Ook Lydie Neufcourt, Nationaal Secretaris van de PVDA, liet haar boodschap achter in de trein.

Post-its op de trein voor de veiligheid van het personeel

Webredactie

In de afgelopen dagen deden zich verschillende daden van agressie tegen treinbegeleiders voor. Vandaag, woensdag 19 september, organiseert het begeleidend personeel van de NMBS een actie "Post-It" om te protesteren tegen de toename van het aantal agressies. Die zijn niet onvermijdelijk. De vakbonden stellen oplossingen voor.

Steeds meer agressie

Dit initiatief volgt op het toenemend aantal agressies tegen het NMBS-personeel. In 2017 steeg dit aantal met 11% ten opzichte van 2016. Gewelddaden nemen toe, er is zelfs sprake geweest van seksueel geweld. Enkele dagen geleden werd een Luikse treinbegeleidster het slachtoffer van een poging tot verkrachting. Een onhoudbare situatie, die door de verschillende vakbondsorganisaties herhaaldelijk aan de kaak is gesteld.

De cijfers baren ook de passagiers zorgen. Zij gebruiken dezelfde treinen en worden geconfronteerd met hetzelfde, soms zeer gewelddadige gedrag. Het duurde niet lang voor de eerste tekenen van solidariteit tussen spoorwegarbeiders en passagiers. De reizigersverenigingen navetteurs.be en Treintrambus bijvoorbeeld sloten zich al snel aan bij het initiatief "Post-it".

Vakbonden vragen meer personeel voor minder agressie

Agressie is niet onvermijdelijk. Het is mogelijk om meer veiligheid te hebben op de treinen, zowel voor personeel als passagiers.

De belangrijkste oplossing hiervoor is het aantal werknemers verhogen. Marianne Lerouge, algemeen verantwoordelijke van de spoorwegsector bij de CSC, bekritiseerde in Le Soir de vermindering van het aantal mensen die door de overheid wordt opgelegd: "Minder personeel betekent minder mogelijkheden om teams te ontdubbelen.” Een ander fenomeen dat door de syndicaliste wordt bekritiseerd is de ontmenselijking van treinen: sluiting van loketten, sluiting van stations, enz. De CGSP Cheminots formuleerde via een persbericht ook kritiek op het gebrek aan personeel: "De meeste agressieve of zelfs traumatische situaties hebben hun oorsprong in het toegenomen gebrek aan personeel op het hele netwerk".

In de praktijk zou dit extra personeel moeten worden ingezet om twee begeleiders in problematische treinen (die vaak bekend zijn) ter beschikking te stellen, om functies die in verschillende stations werden geschrapt opnieuw in te vullen en om de teams van Securail te versterken. Ten slotte pleiten de vakbonden ook voor een brede bewustmakingscampagne naar de gebruikers toe.

Andere elementen worden ook besproken: de kwestie van het tarief aan boord (de toeslag die wordt opgelegd bij de aankoop van een ticket aan boord van de trein), het beheer van geldautomaten, stationspersoneel, .... Allemaal punten die de NMBS dwingen haar verantwoordelijkheid te nemen.

Post-it tegen agressie

Het is in deze context dat de actie "Post-it" is ontstaan. Het principe is eenvoudig: schrijf het woord "#StopAgressieNMBS" op een post-it en plak het op de ramen van de trein. Een manier voor reizigers en spoorwegarbeiders om de Belgische spoorwegen met solidariteit te kleuren. Om verder te gaan, neem gewoon een foto en associeer het met de #StopAgressieNMBS hashtag om de actie ook op sociale netwerken zichtbaar te maken.

Ook vakbondsafgevaardigden namen deel aan de actie, onder meer door het verspreiden van folders en het praten met reizigers.