Foto Solidair

Peter Mertens (PVDA): “Als de regering potdoof blijft, dan denk ik dat de acties zeker voortgaan”

“Deze tweede syndicale actiedag is ontegensprekelijk een enorm succes”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Na Antwerpen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg is het vandaag de beurt aan de provincies Oost- en West-Vlaanderen, Luik en Namen. Dat het hele land zich verzet tegen de regering, wordt vandaag wel duidelijk. En wat ook duidelijk wordt, is dat er over de taalgrens heen solidariteit is. Kijk maar naar die bus vol Limburgse syndicalisten die de stakers in de provincie Namen gingen steunen.”

Al vroeg vanochtend bracht Peter Mertens een bezoek aan de stakingspiketten in de Gentse kanaalzone: “We voelen dat de ontevredenheid overal in het land heel diep zit. Bij de spoorwegen van Oostende tot Aarlen, in de havenbedrijven van Gent en Zeebrugge waar alles lam ligt, op de luchthaven van Bierset bij Luik waar vandaag geen activiteit was, of gewoonweg aan de honderden piketten waar de strijdbaarheid nog veel groter is dan anders…”

“De staking gaat diep, maar ze is bovendien zeer breed”, stelt de PVDA-voorzitter vast. “Ze treft de grote bedrijven, de traditionele sectoren van de metaal en de chemie, maar niet alleen die. Ook aan de universiteiten van Gent en Luik was de staking voelbaar, met de steun van de studenten. In tal van ziekenhuizen en rust- en verzorgingshuizen was de minimumdienst georganiseerd. We zagen artiesten uit de theaterwereld aan de piketten in Luik en op verschillende plaatsen in Vlaanderen. We zagen leerlingen die hun steun kwamen betuigen aan het piket van het Vlaams Administratief Centrum in Gent. We zagen Luikse leerlingen hetzelfde doen aan de piketten in hun regio. En we zagen hoe werknemers van kleine bedrijven – waar geen vakbondsdelegatie is – steun kwamen vragen zodat er ook in hun bedrijf zou gestaakt worden.”

En dit is nog maar een klein overzicht van alle acties die doorgingen in de vier provincies waar vandaag wordt gestaakt.

Hoe diep deze beweging gaat, is ook te merken aan de vastberadenheid van de mensen om door te gaan met de acties zolang de regering niet wil plooien. “Ik denk dat de acties zullen voortgaan, als de regering potdoof blijft voor de verzuchtingen van de mensen. Dat komt zeer sterk tot uiting bij de honderden discussies die onze militanten overal in het land hebben gevoerd”, aldus Peter Mertens. “In alle provincies hoorden we mensen van elke vakbondskleur hetzelfde zeggen: op 15 december zullen we met nog meer zijn. Iedereen is bereid om daarna voort te gaan mocht dat nodig blijken.”

Wat de stakers vragen is overduidelijk en het is compleet tegengesteld aan het aangekondigde “overleg” van de regering. “Overal horen we dat de mensen niet willen weten van een indexspong, van het optrekken van de wettelijke pensioenleeftijd tot 67 jaar of de afschaffing van vervroegd pensioen. Ze verdedigen hun openbare diensten. En ze willen dat er een echte vermogensbelasting komt voor de rijksten. De mensen laten zich steeds minder om de tuin leiden door de schijnheilige woorden van deze regering over de ‘ruime’ marge voor overleg. En wij begrijpen hen. De ene dag zegt de regering dat ze wil overleggen en de volgende dag laat diezelfde regering aan de Europese Commissie weten dat de voornaamste beslissingen vastliggen – uitgerekend de maatregelen waartegen het sterkst geprotesteerd wordt – en dat ze daar niet meer op terugkomt.”

“Enkele ministers maakten veel lawaai over de vermogensbelasting voor de rijksten. Als er op dit punt niets gebeurt, zijn ze straks ook het beetje geloofwaardigheid dat ze nog hadden, kwijt”, zegt Mertens.

De huidige beweging beschikt volgens de PVDA over heel wat troeven om de strijd te winnen: heldere eisen, een sterk gemeenschappelijk vakbondsfront (met coördinatiecentra waar de twee grote vakbonden samenwerken onder het motto “United colours of 1 december), toenemende bijval bij een brede publieke opinie en in brede kringen van sociale en culturele verenigingen en organisaties.

“Het huidige verzet kan deze sociale en democratische strijd winnen. Het kan de antisociale machine van deze regering doen stoppen”, stelt Peter Mertens.

600 stakingspiketten kregen bezoek van bijna 400 PVDA-leden

“Bijna 400 van onze leden brachten een bezoek aan meer dan 600 stakingspiketten in de vier stakende provincies vandaag”, zegt een trotse Raoul Hedebouw, federaal volksvertenwoordiger en nationaal woordvoerder van de PVDA. “Overal werden ze warm onthaald. Er is duidelijk een stijgende belangstelling voor ons alternatief, het Cactusplan. Dit plan wil een einde maken aan dit besparingsbeleid. Het formuleert voorstellen voor een beleid van overheidsinvesteringen voor sociale, ecologische en democratische vernieuwing. Onder andere gefinancierd door een miljonairstaks die 8 miljard oplevert.”

Raoul Hedebouw, die zelf piketten bezocht in de provincie Luik, gaat verder: “We gaan er nog meer werk van maken om de mensen te informeren. Voor eind december verspreiden we in heel België 1,2 miljoen folders. We doen met de PVDA een tournee langs tien grote steden, waarbij Peter Mertens, Marco Van Hees en ikzelf het woord zullen nemen, maar ook mensen die komen getuigen over het sociaal verzet: syndicalisten, figuren uit de culturele wereld en het middenveld, enzovoort.”

Voor deze tournee zal Peter Mertens aanwezig zijn in Brussel (4/12), Antwerpen (5/12), Gent (6/12), Mechelen (9/12) en Roeselare (12/12); Raoul Hedebouw in Charleroi (11/12) en Luik (12/12); Marco Van Hees in Namen (10/12).

Persdienst PVDA