Foto Solidair

Peter Mertens (PVDA): “De betoging-van-de-100.000 bewijst dat het verzet veel dieper zit en breder is dan deze regering denkt”

Woensdag 7 oktober trokken opnieuw honderdduizend landgenoten door de straten van de hoofdstad om te protesteren tegen het asociale regeringsbeleid. Er waren opvallend veel jonge werknemers die de besparingen beu zijn en eisen dat de sterkste schouders worden aangesproken. Her en der viel te horen, of te lezen, hoezeer mensen het beu zijn dat telkens het werkende deel van de bevolking moet inleveren, terwijl het gefortuneerde deel buiten schot blijft.

"Begin dit jaar beloofde de CD&V een echte taxshift in ruil voor sociale vrede. De sociale vrede kwam er, maar in plaats van een vermogensbelasting drukte de regering tijdens het verlof een averechtse taxshift door. De regering hoopte dat iedereen dat zou slikken en de bevolking in slaap zou vallen. Deze betoging bewijst dat dat niet zo is", reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens, die samen met parlementslid Raoul Hedebouw vanop een podiumde betogers in twee talen toesprak.

Opvallend was ook de diversiteit op de massabetoging. Veel Vlamingen, veel Brusselaars en veel Walen. Groene vakbond, rode vakbond en blauwe vakbond. Werknemers uit kmo’s, uit de openbare diensten, het onderwijs, de rusthuizen, en uit de grote bedrijven.

Heel veel manifestanten droegen de sticker van de burgerbeweging Hart boven Hard, die precies een jaar geleden werd opgericht. Op de betoging waren ook grote delegaties van armoedeorganisaties, klimaatactivisten, vluchtelingen, studenten, boeren, culturele verenigingen en het middenveld. Allemaal schakeringen van een breed verzet tegen de regering-Michel-De Wever. En meteen ook de basis voor een echt alternatief, niet het minst voor een vermogensbelasting en werktijdverkorting.

"Deze regering doet alsof ze geen keuze heeft en alsof ze het geld wel 'moet' halen bij werkende mensen en hun gezinnen, bij gepensioneerden, alleenstaanden, of langdurig zieken. Maar er is wel degelijk een keuze. Wij hebben begin deze week nog bekendgemaakt dat de regering 6,5 miljard euro extra cadeau doet aan de 50 grootste belastingontwijkers. Het gaat om keuzes. Nu speelt de regering Sinterklaas voor wie het niet nodig heeft. De averechtse taxshift van de regering moet verdwijnen. Het is hoog tijd voor een echte vermogensbelasting, een miljonairstaks. Dan kunnen we opnieuw investeren in de samenleving, en van een ik-samenleving opnieuw naar een wij-samenleving gaan."

Lees ook onze reportages :

Reacties

Geslaagde aktie, spijtig van het uitdagende optreden aan eind manifestatie van de ordediensten. Misschien iets om in de pers te brengen zodat niet altijd militanten in een verkeerd daglicht worden gesteld.
Beste, de betoging/manifestatie van gisteren verliep alles rustig totdat we op het einde kwamen en een cordon van 'robots' met achter zich alle mogelijke voertuigen, dievenwagens, waterkanon 's , combi's.... We konden niet tot aan het station geraken. Na veel uitleggen een aandringen werd er toch een strookje vrij gehouden maar nog steeds onder begeleiding konden we wat verder. Het ging hen waarschijnlijk niet vlot genoeg dus dan maar het waterkanon bovenhalen. Even werd er gedacht dat ze zich gingen 'terug trekken' en was er applaus van de omstaanders. Ze kwamen op hun passen terug en nu was het met traangas....men spaarde niemand ook niet 'gewone' passanten en mensen die op terras zaten te lunchen. Na een paar uur konden we toch die ene 'vrije' ingang van het station bereiken en terwijl we in het station nog even aan het kijken waren naar het 'leger' dat buiten stond werden we nog eens bespoten, eerst nog eens traangas en even later, ik denk, pepperspray. Onze ogen, keel en neus begonnen enorm te irriteren. Sommige mensen moesten braken. Ik heb al veel gezien maar dit is zorgwekkend. mensen die helemaal niks deden gewoon pakken en duwen. Mensen die rustig vroegen om toch door te kunnen naar de ingang van het station kregen een klop in de ribben. Niemand werd gespaard. Als men zo'n cordon ziet is het toch logisch dat er zijn die even agressief uit de hoek komen. Het was een provocatie tot en met. Bedankt om mijn frustratie te lezen.