Foto Solidair

Peter Mertens nodigt u uit op de ProtestParade

Peter Mertens

“We kunnen niet aan de kant blijven staan, we moeten iets doen”, schrijft PVDA-voorzitter Peter Mertens in een brief. De rekening van de Turteltaks en andere onrechtvaardige maatregelen wordt naar ons doorgeschoven, terwijl de grootste multinationals buiten schot blijven. Peter Mertens nodigt iedereen uit om het verzet mee vorm te geven tijdens ProtestParade van de PVDA.

Beste,

Viel jij ook van je stoel toen je het hoorde van de Turteltaks? Alle gezinnen, alleenstaanden en kleine zelfstandigen betalen vanaf volgend jaar een extra belasting van minstens 100 euro op de elektriciteitsfactuur. Dat ‘cadeautje’ hebben we te danken aan de Vlaamse regering en haar energieminister Turtelboom. De regering van N-VA, CD&V en Open Vld doet ons opdraaien voor de woekersubsidies aan grootschalige zonnepanelenparken. Ik vind dat bijzonder onrechtvaardig. Ze doen ons de rekening betalen, terwijl de grootste multinationals buiten schot blijven.

We kunnen niet aan de kant blijven staan, we moeten iets doen. Daarom organiseren we met de PVDA nu zondag 15 november om 14.00 uur een grote ProtestParade in Brussel tegen de Turteltaks, de hoge energieprijzen en alle andere besparingen van de federale en de Vlaamse regering.

Met deze brief nodig ik je daar van harte voor uit.

En de Turteltaks is maar het topje van de ijsberg. Overal waar ze kunnen, doen ze de gewone man/vrouw betalen. Openbaar vervoer wordt duurder, de btw op elektriciteit verhoogt naar 21%, er wordt bespaard in onderwijs en zorg, openbare dienstverlening wordt afgebouwd, we moeten langer werken voor minder pensioen …

Ik denk dat er breed verzet nodig is tegen het beleid dat de bevolking steeds meer verarmt. Wist je dat in België de rijkste 1% even veel heeft als 60% van de bevolking. Wij zeggen met onze ProtestParade: er is genoeg voor iedereen. Maar de koek is heel ongelijk verdeeld. Er is nood aan een alternatief voor deze taksregeringen. Wij komen op voor de 30-urenweek die in Zweden nu al zijn nut bewijst. Wij vragen een echte herverdeling via de miljonairstaks, in plaats van de omgekeerde herverdeling van arm naar rijk via belastingen als de Turteltaks.

Onze parade komt net op tijd. Op 19 november debatteert het Vlaams Parlement over de Turteltaks. Het is daarom van groot belang dat we nu samen onze stem laten horen.

Hopelijk ontmoeten we elkaar zondag. Samen staan we sterker :-)

Solidaire groeten
Peter Mertens, voorzitter PVDA

Praktisch

Start: Brussel Noord rond 14.00 uur.
Verder: Laekenstraat, Bogaardenstraat, Cellebroersstraat, Keizerlaan.
Eindpunt Albertinaplein omstreeks 16.00 uur.

Met de bus naar de ProtestParade

Vanuit alle hoeken van het land legt de PVDA bussen in naar de ProtestParade.
Check hier waar u kunt opstappen.