Niet zo slimme meters

Alle oude energiemeters vervangen door 'slimme' digitale meters, zoals minister Tommelein van plan is, het is een dom en vooral duur idee.

Energieminister Bart Tommelein (Open Vld) wil de klassieke elektriciteitsmeters vanaf 2019 vervangen door een ‘slim’ exemplaar. Dat is een bijzonder dom idee. Slimme meters kosten handenvol geld en leveren niet de verhoopte energiebesparing op.

“De energiefactuur van de mensen kan wat mij betreft niet verder stijgen”, beloofde Tommelein vorige week (DS 26 januari). Nochtans jaagt een grootschalige uitrol van slimme meters de energiefactuur fors de hoogte in. Een slimme meter kost 168 euro, installatiekosten niet inbegrepen. Dat is dubbel zo duur als een klassieke meter, berekent Vlaamse energieregulator VREG. Slimme meters algemeen uitrollen zadelt de samenleving op met een factuur van 1,6 miljard euro. Wie gaat dat betalen? De consument. De kosten worden naadloos doorgerekend in de distributienettarieven. Volgens voorzichtige prognoses van de VREG betalen we vanaf 2019 zo 35 tot 50 euro meer, ook de gasrekening tikt met 25 euro extra aardig aan. Een Tommeltaks die kan tellen.

Terwijl de consument de rekening betaalt, haalt de energiesector een miljoenenvoordeel uit de slimme meters. De meteropnemers worden overbodig zodra verbruiksgegevens elk kwartier digitaal binnenstromen. Energiebedrijven zien hun geld veel sneller, omdat het verbruik maandelijks en accuraat wordt afgerekend. En wanbetalers worden snel en just in time gedropt: dankzij de slimme meter kan de stroom voortaan op afstand dichtgeknepen worden. Efficiënt zijn de slimme meters wel, maar of ze ook sociaal zijn?

Slimme meters helpen gezinnen stroom te besparen, klinkt het in regeringskringen. Uit officiële modellen zou blijken dat consumenten tot 3,4 procent kunnen besparen op hun elektriciteitsverbruik. Was dat maar waar. In Nederland, waar al 25 procent van de huishoudens een slimme meter kreeg, blijkt dat slimme meters nauwelijks 1 procentje energiewinst opleveren. Terwijl de slimme meters moesten leiden tot een besparing van 770 miljoen euro, zitten onze noorderburen met een financiële kater die door het officiële Planbureau voor de Leefomgeving geschat wordt op “enkele honderden miljoenen euro’s”.

“Door het getreuzel van het verleden zijn we bij de laatsten in Europa die de overstap maken”, zei een geïrriteerde Tommelein. Maar goed ook. Het geeft ons de kans te leren van het Nederlandse voorbeeld. Alleen ezels stoten zich twee keer aan dezelfde steen.

Tom De Meester is auteur van Opgelicht, de energiezwendel van Electrabel & Co