Meerderheid verdeeld over PVDA-wetsvoorstel

Ruben Ramboer

Een wetsvoorstel van een oppositiepartij dat verschillende politici vóór de stemming in de Kamer al toepassen, het is zelden gezien. Het gebeurde met het voorstel van de PVDA om het vermogen van ministers en parlementairen openbaar te maken.

Donderdag 5 maart dienden PVDA-volksvertegenwoordigers Marco Van Hees en Raoul Hedebouw hun wetsvoorstel in om naast de mandaten ook het vermogen van volksvertegenwoordigers en ministers publiek te maken. http://pvda.be/artikels/pvda-dient-wetsvoorstel-om-het-vermogen-van-politieke-mandatarissen-openbaar-te-maken

Daags nadien maakten op vraag van de kranten van Sudpress (La Meuse, La Capitale…) een vierde van de ondervraagde politici hun vermogen bekend. De meningen over wetsvoorstel zijn verdeeld, niet alleen tussen partijen maar ook in de partijen.

Minister Didier Reynders (MR): “Ik ga akkoord met het voorstel van de PVDA”. Netjes somt hij in de krant de waarden op van zijn vermogen bestaande uit huizen, staatsobligaties en aandelenfondsen. Ook minister Hervé Jamar (MR) verklapt de prijs van zijn huis en het bedrag op zijn spaarrekening. Maar Charles Michel, premier en partijgenoot, vindt dat zijn vermogen tot zijn privacy behoort. MR-ministers Bacquelaine en Borsus maken evenmin bekend wat ze bezitten.

Gaat te ver voor De Wever

Van de Nederlandstalige politici werden jammer genoeg alleen Jan Jambon, Bart De Wever en Maggie De Block gevraagd. Geen van hen wilde iets kwijt over hun eigendommen. “Dat gaat te ver” zeggen De Wever en Jambon. Het is wachten op een Nederlandstalige krant die een enquête voert als Sudpresse.

Net als bij de MR vertelt bij de PS de ene politicus zijn vermogen, de andere niet. Minister Onkelinx en Brussels minister-president Rudi Vervoort zijn ronduit negatief. Voormalig premier Elio Di Rupo blijft op de vlakte en deelt alleen mee dat hij een huis bezit en spaarcenten die de “vrucht zijn van zijn arbeid”. Maar de Waalse PS-ministers Marcourt en Furlan geven dan weer wel hun vermogen vrij. Van politici van Ecolo en cdH krijgen we geen cijfers.

En wat met de PVDA-kamerleden zelf? Raoul Hedebouw antwoordt in La Capitale: “Natuurlijk ga ik in op jullie vraag. Het is heel simpel. Ik heb 9.200 euro op een spaarrekening staan. Ik huur een huis, ik ben geen eigenaar. En ik heb een 1 jaar oude Skoda Fabia.”

Marco Van Hees had zijn vermogen al tijdens het vragenuurtje in de Kamer opgesomd. “Ik zal doen wat ik zeg, ook al omdat het me gevraagd werd vanop de banken van de MR.” Waarop veel rumoer en gejouw in het parlementair halfrond maar Van Hees gaat voort. “Onroerende goederen: geen; spaarrekening: 15.000 euro, aandelen of obligaties: geen, roerende goederen: een 15 jaar oude Peugeot”

En nu?

De meningen over het PVDA-voorstel lopen dus uiteen in alle partijen. “Schendt de privacy”, “voyeuristisch” en “populistisch” zegt de ene; “volledig akkoord”, “open voor deze transparantie”, “geen probleem” zegt de andere. Tenzij de Kamer op vraag van de PVDA tot urgentie beslist, duurt het nog een hele tijd vooraleer over het voorstel gestemd wordt in de commissie en in de plenaire zitting. Maar die stemming belooft vonken te geven.

Marco Van Hees is optimistisch. “Ik ga ervan uit dat ons voorstel door de meeste partijen goedgekeurd zal worden”, zegt hij. ‘"Iemand die politieke verantwoordelijkheid draagt, engageert zich normaal gezien voor het algemeen belang van de bevolking en draagt sociale verantwoordelijkheden die een vertrouwensrelatie met de burgers veronderstellen. Een politicus moet dan ook geen schrik hebben om zijn/haar bezittingen bekend te maken.”

Reacties

Als de gewone burger alles netjes moet aangeven aan de belastingen en zo alles bekend maakt ,waarom zouden de kamerleden er dan bezwaren tegen hebben ,dan kan men een onderzoek starten want dit stelt vraagtekens. Met de rijken tax is een groot deel van het probleem opgelost of laat er belastingen betaald worden volgens inkomen zonder te begrenzen .Een autotaks wordt toch ook bepaald volgens inhoud.