Foto Bruno Rebelo / freeimages.com

Minister Schauvliege kreeg 10.000 protestmails over waterfactuur

Zo’n 10.000 mensen gingen in op de oproep van de linkse PVDA om een protestmail naar minister Schauvliege te sturen na de bekendmaking dat de waterprijs vanaf 1 januari zou verhogen.“We zijn zelf verbaasd door de omvang van de reactie op onze actie”, zegt Jos D’Haese, woordvoerder van de PVDA, “maar we begrijpen de verontwaardiging. Water is een mensenrecht, dat niet mag afhangen van de dikte van je portemonnee.”

Vorige week donderdag raakte bekend dat de verschillende watermaatschappijen een verhoging van de waterprijs op 1 januari 2017 hebben aangevraagd. De aangekondigde verhogingen van ongeveer 14 procent bij Pidpa en Farys tot zelfs 30 procent bij De Watergroep maakten een storm van reacties los. De prijsaanpassing moet nu worden goedgekeurd door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), een overheidsdienst die valt onder minister Joke Schauvlieges bevoegdheden.

De #waterwoede

Onmiddellijk na de bekendmaking van de verhoging riep de linkse partij PVDA daarom op om een protest-e-mail te versturen naar de minister onder de noemer #waterwoede. “We merkten dat de mensen rondom ons erg verontwaardigd waren over de verhoging van hun factuur”, zegt Jos D’Haese, woordvoerder van de PVDA, “en dat blijkt ook uit de massale reactie op onze oproep. Bijna 10.000 mensen maakten in één weekend tijd van de mogelijkheid gebruik om de minister aan te schrijven.”

Hoewel zelf verbaasd over de impact van de e-mailactie begrijpt D’Haese waarom er zo veel verontwaardiging over de verhoging bestaat. “De afgelopen vijftien jaar is de mensen hun factuur verdriedubbeld. In de eerste plaats door een ware explosie aan taksen voor afvoer en zuivering, maar ook de waterprijs zelf is gestegen. Daarnaast riep de Vlaamse Regering ook de Turteltaks in het leven en gingen tal van andere kosten de hoogte in. We merken dat de waterfactuur nog verder laten stijgen echt de druppel te veel is, zeker als je weet dat nu al 55.000 gezinnen die niet kunnen betalen.”

Drogargumenten

Minister Schauvliege reageerde al op de actie, met de boodschap dat ze niet bevoegd is om de verhoging goed te keuren. Een drogargument, klinkt het bij de PVDA. “Schauvliege heeft de prijszetting voor water net zelf herschreven. Wanneer nu blijkt dat ze zichzelf daardoor onbevoegd heeft gemaakt, dringt een aanpassing zich op. Het kan toch niet dat er geen enkele democratische controle is op de waterprijs? Alleen zuurstof is meer noodzakelijk voor de mens dan water.”

Ook de reactie van de watermaatschappijen, dat de prijsverhoging nodig is om renovaties aan het waternet te bekostigen, kan op weinig begrip rekenen. “De minister en de watermaatschappijen gaan ervan uit dat alle kosten voor de watervoorziening door de consument gedragen moeten worden. Maar is water niet net iets waarvoor de samenleving moet instaan? Voor 2000 werd de afvoer en zuivering van water volledig door de Vlaamse overheid betaald. Ondertussen betaalt de consument twee derde van die kosten rechtstreeks via taksen. Die logica moet dringend worden omgekeerd. Water is een mensenrecht, dat mag echt niet afhangen van de dikte van je portemonnee.”

De PVDA roept de minister op om de verhoging van de waterprijs tegen te houden en kondigt verdere acties aan.

Stuur zelf ook een protestmail naar de minister