Foto Solidair

PVDA klaagt ‘kettingbotsing van incompetentie’ aan en stelt snelle maatregelen voor

Het was een bewogen week voor het Oosterweeldossier, met als orgelpunt de auditeurs van de Raad van State die fundamentele kritieken leverden op de manier waarop het MER tot stand kwam. Jos D'Haese, woordvoerder van de Antwerpse PVDA, vraagt om de politieke spelletjes te stoppen.

“Antwerpen staat stil terwijl de Vlaamse regering wild om zich heen slaat”, zegt Jos D'Haese. “Laat ons snel een aantal maatregelen nemen om de Antwerpse Ring terug vlot te krijgen. Werk ondertussen aan een duurzame oplossing die wel een draagvlak heeft.”

Het was een bewogen week voor het dossier van de Antwerpse Ring. "Het leek wel de week van Oosterfail", zegt Jos D'Haese, woordvoerder van PVDA Antwerpen. "Een kettingbotsing van incompetentie. Eerst kregen we de aankondiging dat men 30.000 voertuigen van de Ring zou halen tijdens de wegenwerken, zomaar alsof het niets is. Vervolgens stelde het Rekenhof dat er te weinig geld is voor Oosterweel en dat men de begrotingsregels niet volgt. De bouwaanvraag voor rechteroever werd nog maar eens uitgesteld en op linkeroever keurde de gemeenteraad van Zwijndrecht de werken op haar grondgebied af."

"Na een dergelijke reeks tegenslagen zou men enige nederigheid verwachten van de meerderheidspartijen die zich vastklampen aan het ‘beslist beleid’, zegt D'Haese, "maar het tegendeel gebeurt. De mobiliteitsexperts zouden het andermaal mis hebben, het Rekenhof hanteert te strakke regels en de Zwijndrechtse partijen zijn onverantwoordelijk. Bart De Wever himself gaat in de studio van De Zevende Dag in de tegenaanval en geeft de actiegroepen de schuld van de vertraging. Niet de Vlaamse regering, maar de burgerbewegingen zouden Oosterweel 'blokkeren' en 'politiseren' door te kiezen voor een referendum." Opvallend: De Wever slikte zondag zijn belofte om het referendum te respecteren weer in.

“De enige echte verliezers in dit schouwspel zijn de Antwerpenaren en de gebruikers van de Ring. Zij zijn dit spelletje zwartepieten ondertussen kotsbeu. Zij staan stil, elke dag opnieuw en mogen het fijn stof slikken", gaat D'Haese verder. "Wij vragen de politieke verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid te nemen en de voor de hand liggende maatregelen eerst te nemen. First things first. Maak de Liefkenshoektunnel tolvrij. Stuur het doorgaand vrachtverkeer verplicht via deze tunnel via rekeningrijden. Maak snel werk van de bypass A-102. En trek eindelijk volop de kaart van het openbaar vervoer.”

Die snelle maatregelen zouden volgens de PVDA tijd geven om te werken aan een duurzame oplossing die een draagvlak heeft onder de Antwerpse bevolking. "Laten we kiezen voor een oplossing die vlot verkeer én propere lucht kan garanderen", besluit D’Haese.