Proficiat aan het Griekse volk: “Een barst in de neoliberale hegemonie en een vonk van hoop voor heel Europa”

Foto Solidair

“Proficiat aan het Griekse volk. Met meer van de helft van de stemmen geteld is het resultaat duidelijk: ‘οχι’ aan de wurgpolitiek van de Europese oligarchen. ‘Oχι’ aan de autoritaire politiek van de Europese technocraten. Welke legitimiteit hebben de Dijsselbloems, Schaübles, Moscovici’s, Junckers, Schulzen, Renzi’s en Merkels nog? Dit is een ‘neen’ aan de hele memorandumpolitiek van de trojka, en een belangrijke barst in de politieke hegemonie van het neoliberale Europa. Een vonk van hoop op dit continent”, laat PVDA-voorzitter Peter Mertens weten in een eerste reactie op de resultaten.

“Griekenland kon vandaag kiezen tussen twee Europa’s. Het koos voor het Europa van solidariteit en democratie, en stemde tegen het Europa van de besparingen en tegen de wurgpolitiek van de nieuwe Europese financiële aristocratie. Dit is een enorm signaal. Het betekent een aanzet om het huidige beleid in heel Europa om te gooien. Het betekent hoop voor de volkeren die een alternatief willen: van Spanje over België, tot Ierland. Griekenland was in Europa het eerste land dat slachtoffer werd van de wurgpolitiek. Vandaag is Griekenland ook het eerste land dat een andere weg kiest. Vandaag laten de Grieken luid en duidelijk weten: genoeg, het is tijd om de bladzijde om te slaan”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.

“Het was moedig van de Griekse regering om de bevolking te raadplegen en te kiezen voor een referendum”, gaat Peter Mertens verder. “Het was ook moedig om het volk op te roepen ‘οχι’ (‘neen’) te zeggen tegen de ultimatums. Want neen, het is niet aan het technocratische Europese monster om te beslissen over het lot van een volk. Het feit dat er een referendum werd gehouden toont al aan dat binnen de Europese Unie verschillende keuzes kunnen worden gemaakt, in tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven. Zelfs zonder medestanders binnen de Europese Unie is de regering van een klein land erin geslaagd het been stijf te houden.”

“De uitslag van vandaag is een nederlaag voor de huidige Europese leiders”, zegt de PVDA-voorzitter. “Zij hebben de Grieken een pistool tegen het hoofd gezet. De Grieken moesten en zouden Syriza dumpen, want het moest duidelijk zijn: er kon in Europa geen alternatief voor de wurgende besparingspolitiek getolereerd worden. De Grieken dachten daar anders over. Er móet een alternatief, zeiden ze, want jullie besparingsmaatregelen zijn voor ons onhoudbaar, jullie besparingsmaatregelen wurgen ons...”

“Deze uitslag is ook een overwinning voor de internationale campagne ter ondersteuning van de ‘neen’-stem, want ook die speelde een rol in deze overwinning. De strijd is ingezet, de volkeren van Europa bouwen stap voor stap aan een gemeenschappelijk bewustzijn tegenover de nieuwe Europese aristocratie. Want het is duidelijk: deze overwinning van ‘οχι’ is ook een klap voor de legitimiteit van de trojka (Europese Centrale Bank, Europese Commissie en Internationaal Monetair Fonds). De legitimiteit van de EU-aristocratie is vandaag ter discussie gesteld vanuit Athene. Dezelfde afkeer tegenover de Europese technocraten is in elke volkswijk op het continent te vinden. Er is geen draagvlak voor hun politiek, ondanks een ongeziene hegemonische campagne van de Europese technocraten, van de Griekse oligarchen en hun commerciële slippendragers van de private media”, aldus Peter Mertens.

“Tegelijkertijd waarschuwen we tegen euforie. Een veldslag is de oorlog niet, en er komen nog moeilijke tijden voor Griekenland”, voorspelt Peter Mertens. “Het plan B van ‘de instellingen’ zal sowieso gebaseerd zijn op de negatie van de uitslag en het verdere streven naar een regime change. Schaüble, Dijsselbloem, Schulz, Juncker en co. hebben de strijd om de Griekse regering omver te werpen niet opgegeven. Het Griekse volk verdient meer dan ooit onze steun.”

Ontwikkelingen

“Het Griekse volk heeft het gehaald van het veelkoppige monster van de trojka. Dit resultaat is te danken aan de strijd van de jongeren en de werkende bevolking in Griekenland. Zij willen een echte toekomst, met investeringen in de openbare sector, geen toekomst waarbij zij tot in de eeuwigheid de schulden van de banken moeten afbetalen. Zij willen niet dat er nog geknipt wordt in de pensioenen. Zij willen de koopkracht herstellen en jobs creëren voor jongeren in plaats van de ouderen tot hun 67ste te laten werken. Zij willen boeren en hotelhouders helpen in plaats van hen te laten stikken”, aldus Mertens.

“Het wordt steeds duidelijker dat de nieuwe Europese aristocratie een afkeer heeft van democratie. De eurogroep, de ECB, het IMF... zijn instellingen die niet verkozen zijn en waarop ook geen controle bestaat. Ze zijn zelfs niet te controleren. Het wordt tijd dat definitief komaf wordt gemaakt met die instellingen. De Europese Unie – en zeker de trojka – mag zich niet bemoeien met de manier waarop regeringen hun schulden afbouwen.”

“De strijd is pas begonnen”, besluit hij. “Als we iets geleerd hebben de afgelopen vijf maanden – en zeker nu met dit referendum – dan is het wel dat dingen alleen kunnen veranderen door de stem van het volk. Of het nu de stem is van de Grieken op het Syntagmaplein of de stem van de volkeren elders in Europa. De uitdagingen zijn immens nu. Niet alleen voor Griekenland, maar ook voor heel links in Europa, dat mee campagne gevoerd heeft voor ‘οχι’ en dat duidelijk kiest voor een ander Europa”, besluit Peter Mertens.

Persdienst PVDA