PVDA lanceert lentecampagne 30-uren-week op 1 mei

Onder de hashtags #1mei30u en #1ermai30h lanceert de PVDA, op 1 mei, een lentecampagne voor de 30-uren-week. « Als out-of-the-box-links gaan we in het offensief met een positief maatschappelijk verhaal », zegt Peter Mertens, voorzitter PVDA.

“De eerste mei is ontstaan als strijd-dag voor arbeidsduurvermindering. Toen de mensen 12-uren en 14-uren-dagen klopten en de arbeidersbeweging een 8-uren-dag voorstelde. Precies 125 jaar geleden, op 1 mei 1890 werden, in de hele wereld actiedagen georganiseerd voor de 8-uren-dag. Vandaag doen wij dat opnieuw met het voorstel voor een 30-uren-week. Een offensieve en positieve eis”, zo zegt voorzitter Peter Mertens.

“Als out-of-the-box-links gaan we in het offensief met een positief maatschappelijk verhaal”

Het voorstel van de 30-uren-week is uitgewerkt in het nieuwe boek van Peter Mertens, ‘De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen’, en is integraal hier te lezen.

“Links heeft meer dan ooit nood aan een verhaal, een verhaal dat buiten de lijntjes durft te kleuren. Als out-of-the-box-links gaan we in het offensief met een positief maatschappelijk verhaal. Zo schrijven we ons in, in een vernieuwende 1-mei-visie van links-dat-durft”, klinkt het bij Peter Mertens.

Morgen om 10u15 zal Peter Mertens zijn 1-mei-boodschap brengen op de Leopold De Waelplaats in Antwerpen, aan het museum voor schone kunsten.

Voor een overzicht van 1 Mei activiteiten waar u de PVDA kan vinden overal in België kan u hier terecht :