PVDA en sp.a sluiten coalitie in Zelzate

Witte rook in Zelzate. De kanaalgemeente bij Gent wordt de komende zes jaar bestuurd door een 'toekomstcoalitie' van sp.a en PVDA. "We willen van Zelzate opnieuw een warme, sociale en democratische gemeente maken", zegt Geert Asman, die eerste schepen wordt.

Het bestuursakkoord werd zaterdagmiddag unaniem goedgekeurd door een 100-tal aanwezigen op een algemene ledenvergadering van de Zelzaatse PVDA. De nieuwe coalitie maakt een breuk met "zes jaar hard en rechts bestuur", aldus Asman.

De focus ligt op sociale prioriteiten. "We doen het voortaan met twee schepenen minder. Daarmee besparen we 100.000 euro, geld dat we graag investeren in de strijd tegen armoede."

Er komt een "eerlijke tax-shift" waarbij "de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen". Concreet wil het nieuwe gemeentebestuur de belastingen verlagen voor gezinnen en zelfstandigen, terwijl de grootste bedrijven een grotere bijdrage moeten betalen.

Democratie van onderuit staat centraal in het nieuwe bestuursakkoord. "We richten wijkraden op, leggen het bestuursakkoord voor aan de Zelzatenaar en na drie jaar wordt het schepencollege door de bevolking geëvalueerd. Er komt ook een grote jongerenbevraging."

De dertigjarige Brent Meuleman (sp.a) wordt burgemeester. Eerste schepen Geert Asman (42), bevoegd voor sociale zaken, begroting, en openbare werken, krijgt het gezelschap van Steven De Vuyst (31). Hij wordt verantwoordelijk voor jeugd, feestelijkheden, milieu en wonen. Voor sp.a treden verder ook Luc Van Waesberghe (55) en Isabel Dellaert (57) toe tot het schepencollege.

PVDA-voorzitter Peter Mertens is opgetogen met de nieuwe coalitie. "Voor het eerst neemt de PVDA op gemeentelijk niveau deel aan een bestuurscoalitie. Wij nemen graag onze verantwoordelijkheid om, samen met de bevolking, te bouwen aan een Zelzate op maat van mens en milieu."

Lees hier het volledige bestuursakkoord

‘Een hart voor Zelzate’ – Dubbelinterview met schepen Geert Asman en provinciaal PVDA-voorzitter Tom De Meester

Reacties

Ga ervoor! Maak waar wat jullie prediken. Mijn stem krijgen jullie volgend jaar.
dikke proficiat voor het bestuursakkoord in Zelzate. een voorbeeld voor andere gemeenten. laat de traditionele partijen maar commentaar geven. PVDA, de meest democratische, consequente linkse partij in België !
De samenwerking sp.a en pvda in Zelzate kan ik nu, vanuit de huidige toestand, alleen maar toejuichen. Dat is een bijzonder goede ontwikkeling. Vanuit de zijlijn ben ik al lang vertrouwd met de geschiedenis van Zelzate omdat ik een boek schreef over de zusters van Wachtebeke, die daar hun eerste bijhuis hadden. Daartoe heb ik ook de algemene geschiedenis van Zelzate onderzocht. In het laatste jaar van van mijn lerarenloopbaan gaf ik enkele uren les in het Sint-Laurensinstituut te Zelzate. Zelzate is iets bijzonder in meerdere opzichten. Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking van sp.a en pvda bijzonder vruchtbaar en inspirerend kan zijn, niet alleen in Zelzate maar voor gans Vlaanderen. Laten we vooral beseffen dat de gemeenteraadsverkiezingen en -besturen over het lokale bestuur gaan. Ik verwacht veel van het nieuwe gemeentebestuur in Zelzate.
Proficiat PVDA, democratie heeft gesproken. De burgers van Zelzate hebben duidelijk gekozen voor een warmer en sociaal beleid. Hoop dat er in de toekomst nog gemeentes en steden gaan volgen.