PVDA haalt 6,2% in nieuwe VTM-peiling

Met 6,2% breekt de PVDA ook in Vlaanderen los door de kiesdrempel. PVDA-voorzitter Peter Mertens is niet verrast. "De regering onderschat het ongenoegen bij de mensen. De maat is vol."

PVDA-voorzitter Peter Mertens ziet in de gunstige peiling een duidelijk effect van de gemeenteraadsverkiezingen. "In Vlaanderen braken wij door in de grote centrumsteden, van Gent en Antwerpen, tot Leuven en Turnhout. De PVDA heeft de wind duidelijk in de zeilen. Die trend zet zich ook nationaal verder."

"Van gele hesjes tot klimaatactivisten: voor steeds meer mensen is de maat nu écht wel vol", zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. "Stijgende brandstofprijzen, de groeiende kloof tussen arm en rijk, luchtvervuiling, jongeren die geen vaste job meer vinden ... Daar valt de regering niét over. Er loopt iets fundamenteel fout in onze samenleving."

"Het valt gewoon niet meer uit te leggen. De kinderarmoede in ons land is in tien jaar tijd verdubbeld, maar politici die het politieke toneel verlaten, bedienen zichzelf wel met afscheidsvergoedingen van 300.000 euro. Dat is schaamteloze graaicultuur."

"Vorige zondag hebben 75.000 mensen in Brussel betoogd tegen de klimaatverandering. Maar twee dagen later stemt de regering doodleuk tégen ambitieuze maatregelen voor energiebesparing en hernieuwbare energie. Dat is de mensen gewoon in het gezicht uitlachen."

"De peiling bewijst het: de PVDA heeft de wind in de zeilen. Een écht links alternatief. Mensen willen eerlijke politici die zelf met een doorsnee loon leven en weten wat het leven kost. Rebellen met een groot hart die de durf hebben om te zeggen waar het op staat en kant kiezen voor de samenleving. Het is hoog tijd voor een frisse, linkse wind in de Wetstraat."