Foto Solidair, Dieter Boone

PVDA-gemeenteraadsleden zweren trouw aan het volk

Het is gebeurd! Op heel wat plaatsen legden PVDA-verkozenen gisteren de eed af. Historisch want in de meeste steden maakt de PVDA voor het eerst haar opwachting in de gemeenteraad. De PVDA-raadsleden legden de eed eerst af tegenover het volk en daarna voor de raad.

Op 14 oktober brak de PVDA ook door in centrumsteden als Gent, Leuven, Hasselt, Turnhout, Mechelen … In de eerste dagen van januari 2019 leggen de raadsleden de eed af. Zij doen dat eerst tegenover het volk en daarna in de gemeenteraden (en Antwerpse districtsraden) waar ze verkozen zijn. De PVDA-raadsleden zweren zich niet persoonlijk te zullen verrijken, de problemen van de mensen op de raad te brengen en aan hun zijde strijd te voeren.

Gent

Tom De Meester, Sonja Welvaert en Yüksel Kalaz komen voor de PVDA meteen met z’n drieën binnen in de Gentse gemeenteraad. En wat gaan ze doen? “Knallen, botsen en vuurwerk geven”, zei Yuksel in De Gentenaar. Deze ploeg is duidelijk klaar voor zes jaar rebelse, linkse, gedurfde, sociale oppositie. Ook Kasper Libeert legde de eed af (op de raad en op straat). Hij gaat voor de PVDA zetelen in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. (Foto’s Solidair, Geertje Franssen)

Leuven

Line De Witte in Leuven de eed af als gemeenteraadslid voor de PVDA. Eerst buiten het stadhuis voor het volk, daarna met gebalde vuist binnen in de gemeenteraad. Helemaal klaar om er de komende jaren “vollen bak” in te vliegen, samen met de bevolking. Met een spandoek voor betaalbaar wonen maakte de PVDA alvast duidelijk dat de agenda van de Leuvense gemeenteraad de komende jaren zal gevuld zijn met sociale thema’s. (Foto’s Jan Swinnen)

Hasselt

Kim De Witte en Karolien Stevens vormen het PVDA-duo dat de komende zes jaar in de gemeenteraad van Hasselt een sociale stem zal vertolken. Ze ondertekenden het ethisch charter van de PVDA tijdens een volkseedaflegging voor het stadhuis. “Wij zweren dat wij onze zitpenningen en vergoedingen herinvesteren in ons werk voor een sociale, gezellige en groene stad. Wij zweren dat we volledige transparantie zullen geven over alle inkomsten en mandaten die we bekleden, zowel publiek als privé.” Voor de eerste keer in bijna 20 jaar krijgt de jeneverstad terug een oppositie langs links. (Foto’s Ashley Noben)

Brasschaat

“Ik ga naar de gemeenteraad en neem mee: de 33 mensen van onze lijst, al onze leden en heel ons programma. De ‘hesp’ zal van uitstekende kwaliteit moeten zijn en links gekruid”, zo verwees kersvers PVDA-gemeenteraadslid Rob Eeman met een flinke knipoog naar N-VA-burgemeester Jambon. Eeman legde eerst de eed af voor het volk en zwoer dat hij de sociale megafoon zal zijn in de gemeenteraad, een megafoon die de stem van onderuit in de raad zal brengen. (Foto’s Rik Peeters)

Sint-Niklaas

Veel volk voor het stadhuis. Kersvers gemeenteraadslid Jef Maes zwoer trouw aan het volk, waarna uit een 50-tal kelen een enthousiast Bella Ciao klonk. Hij kreeg van een kleine dreumes ook nog een tekening als dank voor de strijd die de PVDA mee voerde voor de sluiting van het asbeststortplaats in Sint-Niklaas. (Foto’s Ken Laureys)

Mechelen

“Het zijn niet de burgemeester en schepenen die mij verkozen hebben. Ik ben verkozen door gewone Mechelaars. Mijn mandaat staat in de eerste plaats ten dienste van de Mechelaars. De eed afleggen wil ik dan ook allereerst in hun handen doen”, sprak Dirk Tuypens in Mechelen. (Foto’s Sher B. Chhantyal)

Turnhout

“Ik zweer om geen persoonlijk voordeel te halen uit mijn mandaat.” Wout Schafraet legde voor het stadhuis een alternatieve eed voor het volk af. Gazet van Antwerpen schrijft: “Schafraet vindt de eed die hij officieel moet debiteren, een holle frase. Daarom maakte hij, net als andere verkozenen van de PVDA in andere gemeenten, een aangepaste versie, met duidelijke beloftes. ‘Hierop mogen ze me over zes jaar afrekenen.’” (Foto’s Solidair, Gaston Van Dyck)

Genk

Ex-Ford-arbeider Gaby Colebunders stak de vuist in de lucht bij zijn eedaflegging in de gemeenteraad. “Het mandaat dat jullie mij gegeven hebben ga ik met de nodige ambitie opnemen. volledig belangeloos en zonder er mij op te verrijken. samen voor een echte stad op mensenmaat.” (Foto Solidair, Peter Vanloffelt)

Lommel

Sooi Van Limbergen is er helemaal klaar voor om de komende zes jaar zijn best te doen voor een sociaal Lommel.

Reacties

Buitengewoon......proficiat.....dit is het gene waar ik al 45 jaar op wacht!!!!!!!!
Ik vind het spijtig dat jullie, waar je verkozen zijn, maar 1 of 2 mensen hebben. Hoe denk je op te kunnen tegen de grotere en rechtse NVA? Ik ben er ooit lid van geweest tot ik doorhad dat ze enorm rechts waren en veel mensen van Vlaams Belang met open armen hadden ontvangen.