Foto Antonio Ponte / Flickr

NLMK: het moet gedaan zijn met ontslagen bij bedrijven die winst maken

Bij staalbedrijf NLMK in Clabecq moeten 290 van de 590 jobs verdwijnen. Nochtans maakte het Russische moederbedrijf in 2017 … 1,45 miljard dollar winst. Het moet gedaan zijn met ontslagen bij bedrijven die winst maken, vindt de PVDA.

Germain Mugemangango, Franstalig woordvoerder van de PVDA: “De voorbije jaren kon de Russische groep die eigenaar is van NLMK, zijn wereldwijde winst jaar na jaar verhogen. De PVDA wil niet dat er ontslagen vallen bij multinationals die winst maken. Achter de boekhoudkundige cijfers kan een heel andere werkelijkheid verscholen zitten. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de Russische groep zijn staal te duur verkoopt aan NLMK Clabecq. Daardoor komt de boekhouding in Clabecq in het rood, terwijl de internationale groep toch enorme winsten kan uitkeren aan de aandeelhouders. Die boekhoudkundige truc hebben we eerder al aangeklaagd bij onder meer Caterpillar. De voorbije jaren nam de Russische groep voorheffingen op het kapitaal van de Belgische tak om zijn veronderstelde verliezen te compenseren. Vermoedelijk roofde de internationale overnemer niet alleen de winst, maar zelfs het kapitaal van het bedrijf leeg.”

De PVDA vindt dat het Waals Gewest elke herstructurering en elk jobverlies moet weigeren. De partij eist volledige transparantie over de reële financiële situatie van het bedrijf. Want het Waals Gewest heeft een belangrijke rol te spelen. De Belgische tak van NLMK is voor 49% in handen van Sogepa, de investeringsmaatschappij van het Waals Gewest. “In een onderneming die voor de helft in handen van de overheid is, moet het behoud van werkgelegenheid prioritair zijn”, benadrukt Germain Mugemangango.

“De ontslagen en de Renault-procedure werden weken geleden al voorbereid met Sogepa”, zegt de Franstalige woordvoerder van de PVDA. “Alle traditionele partijen zetelen in de ondernemingsraad van Sogepa. Op de eerste plaats kunnen en moeten het Gewest en zijn vertegenwoordigers totale transparantie eisen over de financiële situatie. De PVDA zal tussenkomen in het Waals Parlement om exacte cijfers te vragen. De overheid heeft veel geld geïnvesteerd in NMLK. Het Gewest en zijn vertegenwoordigers moeten verhinderen dat een procedure voor afdanking of herstructurering wordt ingezet. Een bedrijf dat half publiek is, moet de werkgelegenheid beschermen.”

De PVDA wijst op het belang van het bedrijf voor het economische en sociale leven van het Gewest. Germain Mugemangango: “Wij betuigen onze volledige steun aan de werknemers en hun gezinnen die bedreigd worden. NLMK en de vroegere Forges de Clabecq waren cruciaal voor de sociale geschiedenis van ons land. Toen de Forges dreigde te verdwijnen, werd dat voorkomen door de mobilisatie van de werknemers. Zonder hen, zou er nu niets meer zijn. De werknemers van NLMK kunnen de trend dus nog omkeren.”