(Foto Solidair, han Soete)

PVDA en Geneeskunde voor het Volk protesteren tegen dure geneesmiddelen en stellen kiwimodel voor

Patiënten van Geneeskunde voor het Volk en sympathisanten van de PVDA voerden vandaag actie aan het kabinet van minister Maggie De Block. Ze protesteerden tegen de forse prijsverhogingen voor maagzuurremmers, ontstekingsremmende neussprays (vanaf 1 april) en antibiotica (vanaf 1 mei).

Door de prijs te verhogen hoopt Maggie De Block dat mensen “twee keer nadenken voor ze zulke antibiotica slikken”.

“Zoiets zeggen als huisarts is onbegrijpelijk, want het is net de dokter die de geneesmiddelen voorschrijft”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Door de prijs te verhogen gaan juist de meest kwetsbare patiënten de aankoop van noodzakelijke antibiotica uitstellen. Dan kan een zware bronchitis evolueren naar een longontsteking. Dat kan leiden tot hospitalisatie, wat de gemeenschap stukken meer kost en ook veel vermijdbaar menselijk leed veroorzaakt.”

Een delegatie van manifestanten werd ontvangen door de woordvoerster van De Block. De minister zelf was er niet, maar we verwachten nog wel een antwoord van haar.

PVDA-voorzitter Peter Mertens en een delegatie van Geneeskunde voor het Volk overhandigen vijfduizend protestboodschappen tegen dure geneesmiddelen aan de woordvoerster van minister Maggie De Block. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

De delegatie gaf 5.000 protestkaartjes van patiënten af. Het zijn aangrijpende verhalen waarin patiënten vertellen hoe besparingen in de gezondheidszorg hen treffen. Zo getuigt Raymond: “Ik ben 64 jaar en hartpatiënt. Ik had vroeger dundarmzweren en kamp nu met een chronische slokdarmontsteking. Voor mijn hart moet ik dagelijks een bloedverdunner nemen. Om mijn maag te beschermen en tegen het zuurbranden slik ik dagelijks 40 mg van de maagzuurremmer omeprazole. Ik kan niet zonder, met de maatregelen van De Block gaat me dat veel geld kosten.” 100 capsules omeprazole-Sandoz van 40 mg kosten nu 52 euro volle prijs. Het remgeld is voor Raymond nu nog 13 euro. Vanaf 1 april zal Raymond 52 euro per doosje uit eigen zak moeten betalen.

150 mensen – patiënten van Geneeskunde voor het Volk en sympathisanten van de PVDA – voerden actie voor het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. (Foto Solidair, Mathilde El Bakri)

Er is een alternatief, het kiwimodel, legt Peter Mertens uit: “De multinational Sandoz verkoopt de maagzuurremmer omeprazole 40 mg in grote verpakkingen in België aan de apothekers voor 35 euro. Apothekers in Nederland betalen voor exact hetzelfde doosje 3,16 euro. In Nederland passen de private zorgverzekeraars een vorm van aanbesteding toe waardoor de prijs zakt tot een tiende van de prijs in België. Wij vragen dat de Belgische ziekteverzekering openbare aanbestedingen, of het kiwimodel, toepast. Onze studiedienst berekende dat er 15 miljoen euro kan bespaard worden, alleen al door het Nederlandse model toe te passen op het Belgisch verbruik van het antibioticum Augmentin. Zoveel als wat de minister wil uitsparen door voor alle antibiotica de kost voor de patiënt te verdubbelen tot verdrievoudigen.”

Lees ook: “Het kiwimodel voor dummies”

Persdienst PVDA