Ook PVDA roept op tot protestactie voor opheffing VS-blokkade tegen Cuba

In november 2017 veroordeelde de voltallige Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (uitgezonderd de VS en Israël) de blokkade van de VS tegen Cuba. Ook de Europese Unie noemt de VS-blokkade achterhaald en onwettig.

In ons land verenigt de Coördinatie voor de opheffing van de blokkade tegen Cuba zo’n 40 organisaties uit het middenveld, waaronder de PVDA.  Meer dan 1.100 mensen tekenden het voorbije jaar al de petitie tegen de VS-blokkade. Ter afsluiting van deze petitiecampagne roept de Coördinatie op tot een protestactie voor de VS-ambassade in Brussel. Tijdens deze actie overhandigen we de petitie aan de VS-ambassade.
De regering-Trump kiest duidelijk voor de frontale aanval op Cuba. Eerder al draaide Trump de meeste versoepelingen in de betrekkingen van de VS met Cuba van Obama terug: voor VS-burgers is het vandaag opnieuw moeilijker om het eiland te bezoeken en de voorzichtige economische samenwerking wordt stilgelegd.

De achtertuin van de VS

Bij de start van zijn rondreis door Latijns-Amerika begin februari verklaarde Rex Tillerson, de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken van de VS, dat de Monroe doctrine “heel succesvol is geweest” en nog altijd “even relevant is als toen ze neergeschreven werd”, namelijk bijna 200 jaar geleden. Onder de leuze Amerika voor de Amerikanen zagen en zien (blijkbaar nog steeds) de VS heel het continent als hun achtertuin.
Vorige week nog verklaarde de VS-vicepresident Mike Pence dat de ‘bevrijding’ van Cuba, Nicaragua en Venezuela voor de Verenigde Staten een prioriteit blijft. Het is dus meer dan ooit tijd om de internationale druk op de VS te verhogen zodat ze de VS-blokkade tegen Cuba opheffen.

Lees ook: 191-2: de hele wereld is voor de opheffing van de blokkade tegen Cuba

Afspraak op 15 mei, om 17 uur voor de Amerikaanse ambassade op de Regentlaan in Brussel. Sluit je bij ons aan op facebook