Mathilde El Bakri: "Ik zie dat de ongelijkheid elke dag op mijn werk"

Webredactie

Als onthaalmedewerker van Geneeskunde voor het Volk in De Sleutel in Schaarbeek wordt Mathilde El Bakri elke dag geconfronteerd met de ongelijkheid in onze maatschappij. Als Brussels parlementslid zal ze focussen op huisvesting, werk, discriminatie, toegankelijkheid van de gezondheidszorg. En op solidariteit met Palestina, want daar begon haar engagement.

Op de kiesavond was Mathilde El Bakri te gast bij Télé Bruxelles. Ze hekelde er dat “in België een miniem deel van de bevolking zich verrijkt op kosten van de werkende mensen”. Mathilde El Bakri: “Op het onthaal van de groepspraktijk word ik elke dag geconfronteerd met de realiteit van onze patiënten: ze vinden geen werk, staan op een wachtlijst voor een sociale woning, ze vinden geen school voor hun kinderen, worden gediscrimineerd... En er is ook een probleem van toegankelijkheid van de gezondheidszorg: er zijn mensen die zich voor jaren in de schulden steken om een ziekenhuisopname te betalen.”

Dat contact met het-leven-zoals-het-is wil Mathilde El Bakri niet kwijtspelen: “We moeten nog uitzoeken hoe we dat gaan realiseren, maar ik zou het liefst blijven werken. Ik heb de indruk dat je snel het contact met de realiteit kunt verliezen. Dat is ook de reden waarom we blijven leven met een gemiddeld arbeidersloon, maar ik besef dat parlementsleden ook tal van andere voordelen genieten, waardoor het leven voor hen toch minder hard is dan voor de meeste mensen.”

“Een partij met veelzijdige, actieve militanten”

Mathilde El Bakri heeft de PVDA vooral leren kennen tijdens solidariteitsacties voor Palestina: “Ik leerde militanten kennen die zich niet alleen voor de Palestijnse kwestie inzetten, maar ook voor het recht op werk, op huisvesting, in bedrijven en in volkswijken…”

Het duurde niet lang of Mathilde El Bakri engageerde zich bij De Sleutel, de groepspraktijk van Geneeskunde voor het Volk, waar ze al snel ook medeverantwoordelijke van werd. Ook zij werd op meer terreinen actief, maar Palestina blijft, ook al omdat De Sleutel verzusterd is met een gezondheidscentrum in Battir op de Westelijke Jordaanoever.

Een van haar eerste prioriteiten als parlementslid wordt zonder twijfel huisvesting, waarrond ze zich tijdens de kiescampagne al heeft geprofileerd.

Mathilde El Bakri is een van de twee vrouwen van de vier gekozenen van de PVDA+ voor het Brussels Parlement. Dat vindt ze heel belangrijk: “Tijdens de campagne kwamen veel vrouwen me zeggen hoe blij ze waren dat de PVDA+ een vrouw naar voren schuift die durft te vechten. Dat is een goed signaal, zowel binnen de PVDA als naar buiten, want over het algemeen zijn de vrouwen minder te zien in de openbare ruimte, ze voeren minder vaak het woord, enzovoorts. We willen ook dat veranderen.”