Foto Andrej Klizan, EU2016 SK / Flickr

Peter Mertens over regering-Michel II: “Alle hesjes, rood, groen en geel, samen tegen deze inleveringsregering”

De “nieuwe” regering-Michel II heeft geen meerderheid meer en zal verslagen worden op haar antisociale beleid, zeker als ze voortgaat op het elan van Michel I.

PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw reageert fel op de val de regering-Michel I en de doorstart van Michel II: “Rechts viel niet uiteen over de toenemende armoede. Rechts viel niet uiteen door de torenhoge taksen. Rechts viel niet uiteen door de veel te lage pensioenen. Rechts viel niet uiteen door de klimaatrampen. Nee, rechts viel uiteen in een race om ter Trumpst, een jacht op de extreemrechtse kiezer. Schaam u.”

PVDA-voorzitter Peter Mertens heeft geen vertrouwen in de “nieuwe” regering: “Michel II kondigt aan dat koopkracht zijn nieuwe prioriteit wordt. Hij zei hetzelfde in het begin van Michel I, maar nadien volgden de indexsprong en een lawine van dure taksen. Michel II kondigt aan van klimaat een prioriteit te willen maken. Minister Marghem zei net hetzelfde voor haar vertrek naar Polen, om daar vervolgens tégen twee ecologische richtlijnen te stemmen.”

“Ernstig, wie kan de regering Michel II nog geloven?”, aldus Peter Mertens. “Zij wordt in het zadel gehouden door het VBO en Voka om verder aan de pensioenen (zware beroepen) en aan de werkloosheid (degressiviteit) te prutsen. Onze hoop ligt niet bij deze minderheidsregering. De PVDA zal haar dan ook niet steunen. Onze hoop ligt bij alle maatschappelijke stemmen die zich inzetten om een sociale, fiscaal rechtvaardige en klimaatvriendelijke toekomst op te eisen. Die stemmen zullen wij steunen. Gele hesjes, groene klimaathesjes, rode hesjes samen tegen deze inleveringsregering.”

Reacties

Peter neemt maar al te gemakkelijk aan dat hij en de PVDA de gele hesjes vertegenwoordigen. Maar de gele hesjes zitten nogal eens op de extreem rechtse lijn. Het is niet de eerste keer dat de PVDA, alle nobele doelstellingen ten spijt, meer invloed wenst te laten gelden dan haar, op grond van het aantal kiezers, toekomt. Het beleid dient te worden uitgezet door hen die door ons zijn verkozen, en zeker niet door wie het luidst schreeuwt op straat. We moeten hebben geleerd dat we niet mogen wijken voor straatterreur, niet die van rechts, maar ook niet die van links.