Sofie Merckx en Germain Mugemangango, PVDA-lijsttrekkers in Charleroi. (Foto Belga)

Paul Magnette wil voortdoen zoals voorheen in Charleroi. En dat zal dus zonder de PVDA zijn

Webredactie

“Sinds het begin van de onderhandelingen vragen wij op zijn minst een algemeen kader voor een linkse breuk met de politiek van het verleden, maar tevergeefs. Het zal dus zonder ons zijn”, zegt PVDA-lijsttrekster Sofie Merckx.

“Het was al duidelijk na onze vorige ontmoeting, hij heeft het zaterdag openlijk bevestigd in de pers en vandaag nog eens herhaald: Paul Magnette wil met zijn stadsproject voor Charleroi voortdoen zoals hij bezig was”, zegt PVDA-lijsttrekster Sofie Merckx. “Hij vindt dat hij geen rekening moet houden met het signaal van een groot deel van de kiezers in Charleroi op 14 oktober. Sinds het  begin van de onderhandelingen vragen wij op zijn minst een algemeen kader voor een linkse breuk met de politiek van het verleden, maar tevergeefs. Het zal dus zonder ons zijn.”

“Hoe wil je dat wij tot een akkoord komen met iemand die zegt dat hij niet te veel sociale woningen wil, omdat dat armen aantrekt?” vraagt Merckx zich af. “Voor ons als linkse partij is dat onmogelijk.”
De PVDA zal dan ook niet meestappen in de plannen van de PS. “Als het is om voort te doen zoals de stad bezig was, dan gaan wij geen schepenambt opnemen. Dat is niet waarom de mensen voor ons gestemd hebben”, stelt Sofie Merckx. “Of het nu gaat over het belang van een echt sociaal beleid, of over de nood aan investeringen in duurzaam openbaar vervoer, of over het ethisch besturen van de stad, wij hebben bij de PS niets gezien waaruit blijkt dat ze het over een andere boeg willen gooien.”

De PVDA twijfelt er zelfs aan of het PS-kopstuk ooit wel de bedoeling had om tot een akkoord te komen met de PVDA. “Wou de PS echt onderhandelen met de PVDA? Welke goedmenende onderhandelaar zou zijn gesprekspartner zo frontaal aanvallen op twee krantenpagina’s op een zaterdag tussen twee gespreksrondes in?”, vraagt Sofie Merckx zich af. “Dat doe je niet als je oprecht aan het onderhandelen bent. Het enige voordeel van de verklaringen in de pers van Paul Magnette is dat hij dat nu ook openlijk heeft gezegd.”

Nochtans had de PVDA concrete voorstellen om rond te onderhandelen, zoals huisvesting, openbaar vervoer, belastingen, ruimtelijke ordening … “Maar om dat te verwezenlijken is er een basis van respect nodig tijdens de onderhandelingen, en de wil om te breken met de zes vorige jaren. Sinds het begin van deze onderhandelingen hebben wij dat nodige respect niet ervaren”, betreurt Sofie Merckx.

“De PS kiest ervoor om geen rekening te houden met de wil van een groot deel van de kiezers in Charleroi om werkelijk een breuk te maken met het verleden. Wij trekken dan ook onze conclusies. De PS zal het met haar eigen absolute meerderheid moeten doen, of andere partijen moeten zoeken om de komende zes jaar de stad te besturen”, besluit Sofie Merckx.