Zohra Othman (links), schepen voor de PVDA in Borgerhout. (Foto Solidair, Karina Brys)

PVDA haalt 8,3% in peiling Antwerpen, N-VA krijgt zware klappen

Uit de peiling van VTM en Het Laatste Nieuws naar de kiesintenties van de kiezer in Antwerpen blijkt dat de N-VA klappen krijgt. De PVDA consolideert haar resultaat van 2012 en ziet het als een springplank om verder te groeien in de stad én om ook in de andere steden van de provincie door te breken.

uitslagen

oktober '12

(verkiezingen)

oktober ’15

(peiling)

maart ’17

(peiling)

N-VA37,7%34,4%29%
CD&V8,5% (28,6% Stadslijst)7,4%14,1%
Open Vld5,5%7,1%5,5%
sp.a20,1% (28,6% Stadslijst)19,1%13%
Groen7,9%16%20,1%
PVDA8%6%8,3%
VB10,2%9,6%9,6%

Resultaat coalitie N-VA/CD&V/Open Vld

coalitieN-VACD&VOpen VldTotaal
oktober ’1237,7%8,5%5,5%51,7%
oktober ’1534,4%7,4%7,1%48,9%
maart ’1729%14,1%5,5%48,6%

Uit de peiling blijken twee grote verschuivingen.

• Eerste verschuiving: binnen de coalitie zelf. De N-VA haalt 8% minder en burgemeester De Wever krijgt zware klappen. Maar de klap die de N-VA krijgt, wordt binnen de meerderheid zelf opgevangen, door de opvallende stijging van de CD&V. Dat zijn waarschijnlijk mensen die de polariserende en opjuttende taal van burgemeester De Wever niet langer pikken. De kritiek op de burgemeester groeit ook binnen de coalitie, en vooral bij de kiezers van de coalitiepartijen.
  • Tweede verschuiving: in de oppositie. Sp.a verliest nog 7% ten aanzien van de verkiezingen. En Groen wint 12%. Groen eet de stemmen van de sp.a op.

In die context van grote verschuivingen binnen de coalitie en in de oppositie, consolideert de PVDA haar uitslag van 2012. “Onze strategie blijft om onze uitslag in Antwerpen stad te consolideren, en om in 2018 ook in de andere steden van de provincie Antwerpen door te breken”, zegt Peter Mertens. Concreet wil de PVDA in Mechelen, Turnhout, Geel, Heist-o/d-Berg, Brasschaat, Boom en Mortsel doorbreken.

“Wat dat betreft zitten we op koers. We gaan in Antwerpen stad zelfs opnieuw met 2,3% vooruit ten opzichte van de peiling van 2015. Dat voelen we ook op het terrein. We moeten op het juiste moment pieken. Niet nu, maar wel volgend jaar met de verkiezingen zelf. Er is ook nog het effect van Raoul Hedebouw dat dan pas zal meespelen”, denkt de PVDA-fractieleider.

Anti-establishment

Uit de peiling blijkt ook dat meer dan twee derde van de PVDA-kiezers (67%) vindt dat burgemeester Bart De Wever het slechter doet dan zijn voorganger Patrick Janssens. “Onze kiezer is uitgesproken anti-De Wever, en begrijpt meer dan wie ook dat de N-VA een traditionele partij is geworden. Het is goed dat we de anti-establishmentstem in Antwerpen zo klaar kunnen vertolken”, aldus Peter Mertens.

Positief

Tegelijkertijd staan de kiezers van de PVDA in Antwerpen ook het meest positief ten opzichte van het samenleven in de stad. “93% van onze kiezers vindt het goed samenleven met andere culturen in de stad, dat is meer dan bij alle andere partijen”, reageert Peter Mertens. “‘Een stad op mensenmaat’ was niet toevallig onze verkiezingsslogan in 2012. Ik ben bijzonder fier de voorzitter te mogen zijn van de meest positieve partij van de stad. We werken daar ook aan. Op 30 april, bijvoorbeeld, organiseren onze jongeren ‘DiverCity in Antwerp City’, de grootste antiracistische happening van het jaar in ’t stad. Het is heel positief te zien dat 80% van de Antwerpenaren globaal de wens uitdrukt om niet te polariseren, maar om goed te kunnen samenleven in de superdiversiteit die onze stad kenmerkt.”

Beste peiling ooit

De PVDA werd nog nooit zo hoog gepeild in Antwerpen. “Voor de verkiezingen van 2012 haalden we maximaal 4,2% en werd het 8%. En na de verkiezingen haalden we nog maximaal 6% in een peiling. Nu dus voor het eerst 8,3%, en dat terwijl we in een stedelijke context meestal onderpeild worden. Globaal gezien zijn we tevreden met deze uitslag in deze fase. Het is een springplank om verder te groeien in Antwerpen naar 2019, om verder door te breken in de stad en vooral ook om onze eerste doorbraak in de andere steden van de provincie mogelijk te maken”, besluit Peter Mertens.