Foto Solidair, Salim Hellalet

Peter Mertens: “Crombez’ steun voor pushbackbeleid is jammerlijke vergissing”

Webteam PVDA

Sp.a-voorzitter John Crombez schaarde zich zondag achter een plan om vluchtelingen die vanuit Turkije in Griekenland aankomen terug te sturen naar Turkije. En de fractievoorzitter van Groen in het Vlaams parlement gaat voor de ultranationalistische website Doorbraak schrijven ... PVDA-voorzitter Peter Mertens reageerde op Facebook.

“Terwijl Jeremy Corbyn de vluchtelingen in Calais bezoekt, holt Crombez het push-back-plan van Diederik Samsom (leider van de sociaaldemocraten in Nederland, n.v.d.r.) achterna. Een pijnlijke vergissing. We hebben vandaag geen nood aan een derde partij in noordelijk België die de Conventie van Genève op de schop wil nemen. Oorlog, droogte, geweld, instabiliteit: laten we ingaan op de oorzaken van de vluchtelingencrisis en aan structurele oplossingen werken. En ondertussen een menselijk asielbeleid mogelijk maken.

De sociale zekerheid wordt geplunderd en leeggeroofd door de rechtse regering met besparingen, zogenaamde ‘lastenverlagingen’ (eigenlijk een aanslag op ons uitgesteld loon dat naar de sociale zekerheid gaat) en allerlei fiscale vluchtroutes voor de allergrootsten. Dat kost onze sociale zekerheid honderd keer meer dan een humane opvang van vluchtelingen.

We hebben meer dan ooit nood aan solidariteit tussen de brede werkende bevolking. Met de dokwerkers, met de zorgverstrekkers, met de postbodes, met de metaalbewerkers, met de leerkrachten, met het treinpersoneel. Maar ook met werkzoekenden, met langdurig zieken, met de stemlozen, met de vluchtelingen. Solidariteit ook tussen de vakbonden, tussen werkenden uit de privé en de openbare diensten, tussen noord, zuid en centrum van dit land.

Ook het nationalisme achterna hollen is een jammerlijke vergissing, zo meen ik. Het is pijnlijk om op deze laatste januaridag te lezen dat Groen-fractieleider Björn Rzoska, de man die De Lijn als openbare dienst wil ‘openbreken naar Nederlands model’, voortaan columns voor het orthodox-nationalistische Doorbraak zal schrijven. Pijnlijk omdat er – na Deurne en Mechelen – geen einde lijkt te komen aan de groene dans met de N-VA.

We hebben solidariteit nodig. Geen hetze tegen mensen onderaan de ladder. Geen hetze tegen Grieken, Portugezen of Ieren. En geen hetze tegen Walen of Brusselaars. Ik mag hopen dat sp.a en Groen zich snel herpakken. En ik mag vooral hopen dat Bernie Sanders morgen (1 februari, n.v.d.r.) de voorverkiezing in Iowa zal winnen en opnieuw hoop brengt in deze donkere dagen. Bernie Sanders is alles wat de realo-possibilisten van dit continent niet zijn. Hij kijkt naar boven, hij durft tegen de stroom ingaan, en hij formuleert nieuwe oplossingen buiten het bestaande status-quo.”

Dit is geen jammerlijke vergissing helaas.
Voor sommige van mijn goede vrienden die toch een tegenstelling maken tussen asielzoekers en (onze eigen) daklozen, post ik steeds de resultaten van de acties die onze plaatselijke PVDA-verkozenen behaalden tegen uithuiszettingen en onrechtvaardige reglementen voor het bekomen van een sociale woning. Ik was dan ook blij dat onze provinciale voorzitter Kim De Witte zo'n mediabelangstelling kreeg met zijn statement: "Hasselt, de hoofdstad van de daklozen". Het is dan ook een mankementje dat Peter hier bij de vluchtelingen e.a. stemlozen ook niet de daklozen vermeldt. Tip voor in de toekomst Peter.
Steun aan Bernie Sanders, is dit de nieuwe klassenanalyse van de Amerikaanse maatschappij? Obama ging indertijd ook de oorlog in Afghanistan stoppen, Guantanamo sluiten, etc... Hij kreeg zelfs de Nobel prijs voor de vrede voor dat hij een scheet had gelaten. Ondertussen Libië plat gebombardeerd en Syrië in puin door zijn doelbewuste doortrapte politiek. Ik hoor ook veel mooie woordjes van Bernie, maar geloof er geen snars van. Het US imperialisme verandert niet door een verkiezing. Trouwens de Belgische vazallen staat omvormen via het stemhokje zal m.i. ook niet werken.
Push back is misschien niet het zo humanitair,maar het bespaart op alle gebieden. De natuur wordt ontzien, de kosten van reparatie zijn veel lager, de lasten van opvang zijn kleiner. Vergeet niet dat de gevolgen van een vroegere volksverhuis nog steeds voelbaar zijn inhet middenoosten. Wil je hier dezelfde problemen? Ik sta 100 % achter uw partij, maar hier begrijp ik je niet.