Foto Solidair

Protestparade zegt 7000 keer “Ja, mijne heren Michel en De Wever, wij hebben een alternatief!”

han Soete

Foto Solidair

Met 7.000 trokken ze door Brussel in een “diverse en creatieve Protestparade" om aan de regering-Michel-De Wever te laten horen dat er wel een alternatief is voor haar rechtse inleveringsbeleid. “Wij zullen niet rusten voor deze rechtse regering haar asociale maatregelen weer intrekt,” sprak PVDA-voorzitter Peter Mertens de aanwezigen toe.

“7.000 mensen die stop zeggen aan het asociale maatschappijproject van de nieuwe rechtse regering. 7.000 mensen die neen zeggen aan het project  om de crisis nog maar eens af te wentelen op de jongeren, op de gezinnen, op de werknemers, op al wie het moeilijk heeft in deze samenleving”, aldus nog Peter Mertens.

De PVDA-voorzitter liet Bart De Wever en Charles Michel weten: “Wij zullen jullie Duitse model nooit aanvaarden.

Peter Mertens: “Wij hebben ons eigen verhaal. En dat verhaal, dat alternatief staat in het Cactusplan. Het is een verhaal van sociale vernieuwing in plaats van sociale afbraak. We moeten niet besparen, we moeten juist investeren: in betrouwbare zorg en een kwaliteitsvol onderwijs. In een sterke sociale zekerheid en een brede cultuursector. Wij willen investeren in échte jobs en volwaardige lonen.”

“Ons verhaal is een verhaal van ecologische vernieuwing. Ons verhaal, dat is de democratie versterken. Deze regering zet de vakbonden en het middenveld buitenspel, en bedriegt de bevolking. Vrienden, kameraden: geen enkele partij in dit land had ‘werken tot 67 jaar’ in haar verkiezingsprogramma staan, en niemand heeft daarvoor gestemd!”

“Bespaar op oorlog, niet op onderwijs”

Ook Line De Witte, woordvoerder van PVDA-jongerenbeweging Comac, hield een bevlogen toespraak aan het einde van de parade: “Wij geloven niet in onderwijs enkel voor wie geld heeft, onderwijs is een basisrecht. Wij geloven dat sport en cultuur een samenleving verrijken en dat dit het waard is om voor te vechten! Wij geloven niet in het bestraffen van werkzoekenden, wij geloven in het creëren van werk.”

“Ja, wij willen andere keuzes”, sprak ze. “Jullie willen nieuwe gevechtsvliegtuigen voor 6 miljard euro? Wij willen een toekomst. Het gaat over keuzes, en we kúnnen die anders maken. Twee gevechtsvliegtuigen minder en we moeten helemaal niet besparen op onderwijs. Ja, het is dus een kwestie van keuzes maken: gaat men besparen op oorlog of gaat men besparen on onderwijs?”

“Horen jullie de stem van de straat?”

Dan was het de beurt aan PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw. “Het doet deugd aan het hart, aan ons linkse hart, om hier met meer dan 7.000 aanwezig te zijn op deze Protestparade.” Hedebouw weerlegde enkele liberale dogma’s. Moeten we langer werken? “Het is net omdat we op een dag beslisten om minder lang te werken dat we langer zijn beginnen leven”, antwoordde Raoul Hedebouw.

Zijn het de bedrijven die de rijkdom creëren? “Neen, het zijn de werkmensen die de rijkdom produceren. Waarom gaan de grote bedrijven anders zo tekeer als de werknemers staken?”, aldus Hedebouw.

“We strijden met al onze kracht tegen de lobby van de financiële wereld, tegen de kernenergielobby, tegen de militaire lobby… die alle achter deze regering staan”, ging de PVDA-volksvertegenwoordiger verder, waarna hij de manifestanten opriep om hun stem zo luid te laten weerklinken dat het verzet hoorbaar is dat in de Wetstraat. “Charles Michel, Bart De Wever, horen jullie de stem van de mensen in de straat die jullie rechtse maatregelen afwijzen?”, vroeg Hedebouw. “Tous ensemble. Allen samen”, antwoordde de menigte.

“Deze rechtse regering moet op de knieën”

Opvallend was diversiteit van de deelnemers aan de Protestparade. Letterlijk uit alle hoeken van het landen waren ze naar Brussel afgezakt: uit Oostende, Borgerhout, Luik, Namen, Charleroi, Brussel zelf, Kortrijk, Genk… Arbeiders, havenarbeiders, werknemers van Delhaize, bedienden, leerkrachten, artsen, scholieren, studenten, dokwerkers, SAP, PC, creatievelingen, mensen zonder papieren, vredesactivisten… ze stapten allen samen door de straten door de straten van Brussel.

Samen verbinden ze zich tot #hetsociaalverzet dat vast van plan is om de de regering en haar plannen naar de prullenmand te verwerpen. De parade sloot dan ook af met de 7000 deelnemers die samen “Wij zijn één, nous sommes un” scandeerden.

De deelnemers gaven zichzelf alvast afspraak op de vakbondsbetoging van 6 november.

“Wij zullen verder bouwen aan een brede beweging van sociaal verzet, die in staat is om deze rechtse regering van multinationals en multimiljonairs op de knieën dwingen. En wij zullen winnen”, besloot Peter Mertens.