Foto Solidair, Dieter Boone

Oost-Vlaanderen: actie in meer dan 500 bedrijven

Foto Solidair, Dieter Boone

“Het succes van de stakingsdag in Oost-Vlaanderen is een duidelijk signaal”, zegt Oost-Vlaams PVDA-voorzitter Tom De Meester. “Vandaag wordt in 500 bedrijven in Oost-Vlaanderen actie gevoerd. Dat de regering maar goed beseft dat de beweging groeit. De mensen pikken de besparingen niet, en willen doorgaan tot de plannen van tafel verdwijnen.”

“Het hart van het economische leven in Oost-Vlaanderen ligt vandaag stil”, zegt Tom De Meester. “De haven van Gent werd vanmorgen in alle vroegte op 15 strategische punten hermetisch afgesloten door de dokwerkers. De automobielbedrijven aan Volvo Cars, Honda en het Skaldenpark zijn volledig afgezet door stakersposten. Ook in Johnson Controls in Assenede wordt vandaag niet geproduceerd. De hele Kanaalzone en de grote industrieterreinen van Evergem, Wondelgem en Zwijnaarde liggen plat. Hetzelfde met de textielindustrie in Ronse en Oudenaarde. In Landegem, Aalter, Dendermonde, Ninove, en Sint-Niklaas staan stakersposten aan de industriezones.”

De actiebereidheid is opvallend groot, zegt Tom De Meester. “Er wordt niet alleen in de grote industriële bedrijven gestaakt, maar ook in veel kleinere bedrijven, zoals Lotus in Lembeke, Desso in Dendermonde en Cobelguard in Gent. En zelfs bij veel kleinere bedrijven en industrieterreinen leggen mensen vandaag massaal het werk neer. Sommigen staken voor de eerste keer. En ook de witte woede is helemaal terug: in het Sint-Blasiusziekenhuis van Dendermonde, en het UZ, Jan Palfijn en Maria Middelares-ziekenhuis in Gent stonden stakersposten opgesteld en werd volgens zondagsdienst gewerkt.

“De woede bij de mensen zit diep”, stelt Tom De Meester vast. “Dit is nog maar het begin: op 15 december zal de staking nog uitbreiden, zoveel is zeker. Veel mensen zeggen: als de regering niet toegeeft, dan gaan de acties sowieso door. De indexsprong is onverteerbaar, en werken tot 67 jaar is een brug te ver. In de industriebedrijven wil men niet laten raken aan de brugpensioenregelingen. Ook de aanvallen op de openbare diensten liggen zeer gevoelig. Mensen aanvaarden het niet dat zij de rekening van de crisis moeten betalen terwijl de Marc Couckes van dit land nul euro belastingen betalen op hun monsterwinsten en de Luxleaks-fraudeurs ongestraft blijven.”

“In de openbare diensten wordt massaal gestaakt. Onder meer aan de athenea van Gentbrugge en de Voskenslaan in Gent, bij het Vlaams Administratief Centrum aan het Sint-Pietersstation en bij de FOD Financiën staan grote stakersposten.”

“Er is steeds meer sympathie bij de publieke opinie voor de staking. Veel mensen toeteren uit sympathie als ze een stakerspost passeren. In Ronse hielpen landbouwers om de textielbedrijven in Klein Frankrijk af te sluiten met tractoren. Ook de zelfstandigen voelen de crisis immers aan den lijve. In Gent bezochten scholierencomités vanmorgen het stakerspiket aan het Vlaams Administratief Centrum en kregen treinbestuurders en spoorleggers aan het station Gent-Sint-Pieters aan het stakerspiket tientallen studenten op bezoek, die actie voerden voor een “sterk openbaar vervoer”. Ook de treingebruikers willen immers een beter en betaalbaar openbaar vervoer. Aan de universiteit stelden studenten en personeel samen stakersposten op aan de faculteit letteren en wijsbegeerte. Ook de meeste studentenresto's bleven vandaag gesloten.”

De PVDA ondersteunt de staking met volle kracht. Tom De Meester: “Onze honderden leden in de bedrijven, scholen, kantoren en sociale organisaties hebben de voorbije dagen en weken hard gewerkt, samen met hun collega’s, om van de actiedag een succes te maken. De staking draait om onze toekomst, en die van onze kinderen. De acties verdienen onze volle steun! Sinds vanmorgen vroeg zijn 180 partijleden in alle regio’s van Oost-Vlaanderen op pad om de stakerspiketten een hart onder de riem te steken. In totaal werden op de solidariteitstour door Oost-Vlaanderen al 300 stakersposten bezocht. Ook nationaal PVDA-voorzitter Peter Mertens is op bezoek in Oost-Vlaanderen. Hij bezocht in de Gentse Kanaalzone stakerspiketten van de dokwerkers, ArcelorMittal, Honda, het Skaldenpark en de FOD Financiën. ”