Foto Solidair, Salim Hellalet

ProtestParade: Bezorgdheid, verzet en creativiteit vanuit de vier hoeken van het land

Lizz Printz

Verpleegsters, een treintje met kinderen, mensen verkleed als boom en kettingzaag, een reuzenraket, duizenden gekleurde ballonnen… De PVDA verwachtte 3.000 mensen op haar Protestparade. Uiteindelijk kwamen meer dan 7.000 mensen uit alle hoeken van het land naar Brussel afgezakt om hun ongerustheid uit te drukken over de regeringsmaatregelen, vol woede, maar ook vol creativiteit. We liepen zowat de hele betoging af en stopten even bij alle provinciale blokken van de PVDA.

Antwerpen :: “Als de regering ons dokwerkersstatuut kapot krijgt, kan ze alles kapot krijgen”

“Sinds de maatregelen van deze rechtse regering bekend zijn, zijn de mensen bijzonder boos geworden”, vertelt Wouter Van Damme, voorzitter van PVDA Antwerpen. “De mensen zijn bezorgd om hun pensioen, maar er wordt ook bespaard op de pensioenspaarplannen. Er is de indexsprong. De trein vanuit Antwerpen zat vol. We zijn met iets meer dan duizend.”

“We hebben een vliegtuig mee. Het vliegtuig staat symbool voor de luchthaven van Deurne. Het N-VA-bestuur in Antwerpen en ook de Vlaamse regering wil deze luchthaven verder ontwikkelen. Dat betekent meer vluchten midden in de stad. De mensen van Deurne zijn met een draak gekomen. Een draak die allerlei zaken symboliseert, zeker ook de toegang tot de gezondheidszorg.”

“Iedereen voelt dat het een harde strijd gaat worden. Dat er een serieus actieplan moet komen om de regeringsmaatregelen terug te schroeven”, besluit Van Damme.

Ook de dokwerkers zijn meegekomen. “Handen af van het dokwerkersstatuut”, is de boodschap die ze mee hebben. Men wil raken aan het statuut dat de dokwerkers beschermt in hun beroep, zowel qua arbeidsvoorwaarden als qua veiligheid.

David is zo’n dokwerker. “De regering wil ons statuut ‘moderniseren’, zodat er goedkopere werkkrachten kunnen worden ingezet. Dat is een aanval op de wet-Major. De wet wordt zodanig versoepeld dat ons statuut zowat volledig wegvalt. We zouden moeten inleveren op ons loon en op onze veiligheid. Dat is een fiasco. Daar komen we tegen op samen met de PVDA.”

“Als de regering ons statuut kan kapot krijgen, dan kunnen ze alles kapot krijgen: de zorgsector, de bouw… Men bekijkt alleen naar het belang van het patronaat: met zo weinig mogelijk volk zo veel mogelijk presteren… Op den duur is de emmer vol, hè. Wij blijven vechten. Ze zullen nog van ons horen. En heel hard”, zegt David.

Pioniers: “Red ons spel!”

De Pioniers, de kinderorganisatie van de PVDA, was aanwezig met… een mobiel spel. De animatoren, die anders vooral bezig zijn met het organiseren van een zomerkamp voor kinderen vanaf zes jaar, gooiden zich deze keer op het organiseren van een ludieke activiteit tijdens deze betoging. Binnen een vierkant dat ze markeerden met signalisatielint organiseerden ze een spel.

“Maar spelen binnen een klein kader is niet echt spelen! Wij willen het spelen beschermen, het spelen van kinderen en jongeren. De regering wil snijden in de subsidies voor jongerenorganisaties en -organisaties, van sportverenigingen… Het is daartegen dat we vandaag op straat komen”, zegt Ben Van Duppen, national verantwoordelijke van de Pioniers.

Brussel :: “Wat een diversiteit, prachtig gewoon”

Daarna kwamen de Brusselaars. Alle groepen uit de verschillende gemeenten waren trots op hun eigen spandoek: Schaarbeek, Brussel-stad, Sint-Gillis, Molenbeek… Sommigen hadden een houten schooltje gebouwd, en een potlood. De PVDA-werking van de MIVB had een bus gebouwd met bestemming: “het sociaal verzet”.  Anderen hadden zich verkleed als verpleegsters, of stapten op als drumband. Een groep droeg een Palestijnse vlag en een spandoek met de boodschap: “Zweden heeft Palestina erkend, wanneer doet België dat?”. Een dame droeg een bord met daarop: “Ook in Ukkel verzetten we ons”

Dirk De Block, voorzitter van PVDA-Brussel: “We voelen werkelijk de woede onder de bevolking. Ze willen protesteren. Onze basisgroepen hebben voor de Protestparade gewerkt rond dezelfde thema’s als waarrond ze lokaal actief zijn. We zijn ook verheugd dat we hier een flinke delegatie werknemers van Delhaize mogen verwelkomen. Zij zouden 17% loon moeten inleveren, om de dividenden van de aandeelhouders te verhogen.”

“En kijk eens naar ons blok”, vertelt een trotse voorzitter. “Wat een diversiteit. Prachtig gewoon. Mensen van overal, gezinnen met kinderen, ouderen…”

En dan wordt ons gesprek onderbroken door een toevallige voorbijgangster, een jonge moeder met een kinderwagen. “Meneer, denkt u dat dat iets gaat veranderen?”, vraagt ze aan Dirk De Block. “De politiekers, dat zijn geen mensen.” Dirk De Block antwoordt: “Het eerste wat we moeten doen is laten horen dat we het niet eens zijn met de regeringsbeslissingen en dat we een andere visie hebben. Daarom voeren we vandaag actie en er zullen er nog volgen.” De vrouw is geïnteresseerd en wil er meer over weten: “Ah bon? Welke acties? En wanneer?” De Block legt uit dat de vakbonden, de culturele wereld de komende weken nog op straat gaan komen. “Op 6 november is er een actie en op 15 december een algemene staking. Als je iets wilt doen, doe dan gerust met ons mee.” Dat ziet de vrouw wel zitten en we nodigen haar uit om eens langs te komen op de hoofdzetel van de PVDA. “Akkoord”, zegt ze. “Als we iets kunnen doen, moeten we dat ook doen.”

Zulke spontane gesprekken zeggen meer dan om het even welk interview.

Luik :: “De armen moeten hard op de pedalen duwen, en de rijken hoeven niet eens te trappen”

Meer dan 600 Luikenaars maakten de tocht naar Brussel. “We zijn naar hier gekomen met tien volle bussen”, legt Damien Robert, voorzitter van PVDA Luik uit. “Sommige mensen betogen vandaag voor het eerst. De sfeer is strijdvaardig. Er zijn mensen uit de hele provincie en werknemers van bedrijven uit de hele regio, zoals van Techspace Aero, TNT, FN, de NMBS, TEC, onderwijzers… En waarom zijn ze hier? Uit schrik, maar ook en vooral omdat ze niet willen dat teruggedraaid wordt wat hun ouders en grootouders hebben opgebouwd van sociale rechten.”

Laszlo Schonbrodt van PVDA Verviers is naar Brussel gekomen met een twintigtal mensen. “Hoeveel mensen zijn er arm moeten worden opdat er zoveel nieuwe miljonairs konden bijkomen?”, vraagt hij zich luidop af. “Verviers is een stad met twee snelheden: de vele armen moeten keihard op de pedalen duwen, terwijl een handvol rijken niet eens hoeven te trappen… Daarom zijn wij hier.”

Een paar meter verder komen we een delegatie van Geneeskunde voor het Volk Seraing tegen. “We hebben samen met de patiënten een spandoek gemaakt. Mooi, hè. Ik denk dat dit de kleurrijkste spandoek van de hele parade is.” Gabrielle is een van de patiënten van GVHV Seraing. Ze vindt het prachtig om samen met haar dokter te op te stappen. “Het is goed om boos te zijn over de situatie, maar je moet het ook tonen. De kleintjes kunnen ook aan de macht komen.”

Namen :: “Eerst de kaasschaaf en nu de kettingzaag”

Een zestigtal mensen uit Namen in Brussel. Leden van de PVDA, hun vrienden, familie… Enkelen zijn verkleed als boom en er is een man met een kettingzaag… Voorbijgangers schrikken wel even als hij passeert met zijn ronkende kettingzaag. De zaag staat symbool voor de bomen die de stad wil kappen en voor de democratische en ecologische strijd voor het behoud van het Leopoldpark in Namen. De man werd zelfs geïnterviewd door het tv-journaal van RTL. “De vorige regering haalde de kaasschaaf boven om te besparen, deze regering doet het met de kettingzaag.”

Een oudere voorbijgangster langs het trottoir wijst haar man op een van de spandoeken over de besparingen in de gezondheidszorg. Ze geeft aan dat ze het ermee eens is en applaudisseert.

Comac: “Het onderwijs is een tijdbom”

Tussen 500 en 600 jongeren namen samen met Comac, de jongerenbeweging van de PVDA, deel aan de Protestparade. “De Nederlandstalige studenten zijn hier omdat ze boos zijn op minister Crevits, die het inschrijvingsgeld in het hoger onderwijs wil verhogen. Ze kwamen enkele weken geleden al op straat en doen dat vandaag opnieuw, terwijl ze schreeuwen: ‘Crevits, van ons krijg je niets’”, legt Comac-voorzitter Charlie Le Paige uit.

“Aan de universiteit van Brussel organiseerden we de laatste dagen een kleine bevraging. Talloze jongeren blijken gerevolteerd over het optrekken van de pensioenleeftijd én over de werkloosheidshervormingen die ook de jongeren gaan treffen, onder andere de afschaffing van de wachtuitkeringen voor jongeren vanaf 21 jaar die geen hogere studies deden of vanaf 25 jaar. Er zijn vandaag ook heel wat borden en spandoeken te zien over ecologie (Chenge the system, not the climate) of tegen de oorlog (Bespaar op oorlog niet op onderwijs).”

Onder de jongeren ook heel wat scholieren, met een zelfgemaakte raket met daarop: “Het onderwijs is een tijdbom.”

“Er moet dringend geïnvesteerd worden in het onderwijs: bouwen van nieuwe scholen en aanwerven van leraars”, vertelt Alice Verlinden, verantwoordelijke van Comac. “En toch maakt de regering andere keuzes: ze investeert in jachtvliegtuigen, de beruchte F-35’s. We hebben het uitgerekend: de kost van één zo’n jachtvliegtuig komt overeen met het jaarloon van 3.750 leraars, of ook met de kost van 35 nieuwe scholen met elk 400 plaatsen. Het is simpelweg een kwestie van politieke keuzes.”

De jongeren stopten heel wat creativiteit in hun boodschap: talloze kleurige bordjes, T-shirts met eisen erop en verder ook nog jongeren in arbeiderstenue of miljonairskostuum. “Aan de ene kant diegenen die moeten opdraaien voor de crisis, aan de andere kant diegenen die zouden moeten betalen!”, besluit Alice.

Oost-Vlaanderen :: “De mensen zijn niet alleen kwaad, maar willen ook in actie komen”

Tom De Meester, voorzitter van PVDA Oost-Vlaanderen zag de voorbije weken veel enthousiasme en strijdbaarheid. “Zowel van onze werkingen in de bedrijven als in de verschillende steden en gemeenten. We zijn hier met 500 Oost-Vlamingen vandaag.

“De mensen die op de hoogte zijn van de maatregelen zijn niet alleen kwaad, maar willen dat ook omzetten in actie. Er zijn echter ook nog veel mensen die nog niet weten wat er precies op ons afkomt. Die mensen willen we de komende weken en maanden informeren, sensibiliseren en ook mobiliseren.”

“Als de mensen te horen krijgen wat de regering voor hen in petto heeft, worden ze echt boos”, weet Tom De Meester. “Want ze voelen nu al de crisis, maar als de maatregelen van deze regering er nog bovenop komen, gaat dat alleen maar nog erger worden.”

Tot slot wil de Oost-Vlaamse PVDA-voorzitter nog één ding meegeven: “Eergisteren is er in Oost-Vlaanderen in dertien vestigingen van Delhaize gestaakt. Met de PVDA zijn we overal onze solidariteit gaan betuigen. Wat me vooral is bijgebleven: voor veel mensen was het de eerste keer dat ze staakten. Ik denk dat de komende weken en maanden nog veel mensen hetzelfde gaan doen.”

West-Vlaanderen :: “Wij moeten het volle gewicht van de besparingen dragen, terwijl de werkgevers de vruchten plukken”

Ook vanuit West-Vlaanderen veel volk. “Onze doelstelling was om hier met 90 mensen vanuit West-Vlaanderen te zijn, we zijn uiteindelijk met meer dan 200”, vertelt een tevreden Filip Desmet, voorzitter van PVDA West-Vlaanderen.

“We hebben vakbondsafgevaardigden uit alle grote metaalfabrieken: Bekaert, Betafence, Vandewiele, LVD… Voor die mensen spelen zeker de regeringsmaatregelen rond de pensioenen en de indexsprong mee. Maar ook de mobilisatie vanuit onze basisgroepen was sterk. Die zijn ook in West-Vlaanderen sterk aan het groeien.”

“De mensen zien dit als het begin van een mobilisatie die in verschillende richtingen verder gaat. Je hebt het actieplan van de vakbonden, met de algemene staking. Verder is er ook het studentenprotest en het protest van Hart Boven Hard.”

“De mensen zien dat de besparingen alleen tegen hen gericht zijn”, stelt Desmet vast. “Als de patroons een klein beetje ophef maken over die maatregel van twee maanden gewaarborgd loon, wordt de maatregel onmiddellijk ingetrokken. Dat choqueert de mensen. Zij moeten het volle gewicht van de besparingen dragen, terwijl de werkgevers er de vruchten van plukken.”

Henegouwen: “Magnette organiseert de besparingen in onze stad en streek”

“De mensen zijn naar hier gekomen omdat ze gekant zijn tegen de regeringsmaatregelen maar ook om plaatselijke redenen: het stadsbestuur van Charleroi kondigde de afdanking aan van 200 mensen van het gemeentepersoneel”, vertelt Germain Mugemangango, voorzitter van de PVDA Henegouwen. In Charleroi is Magnette niet enkel de burgemeester die zijn stad besparingen opdringt maar ook op regionaal niveau gestrengheid oplegt.

In ons blok lopen ook mensen mee die recent nog in actie kwamen tegen de afschaffing van hun buurthuis. Ook dat is een gevolg van het besparingsbeleid.

Er is ook een delegatie van Caterpillar, met een spandoek: “Beu om ons te laten pluimen.” Zij ondergingen eerder al een afdankingsgolf. En nu worden ze nog een keer het mikpunt van een pak besparingsmaatregelen. Binnen de bedrijven in onze streek is er een enorme ongerustheid over nieuwe herstructureringen. Afgelopen vrijdag ging het personeel van liefst 6 bedrijven in staking, onder andere Bridgestone en NGK, niet omwille van problemen in hun bedrijf maar tegen de rechtse regering.

Er is bezorgdheid, kwaadheid, maar ook verzet. Een dame vertelde me dat we ook moeten vechten tegen de regeringsmaatregelen die er nog niet zijn. En ze heeft gelijk. De regering kondigde aan wat ze wil doen maar de maatregelen zijn nog niet genomen. Daar gaat het over; we gaan ons niet laten doen.

En wij komen met een alternatief. Wanneer we ons Cactusplan verspreiden, bijvoorbeeld in de vorm van folders, zijn de mensen heel geïnteresseerd. De mensen zijn gedegouteerd en ze willen dat het eindelijk mensen als Albert Frère zijn die bijdragen.”

Vlaams-Brabant :: “Een zeer goede opstap voor nog grotere manifestaties”

“De mobilisatie is heel goed verlopen vanuit Vlaams-Brabant”, vertelt provinciaal voorzitter Sander Vandecapelle. “Vooral vanuit onze basisgroepen. De ziekenhuisgroep, de groepen van Vilvoorde, Landen, Tienen, Leuven… We zijn hier met een 300-tal mensen.”

“Ik heb hier al met veel syndicalisten gepraat. Zij vinden deze Protestparade van de PVDA een zeer goede opstap om straks met de vakbonden nog breder te mobiliseren voor nog grotere manifestaties. Ik heb velen van hen ook horen zeggen dat ze het wel goed vinden dat de PVDA als partij haar eigen betoging heeft met haar eigen eisen.

Limburg :: “De mensen hebben zich de afgelopen weken duidelijk geamuseerd met bordjes maken”

“We hadden heel veel creativiteit in Limburg de afgelopen weken”, vertelt Stany Nimmegeers PVDA Limburg. “In heel de provincie zijn groepen samengekomen om bordjes te maken rond de F-35’s, rond armoede, onderwijs… Er loopt hier een priester Daens mee met ons (lacht), mensen van Anonymous, iemand die een act doet rond de index en premier Michel bedankt… Er is echt veel humor. Je kunt zien dat de mensen zich duidelijk hebben geamuseerd in de voorbereiding.”

“We zijn met drie volle bussen gekomen, maar een pak mensen zijn met de trein gekomen ook. Ik schat dat we hier met meer dan 200 zijn. We zijn heel tevreden. Veel mensen hebben hun eigen bordjes meegebracht. We hebben zelfs zoveel bordjes mee dat we het nationaal materiaal hebben moeten laten staan”, lacht Nimmegeers.

“Iedereen zit dat als een eerste grote actie van de PVDA. Het feit dat we met zoveel zijn is een goede start, hé. Het toont aan dat veel mogelijk is. In verschillende gemeenten gaan we infoavonden organiseren over ons Cactusplan, het alternatief van de PVDA. Het is de bedoeling dat we de volgende keer met nog meer mensen zijn.”