Foto Solidair

Met 20.000 in Brussel en 3.000 in Gent "Samen Tegen De Haat"

Axel Bernard

"Samen Tegen De Haat", "Ensemble Contre La Haine": achter dit ordewoord manifesteerden zondagnamidag meer dan 20.000 mensen in de straten van Brussel. Op hetzelfde ogenblik komen 3.000 mensen samen voor een stille optocht in Gent. Optochten waarin werd opgeroepen voor eenheid en een verdraagzame samenleving. Foto's : Vinciane Convens (Brussel) en Tom De Meester (Gent).

In de massa in Brussel zien we veel gezinnen lopen. Op veel spandoeken wordt hulde gebracht aan Charlie Hebdo om de vrijheid van meningsuiting te verdedigen. Maar er zijn ook sterke boodschappen van eenheid en de dringende vraag niet alles en iedereen over dezelfde kam te scheren. Zowel in Brussel als in Gent zijn jongeren te zien die een bord dragen: “Islam ≠ terrorist”.

Jongeren van Comac, de jongerenbeweging van de PVDA, hebben een duidelijke boodschap op hun spandoek geschilderd: “Tout ce qui nous divise, nous affaiblit”, "Alles wat ons verdeelt, verzwakt ons". Om de dertig seconden worden ze even opgehouden door persfotograven voor een foto. Maar ook gewone burgers maken foto's met hun smartphone.

Met die samenkomsten wordt een duidelijke boodschap gegeven: die van de weigering van de haat die tot de aanslagen heeft geleid en die Frankrijk de afgelopen dagen in de rouw heeft gedompeld. Maar evenzeer de boodschap van het verzet tegen het racisme en tegen hen die in Europa een "clash van beschavingen" à la Bush willen ontketenen door het spel van "wij" tegen "zij" te spelen.

Zoals Henri Goldman, een van de initiatiefnemers van de samenkomst in Brussel, zeer mooi zegt: "Onze emotie van vandaag zal onze kracht van morgen zijn: we zullen allen samen blijven en haat blijven weigeren. We zullen ons niet laten verdelen."