Foto Solidair

PVDA bezoekt 86 piketten in West-Vlaanderen

De PVDA geeft haar volle steun aan het sociaal verzet tegen het rechtse beleid van de regering. Twaalf groepjes partijleden bezoeken vandaag meer dan 80 piketten aan bedrijven en op kruispunten in de verschillende regio’s van de provincie.

"Uit een eerste feedback van de bezoeken blijkt dat de staking in veel bedrijven goed wordt opgevolgd", aldus Filip Desmet, voorzitter van de PVDA in West-Vlaanderen. “Er staan grote piketten op de toegangswegen tot de industriezones van Wevelgem en de haven van Zeebrugge. Er zijn filterblokkades op verschillende belangrijke kruispunten en aan afritten in Roeselare en Brugge. Nagenoeg alle grote bedrijven zijn geheel of gedeeltelijk verlamd door de staking. Dat is zo in de centrumsteden maar ook in de Westhoek. Niet alleen in de industriële sector, maar ook bij de post, het spoor, De Lijn, Eandis, de OCMW’s, de brandweer, scholen zoals het KTA in Kortrijk en bij tal van kmo’s wordt de staking goed opgevolgd. Hier en daar houdt zelfs een bakkerij en een slagerij de deuren dicht."

De motieven voor de staking die we aan de piketten het vaakst te horen kregen zijn: ongenoegen over de afbraak van het brugpensioen, de indexsprong en de afbouw van stelsels van tijdskrediet. Maar ook de stijging van de facturen voor water en energie en de afbouw van de woonbonus, wekken de woede van veel mensen.

Overal voel je de vastberadenheid van de stakers. Op vele plaatsen is te horen dat de staking van 15 december nog algemener zal zijn. En er is de duidelijke waarschuwing aan de regering om geen misbruik te maken van de eindejaarsperiode om deze maatregelen als een dief in de nacht door te voeren.

Opvallend is de grote eenheid tussen de vakbonden onderling. Groene, rode en blauwe kleuren staan schouder aan schouder. Alle sectoren van privé en openbare diensten zijn betrokken. De stakingsbereidheid is even groot in Vlaanderen als in Wallonië. Dat alles maakt dat deze regering haar draagvlak bij de bevolking volledig kwijt is. Democratie betekent vandaag de eisen van het overgrote deel van de bevolking inwilligen en de aanvallen op de index, het brugpensioen en het pensioen stopzetten. Democratie betekent voor deze regering: luisteren naar het massale volksprotest en niet langer gehoorzamen aan de lobby’s van VOKA en UNIZO.