Foto Unit / Flickr

Met zijn aanval op de reddingsoperaties van AZG gaat Francken het Vlaams Blok achterna

“Blijf er weg”, twitterde Theo Francken, de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, aan AZG over hun reddingsoperaties in de Middellandse Zee. “Wat een walgelijke opmerking”, reageert David Pestieau, vicevoorzitter van de PVDA.

“Ze moeten er wegblijven. Ze moedigen mensensmokkel aan”, twitterde Francken als reactie op het feit dat Artsen zonder Grenzen vorige nacht op de Middellandse Zee bijna duizend mensen heeft gered. Onder hen waren er 248 kinderen en 11 zwangere vrouwen.

David Pestieau: “De opmerkingen van Francken zijn walgelijk. In 2017 zijn reeds 525 mensen verdronken, dat is bijna 7 per dag. Het dodental zou nog hoger geweest zijn zonder de reddingsoperaties van Artsen zonder Grenzen op de Middellandse Zee.”

“In plaats van de vluchtelingen uit het water te vissen, zouden we ze beter een kompas geven waarmee ze de weg terugvinden naar hun land van oorsprong”, zei Vlaams Blok-volksvertegenwoordiger Filip Dewinter tijdens de plenaire zitting in juni 2015. Het lijkt erop dat die stelling nu wordt overgenomen door Francken, wiens partij steeds meer het Vlaams Blok lijkt achterna te gaan.

“Nadat hij alle wettelijke mogelijkheden om naar Europa te komen heeft geblokkeerd, door zich met klem te verzetten tegen het afleveren van humanitaire visa, wil Francken nu ook een einde stellen aan het redden van mensen die tijdens hun tocht naar Europa verdrinken in de Middellandse Zee. Het is schoon genoeg geweest!”, analyseert de vicevoorzitter van de PVDA.

Ook zin om de handen uit de mouwen te steken? Militanten van de PVDA hebben een nationaal vrijwilligersnetwerk opgericht dat vluchtelingen steunt. Wil je meer weten over of deelnemen aan de solidariteitsacties met de vluchtelingen, dan kun je een kijkje nemen op de site van Vriendschap zonder Grenzen of contact met ons opnemen via contact@amitiesansfrontieres.be.