … moet eraan geloven.

De dag na de aanstelling van Trump als 45ste president van de VS kwam er al een massale vrouwenmars op de been. Vandaag zien we opnieuw hoe honderdduizenden mensen in beweging zijn tegen Donald Trump, zijn discours en zijn eerste politieke maatregelen. In luchthavens over heel Amerika, van New York, Los Angeles, San Francisco, Denver, Minneapolis en andere, staan mensen om te protesteren tegen de zogenaamde “muslim ban”.

PVDA-voorzitter Peter Mertens: “De zeven landen waarvan Trump de onderdanen de toegang tot de VS ontzegt, zijn stuk voor stuk jarenlang door diezelfde VS gedestabiliseerd. Oorlog voeren, chaos brengen en dan de 'big ban' en de 'big wall' tegen al wie de chaos ontvlucht. Schande. En uiteraard geldt de ban niet voor de zakenpartners van de VS zoals Saoedi-Arabië, belangrijkste financier van het salafi-terrorisme. De PVDA steunt dit protest.”

De “muslim ban” heeft niets met veiligheid te maken, maar kadert in Trumps project om de werkende bevolking nog verder te verdelen en de meest gediscrimineerde groepen het leven nog moeilijker te maken. Door het aanwakkeren van xenofobie en islamofobie probeert Trump zijn macht te verzekeren en het miljardairskarakter van zijn regering en zijn beleid te verdoezelen. Verdeel en heers, om zo de oorlogsindustrie, de oliebusiness en de bankiers van Wall Street uit de wind te zetten.

Groeiend verzet

Trump beperkt zich dus niet tot een gevaarlijk discours. Al tijdens de eerste dagen van zijn bewind zien we er de pijnlijk tastbare gevolgen van. De asociale maatregelen worden er in ijltempo doorgedrukt. Dit laatste wapenfeit maakt deel uit van een langere lijst: het ontmantelen van de gezondheidsverzekeringen ('Obamacare'), een verbod tegen het ondersteunen van abortus, de aankondiging van de bouw van een muur aan de Mexicaanse grens…

Ook het sociale verzet schakelt echter gauw een versnelling hoger. Tijdens de Women’s March stapten wereldwijd miljoenen vrouwen, mannen en kinderen mee. Duizenden demonstranten kwamen zondag bijeen om hun protest te uiten aan de Amerikaanse luchthavens. De taxivakbond van New York, 19.000 leden sterk, sprak zich in sterke bewoordingen uit tegen de 'muslim ban'. De menselijke verontwaardiging die leidde tot de groei van bewegingen zoals die rond Bernie Sanders is duidelijk nog niet uitgedoofd, getuige ook de populariteit van de hashtags #LetThemIn en #OurStreets.

Trump in Belgium: Protest March - 24 May
Op 24 en 25 mei komt Donald Trump naar België voor een NAVO-top. Duizenden Belgen gaan betogen tegen zijn komst. Deze protestmars is gericht tegen Trump en zijn miljardairsregering. Het is een mars voor de vrede en tegen militaire avonturen, voor het behoud van onze planeet en ons leefmilieu, voor de verdediging van de mensenrechten van ALLE mensen, voor de strijd tegen seksisme, racisme en discriminatie. Meer info.