PVDA en GVHV gaan met constructieve kritiek naar minister De Block

Antibiotica, maagzuurremmers en ontstekingsremmende neussprays worden twee tot vier keer duurder voor de patiënt. De PVDA en Geneeskunde voor het Volk voeren hiertegen actie. “Maggie, speel niet met onze gezondheid”, zeggen ze.

Protestactie tegen de forse verhoging van de prijs van noodzakelijke geneesmiddelen

Donderdag 9 februari om 10.30 u. aan het kabinet van minister De Block,
Financietoren, Kruidtuinlaan 50/175, 1000 Brussel.

Maggie De Block verklaarde in de media: “Ik sta open voor constructieve kritiek als hij gebaseerd is op bewezen feiten of op correcte informatie. Kritieken moeten gefundeerd zijn én beleefd geformuleerd!”

“We brengen de minister onze gefundeerde kritiek op haar besparingsmaatregelen met zelfs een zeer constructief alternatief”, zegt dokter Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk en gemeenteraadslid voor de PVDA in Antwerpen.

“In december 2016 startten we met PVDA-zorg en Geneeskunde voor het Volk een campagne waarbij de mensen op een wenskaart een boodschap naar minister van Volksgezondheid Maggie De Block konden sturen”, vertelt Dirk Van Duppen. “Dat leverde duizenden boodschappen op voor minister. Meer dan vijfduizend mensen ondertekenden een bericht en drieduizend van hen schreven hun beleefde, maar vooral doorleefde getuigenis op. Donderdag 9 februari gaan we allemaal overhandigen aan de minister. De enkele onbeleefde hebben we eruit gelaten.”

Een paar honderd patiënten van Geneeskunde voor het Volk voeren donderdag actie. Enkelen getuigen live over wat de gevolgen zijn van deze prijsstijgingen voor hun gezondheid en voor hun portemonnee. Een ludiek straattheater verwarmt op het plein de harten.

Een delegatie wordt door het kabinet van minister De Block ontvangen. ook PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw en PVDA-voorzitter Peter Mertens zullen aanwezig zijn.