PVDA haalt 6,2% in nieuwe VTM-peiling

Met 6,2% breekt de PVDA ook in Vlaanderen los door de kiesdrempel. PVDA-voorzitter Peter Mertens is niet verrast. "De regering onderschat het ongenoegen bij de mensen. De maat is vol."

PVDA-voorzitter Peter Mertens ziet in de gunstige peiling een duidelijk effect van de gemeenteraadsverkiezingen. "In Vlaanderen braken wij door in de grote centrumsteden, van Gent en Antwerpen, tot Leuven en Turnhout. De PVDA heeft de wind duidelijk in de zeilen. Die trend zet zich ook nationaal verder."

"Van gele hesjes tot klimaatactivisten: voor steeds meer mensen is de maat nu écht wel vol", zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. "Stijgende brandstofprijzen, de groeiende kloof tussen arm en rijk, luchtvervuiling, jongeren die geen vaste job meer vinden ... Daar valt de regering niét over. Er loopt iets fundamenteel fout in onze samenleving."

"Het valt gewoon niet meer uit te leggen. De kinderarmoede in ons land is in tien jaar tijd verdubbeld, maar politici die het politieke toneel verlaten, bedienen zichzelf wel met afscheidsvergoedingen van 300.000 euro. Dat is schaamteloze graaicultuur."

"Vorige zondag hebben 75.000 mensen in Brussel betoogd tegen de klimaatverandering. Maar twee dagen later stemt de regering doodleuk tégen ambitieuze maatregelen voor energiebesparing en hernieuwbare energie. Dat is de mensen gewoon in het gezicht uitlachen."

"De peiling bewijst het: de PVDA heeft de wind in de zeilen. Een écht links alternatief. Mensen willen eerlijke politici die zelf met een doorsnee loon leven en weten wat het leven kost. Rebellen met een groot hart die de durf hebben om te zeggen waar het op staat en kant kiezen voor de samenleving. Het is hoog tijd voor een frisse, linkse wind in de Wetstraat."

Reacties

Ik hoop van harte dat o.a. pvda het goed doet in de verkiezingen. Wat ik echter vaststel is het gebrek aan focus op een doelgroep die gelukkig nog talrijk voorkomt in onze cotés : de modale 2-verdieners. Het gaat nogal dikwijls over de strijd tegen de armoede, en daar is niks mis mee, en tegenwoordig is er zelfs oog voor de middenstand (zelzate). De dagelijkse besognes van de mondige 2-verdieners, de "middenklasse" (?) komen echter heel weinig aan bod. Nochtans zijn zij het die overal, van werk tot schoolraden, de agenda en de discussie bepalen. De bekommernis voor werklozen, gepensioneerden, langdurig zieken,kinderarmoede,... is edel en nodig maar het enkel of hoofdzakelijk daarover hebben is gerommel in de marge. Dat is m.i. ook het (of eerder 1 van de) straatje(s) waar de sp.a in verzeild geraakt is. Zo vind ik (enkel een vb !) bvb niks over de vervanging van notarissen door ambtenaren en een vermindering van registratiekosten voor 1e huis (evt gecompenseerd door verdere verhoging voor 2e) . Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de pvda iemand die het geluk heeft om bvb een huis kopen niet als doelpubliek beschouwt. Onterecht ... meer aandacht voor "2-verdieners" ajb. Nu zijn het enkel nva en vld in mindere mate die lippendienst bewijzen aan deze groep.
proficiat hopelijk is het percentage met de verkiezingen nog hoger
wil de pvda werkelijk iets starten om de 6 regeringen,de 625 politieke graaiers,de cumuls ,de monsterpensioenen,de meer dan buitensporige opstapvergoedingen,de senaat die een geldverslindend clubje er echt en werkelijk iets aan doen , waarom dan niet meer een barnum reclame om het volk te mobiliseren....gele hesjes ,macron ,merkel die mank loopt , spanje met een minderheids regering...de bevolking is het meer dan beu ...zorg voor meer impact op gemeentelijk vlak...worden artikelen van grondwet die voor wijziging in aanmerking komen niet hardnodig opgenomen worden enz enz
ik sta echt achter de pvda , maar julie verpakking schrikt af , door verkeerde verwijzing v concurenten naar extreem linkse stalinsistische toestanden , waarom niet de docu DEMAIN als toekomstvisie en model aanprijzen , je zal geen 6% maar 12% direkt krijgen en zeker ook groenen die links groen zijn en de salongroenen al lang door hebben , buiten jef ulburgs die 3 gezinnen liet leven van zijn senatorloon , zijn het rodelopers graaiers , zie maar eens naar de uittredingsvergoeding van mieke vogels