Peter Mertens en Lise Vandecasteele doen dit weekend inspiratie op in het Barcelona van Ada Colau

PVDA-voorzitter Peter Mertens zit dezer dagen in Barcelona op de Fearless Cities Summit. Samen met Antwerps OCMW-raadslid Lise Vandecasteele neemt hij in de stad van de linkse burgemeester Ada Colau deel aan de conferentie die een globaal netwerk van solidariteit en hoop wil opzetten, waarin steden en plaatselijke gemeenschappen een centrale rol kunnen spelen.

Van 9 tot 11 juni zullen Peter Mertens, voorzitter van de PVDA en Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid te Antwerpen, deelnemen aan de Fearless Cities Summit, een internationale conferentie georganiseerd door Barcelona en Comú, de organisatie van Ada Colau, burgemeester van Barcelona. Meer dan 100 gemeentelijke en stedelijke actieplatformen zullen er vertegenwoordigd zijn.

Ada Colau begon als activiste bij PAH, een platform dat actie voerde tegen de uithuiszettingen door banken. Ze won met haar politieke beweging de verkiezingen in Barcelona in 2015 en bestuurt sinds 13 juni 2015 de stad.

De inzet van Ada Colau voor een stad op mensenmaat is een internationale bron van inspiratie geworden. De conferentie brengt meer dan 600 deelnemers samen uit 180 steden en 40 landen. Meer dan 100 gemeentelijke en stedelijke actieplatformen zullen er vertegenwoordigd zijn. Het geheel kan gevolgd worden via de campagne #FearlessBCN. Het volledige programma kan u hier terugvinden www.fearlesscities.com​.

Een van de eerste maatregelen van Ada Colau was het drastisch verminderen van haar eigen loon als burgemeester en het invoeren van een zero-tolerantiebeleid tegen graaipolitiek en corruptie. Zij leent haar naam aan de code Colau, een reeks engagementen om een grootstad als Barcelona op een ethische manier te besturen, ten dienste van de mensen.

Peter Mertens en Lise Vandecasteele zullen het volledige weekend deelnemen aan workshops en activiteiten. Op vrijdagavond 9 juni om 19 uur gaat de conferentie van start met een grote publieke meeting waar burgemeesters uit steden uit heel de wereld het woord nemen. Van de burgemeesters van Barcelona en Madrid, tot de burgemeesters van Berkeley (VS) en Vancouver (Canada).

De conferentie kiest niet voor niets “Steden zonder angst” als naam. Ze brengt mensen uit heel de wereld samen om een globaal netwerk van solidariteit en hoop op te zetten, waarin steden en plaatselijke gemeenschappen een centrale rol kunnen spelen. In elk geval een enorme bron van inspiratie voor alle uitdagingen die zich stellen in Antwerpen en voor een stadspolitiek die de mensen echt centraal stelt en sociale en gemeenschappelijke diensten versterkt.

Zaterdagochtend zal Peter Mertens deelnemen aan de workshop “Policy roundtable : Mobility and pollution” en in de namiddag aan de workshop “Public space”. Zondag spreekt hij op een meeting over “Social rights & housing” en neemt hij samen met Lise deel aan de discussie over “Remunicipalization”. Lise Vandecasteele volgt op zaterdag de workshop “Municipalism for dummies” en de workshop “Public space”.

Volg Peter en Lise op de sociale media.
• Lise op Twitter