foto Cheetah_flicks / Flickr

“Open VLD verandert Wet-Major naar Wet-Huts” reageert Peter Mertens (PVDA) op wetsvoorstel Open VLD

Persdienst

De PVDA reageert op het ingediend wetsvoorstel van Open VLD kamerleden Patricia Ceyssens en Egbert Lachaert om de wet op de havenarbeid, de Wet-Major, aan te passen. “Je kan hun wetsvoorstel gerust de Wet-Huts noemen, want het is op maat geschreven van Fernand Huts”, zegt Peter Mertens van de PVDA. “Wij vinden het een onaanvaardbaar voorstel dat de toekomst van enkele duizenden havenarbeiders op het spel zet.”

Het einde van de Europese klacht tegen de Belgische havenarbeiders, eerder dit jaar, is blijkbaar het startschot geweest voor enkele parlementairen van de regeringspartijen N-VA en Open VLD om nieuwe aanvallen op de havenarbeiders te lanceren.  Fernand Huts beet in het zand en blijft verplicht om met logistieke havenarbeiders te werken. Concreet willen de liberalen het werkterrein van havenarbeid beperken, tot het eerste rustpunt bij het lossen, of vanaf het laatste rustpunt bij het laden. Zo geven ze vrij spel aan Huts in zijn magazijnen.

“Buiten de bureau van Fernand Huts, vrees ik dat Ceyssens en Lachaert nog geen vierkante meter van het havengebied gezien hebben”, reageert Peter Mertens. “Eén rondrit in de haven kan hen doen inzien dat havenarbeid veel meer inhoudt dan het werk aan de blauwe steen.”

Maar het voorstel is niet alleen wereldvreemd. Het zet ook de toekomst van enkele duizenden havenarbeiders op het spel. Toen de OpenVLD haar voorstel in juni voor het eerst bekendmaakte, waarschuwde de havenafdeling van de PVDA: "In Antwerpen alleen al zouden tweeduizend logistieke havenarbeiders hun statuut verliezen. Plus een deel van de zesduizend dokwerkers die vaak jobs in het natiewerk doen, het verplaatsen van de goederen op de terminal om ze klaar te zetten voor transport van en naar de klant.”

Ceyssens en Lachaert zeggen dat de boomende e-commerce activiteiten zich zullen ontwikkelen als de Wet-Major wordt ingeperkt. De realiteit is dat de e-commerce vandaag meer interesse toont om haar logistieke hubs te vestigen in een regio zoals Luik, met multimodale verbindingen die nog niet getroffen zijn door een permanent verkeersinfarct.  “Wil je de haven van Antwerpen echt aantrekkelijker maken voor logistieke investeringen, dan moet je niet het statuut van havenarbeiders afbreken, maar iets doen aan de files. Dan moet er veel meer geïnvesteerd worden in het goederenvervoer per spoor”, repliceert Mertens.

“We kunnen niet aanvaarden dat de Wet-Major zou veranderen in de Wet-Huts en zetten ons aan de kant van de havenarbeiders en hun vakbonden om dit voorstel te bestrijden”, besluit Peter Mertens.

Reacties

die regering heeft geen ruggengraat. zelf kunnen ze geen beslissingen nemen en luisteren naar de rijken die iets willen veranderen (in hun voordeel) en happen dan toe. om luisteren naar de tegenargumenten zijn ze langs de ene kant doof en de andere kant een houten oor. wanneer gaan ze nu eens eindelijk naar de gewone mens zoals belooft in hun campagne?
Ze willen op alle manieren de werkmens neerhalen: Wet major afschaffen, de trein- tram- bus-syndicaten voor schut zetten door mensen te verplichten te werken op dagen van staking en wat hebben ze nog in petto om ons "de gewone arbeider" te degraderen tot moderne slaven die alles moeten aanvaarden en dan nog aan verminderde wedden, en vooral "ZWIJGEN" en de nieuwe adel =Miljonairs dienen.
Mijnheer Vandenberghe laat de moed niet zaken we zijn geen slaven, we hoeven niet alles te aanvaarden en we moeten zeker niet zwijgen voor de elite. We moeten wel goed kijken en leren van de elite, we moeten kijken wat hun sterk maakt en wat hun de macht geeft om ons onder de knoet te houden. Eensgezind, verenigd en op een verstandig manier naar buiten komen dat moeten we doen. Voor het ogenblik maakt de elite de wetten en dat moet veranderen, wetten moeten gedragen worden door al de klassen van de maatschappij. Daarom moeten we de PVDA/PTB sterk en machtig maken zodat we in het parlement komen om het evenwicht te herstellen tussen elite (die daar overwegend bestaat uit advocaten) en de arbeider. Niet de bedrijfswereld of de advocaat moet de wet dicteren maar de volledige bevolking van dit land moet dat doen. We moeten ook verder kijken dan de grenzen van dit land en de boodschap uitdragen naar andere landen om te voorkomen dat de bedrijfswereld op zoek gaat naar de zwakste schakel om die te misbruiken en ons te benadelen. PVDA/PTB kan onze ruggengraat zijn als we het tenminste willen.
huts & co zijn totaal niet geïnteresseerd in de haven of het lot van arbeiders. Het geld dat ze van de arbeiders roven maakt hun dorst naar rijkdom alleen maar groter. Dat ziet zichzelf als de nieuwe aristocratie en kijkt neer op mensen die werken. Steun van onze rechtse regering is gegarandeerd. Ons regime wil de volledige onderwerping van de werkende bevolking en het is niet voor niks dat ze de politie zwaarder gaan bewapenen. Het neofascisme komt eraan !
Mijnheer of Mevrouw Winnelinckx uw opmerking over het neofascisme is ook mijn vrees. Misschien moet de PVDA/PTB de kenmerken van het fascisme meer in de schijnwerper plaatsen. Wat moeten we bijvoorbeeld denken van een partijleider die de statuten van zijn partij naast zich neerlegt en voor de derde maal de onbetwiste leider wordt? Wat moeten we denken van een partij die zowel het leger en de politie in haar macht heeft? Wat moeten we denken van een partij die de arbeiders op de knieën wilt? Wat moeten we denken van een partij die het vluchtelingenprobleem met weinig begrip aanpakt. En er zijn nog meerdere signalen die ons zouden moeten doen nadenken. PVDA/PTB niet slapen alstublieft, tegengas geven voor het te laat is.