Foto Solidair

Peter Mertens (PVDA): “1% van de Belgen verzamelt steeds meer rijkdom, tijd voor een miljonairstaks”

Webteam PVDA

Het is het nieuws van de dag: 1% van de Belgen bezit de helft van de aandelen op de beurs. Het toont de schrijnende ongelijkheid van de verdeling van de rijkdom in ons land.

Het nieuws komt er op het ogenblik dat de minister van Financiën, Johan Van Overtveldt (N-VA), oproept om de (mini)speculatietaks af te schaffen wegens “inefficiënt”.

“Zelfs de symbolische maatregel die CD&V verkreeg om de rijksten te treffen werd getorpedeerd”, stelt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Voor de gewone burgers daarentegen, steeg de btw op elektriciteit naar 21%, kwam er een indexsprong, werden de accijnzen verhoogd … En dat blijft allemaal behouden. Deze regering slaagt er wonderwel in onze zakken te legen en de Panamafraudeurs, speculanten, bankiers en grote fortuinen ongemoeid te laten.”

De PVDA gaat hier vanmiddag over tussenkomen in de Kamer. PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees zal aan de Kamerleden voorstellen om het wetsvoorstel van de PVDA te steunen voor de invoering van een miljonairstaks. Deze maatregel is eenvoudig en efficiënt, hij treft immers enkel de grote vermogens en kan acht miljard euro opleveren.

“1% van de Belgen verzamelt steeds meer rijkdom. Het is werkelijk tijd een miljonairstaks in te voeren om een groot aantal sociale uitgaven die door de jaren van besparingen werden ondermijnd, te herfinancieren en om te investeren in de samenleving”, besluit Peter Mertens.