Foto Solidair, Han Soete

PVDA Antwerpen kiest voor jonge en diverse lijst vol ‘Actieve Antwerpenaren’

Webredactie

De PVDA maakte vandaag haar top 10 voor de Antwerpse gemeenteraad bekend. De linkse partij maakt zich sterk haar gemeenteraadsfractie groter, jonger, diverser en vrouwelijker te maken. “Wat onze kandidaten bindt, is dat ze allemaal Actieve Antwerpenaar zijn, dat ze allemaal actief zijn om de stad te veroveren op de greep van vastgoed en achterkamerpolitiek”, klinkt het bij de PVDA.

Boegbeeld Peter Mertens trekt de lijst en wordt gevolgd door een trio van vrouwen: Zohra Othman, Mie Branders en Lise Vandecasteele. Vier top tieners zijn Antwerpenaren van andere oorsprong. Daarbij vallen naast Zohra Othman en Mohamed Chebaa vooral jeugdwelzijnswerker Özgur Gümüş en de van oorsprong Iranese maatschappelijk werker Encieh Jozaghi op. Jos D’Haese, Lise Vandecasteele en Kristof Vissers zorgen voor het nodige jonge geweld in de top 10.

De linkse PVDA heeft vandaag gemeenteraadsleden in Antwerpen en Luik en in verschillende kleine gemeenten. “Na oktober zal dat helemaal anders zijn”, zegt voorzitter Peter Mertens optimistisch. “We willen bij de verkiezingen van oktober 2018 in alle centrumsteden van het land verkozenen halen. In Gent, in Leuven, in Hasselt, maar ook in Brussel stad, Namen, Hoei, Verviers, enzovoort. In de provincie Antwerpen willen we bovendien doorbreken in Mechelen, Turnhout, Geel, Heist-op-den-Berg, Brasschaat, Boom en Mortsel. Dat doen we bewust om in 2019 vanuit de provincie Antwerpen de sprong te maken naar het federaal parlement.”

“Eerst de inhoud, niet de postjes”

Antwerpen Stad neemt voor de PVDA een belangrijke plaats in. “Antwerpen is het terrein van een nationaal politiek gevecht geworden. De uitkomst van die strijd zal ook mee de kaarten voor de toekomst leggen”, aldus Mertens.

“Maar in het Temptation Island van de Antwerpse politiek krijg je de ene scheiding na de andere en de ene karaktermoord na de andere”, gaat Mertens verder. “Iedereen is met de kiescampagne bezig, maar behalve de PVDA is er nog geen enkele partij met een programma. Hoe absurd is dat? De PVDA zet bewust de inhoud centraal en niet de postjes. Onze campagne is gestoeld op een bevraging bij 8.785 Antwerpenaren en op een programma van 190 bladzijden met 26 thema’s. En dat brengen we nu op 13 A Gedacht!-avonden terug naar de wijken. Wij willen geen punten en komma’s veranderen in ’t stad, wij willen de stad zelf veranderen.”

“Best mogelijk dat we doorgroeien tot de derde partij van ’t stad”

Bij de verkiezingen van 2012 haalde de PVDA tot ieders verrassing 8 procent van de stemmen in Antwerpen en werd ze meteen de vierde grootste partij van de stad. Sommigen beweerden toen dat de partij dat niveau nooit zou kunnen volhouden, maar ondertussen geven alle peilingen hen ongelijk. En de ambitie is groot.

“Wij hebben nu een goede fractie met vier verkozenen. Ik zou er graag nog verschillende bij willen hebben”, lacht Mertens. “De verkiezingen zijn nog ver en in Antwerpen moet je van niets meer verschieten, maar het is best mogelijk dat we doorgroeien tot de derde partij van ’t stad.”

“Een top tien vol AA’s, actief om de stad te veroveren op de centenmaat”

“Antwerpen zit vast. Vast in de greep van het vastgoed, vast in een spiraal van armoede in de volkswijken, vast in het verkeer. We moeten de stad lostrekken”, zegt Peter Mertens. “En dat doe je met bewegers, met doeners. Onze top 10 bestaat uit doeners uit de sociale bewegingen. Wij hebben dus geen BV’s als behang op onze lijst, maar wel AA’s, Actieve Antwerpenaren die hun sporen hebben verdiend in de sociale bewegingen”, zegt Mertens.

Als de PVDA verder doorgroeit kan de linkse partij haar fractie in de gemeenteraad uitbreiden en vernieuwen. Vandaag zetelen naast Peter Mertens ook Mie Branders, Mohamed Chebaa en Dirk Van Duppen als gemeenteraadslid voor de PVDA. Dokter Van Duppen neemt afscheid van de gemeenteraad om kans te geven aan nieuw talent. Hij wordt lijstduwer. “We kiezen er expliciet voor om onze fractie te verjongen, diverser te maken en te vervrouwelijken. Wat onze kandidaten bindt, is dat ze allemaal Actieve Antwerpenaar zijn, dat ze allemaal actief zijn om de stad te veroveren op de greep van vastgoed en achterkamerpolitiek. Van de centenmaat naar de mensenmaat”, zegt Mertens.

“Jonger, diverser, vrouwelijker en allemaal Actieve Antwerpenaar”

Nationaal partijvoorzitter Peter Mertens wordt lijsttrekker voor de gemeenteraad. In 2012 haalde hij al meer dan 8.800 voorkeurstemmen en werd daarmee de vierde populairste politicus van de koekenstad. Mertens wordt op de lijst gevolgd door een trio van vrouwen. Op twee staat Zohra Othman, de allereerste schepen voor de PVDA, bezieler van het project PleinPatrons in Borgerhout en advocaat bij Progress Lawyers Network. Op drie staat Mie Branders, gemeenteraadslid, dokter voor het Volk en een van de trekkende krachten van de strijd tegen de loodvervuiling in Hoboken. Op de vierde plaats staat Lise Vandecasteele, die als OCMW-raadslid mee de beweging tegen de vermarkting van het sociaal werk op gang trok.

Op de vijfde plaats volgt Mohamed Chebaa, de enige arbeider en vakbondsmilitant in de Antwerpse gemeenteraad. Chebaa is arbeider in de Antwerpse haven, actief in Merksem en liet zich in de Antwerpse gemeenteraad onder meer opmerken door zijn pleidooien voor de bestrijding van racisme en discriminatie. Özgur Gümüş, jeugdwelzijnswerker op het Kiel, staat op de zesde plaats. Gümüş helpt jongeren in kwetsbare posities aan een job en is ook bijzonder actief in het verenigingsleven. Jos D’Haese, op plaats zeven, is woordvoerder van de Antwerpse PVDA en organisator van DiverCity, het festival voor een stad zonder racisme, dat op 6 mei voor de vierde keer duizenden jongeren naar Park Spoor Noord belooft te trekken.

Op acht staat maatschappelijk werkster Encieh Jozaghi. Sinds haar vlucht uit Iran naar België jaren geleden ontfermt ze zich voor andere vluchtelingen en mensen die het moeilijk hebben. Vandaag werkt ze bij Minor-Ndako, een organisatie die ondersteuning biedt aan minderjarige asielzoekers. Kristof Vissers staat negende op de lijst. Hij geeft Nederlandse les aan anderstaligen in Open School Antwerpen, waar hij ook afgevaardigde is voor ACOD Onderwijs. Als PVDA-fractievoorzitter in de Deurnese districtsraad is hij een van de drijvende krachten achter het protest tegen de sluiting van het Arena zwembad. Antwerps districtsraadslid Nadine Peeters, werkzaam bij het Sociaal Verhuurkantoor en jarenlang op de bres voor betaalbaar wonen in de stad, sluit de top tien af.

Als lijstduwer kiest de PVDA voor dokter Dirk Van Duppen, bekend van de strijd voor propere lucht en de overkapping van de Antwerpse Ring.