Peter Mertens en Jos D'Haese. (Foto Solidair, Han Soete)

PVDA maakt Antwerpse lijsttrekkers bekend

Sofie S.

Wouter Van Damme, Peter Mertens en Jos D'Haese. (Foto Solidair, Han Soete)
Jos D'Haese. (Foto Solidair, Han Soete)

Veel persbelangstelling op de voorstelling van de lijsttrekkers van PVDA+ voor de provincie Antwerpen. Vooraf werd al beloofd dat een van beiden een verrassing zou worden. Naast vaste waarde Peter Mertens, die de Kamerlijst zal trekken, staat Jos D’Haese, lijsttrekker voor het Vlaamse parlement.

In oktober 2012 zorgde de PVDA in Antwerpen voor een grote verrassing. Zij werden met 8% de vierde grootste partij van de stad. Ook op 25 mei zou de partij dus wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Maar de uitdagingen zijn groot.

Een eerste uitdaging is de ondemocratische kiesdrempel van 5% te overwinnen. Daar zijn 60.000 stemmen voor nodig, waarbij elke stem zal tellen. Een uitdaging, maar niet onmogelijk. De laatste opiniepeilingen tonen een gunstige wind voor de PVDA.

Om deze kiezers te kunnen overtuigen, heeft de PVDA twee sterke lijsttrekkers vastgelegd. Er is de vaste waarde Peter Mertens, momenteel al fractievoorzitter in de Antwerpse gemeenteraad, nationaal partijvoorzitter en auteur van de bestseller “Hoe durven ze?”. Hij is lijsttrekker voor de Kamer. Samen met Raoul Hedebouw, lijsttrekker in de provincie Luik, mikt de PVDA zo op twee zetels in het federale parlement.

Naast Peter Mertens een verrassende, maar jonge en dynamische kracht: Jos D’Haese, die de lijst voor het Vlaams parlement trekt. Als hij verkozen wordt – en die kans is reëel – wordt hij het jongste parlementslid ooit. De keuze voor een jonge lijsttrekker is een bewuste keuze van de PVDA, die ook in de andere provincies resoluut kiest voor jonge kandidaten. Waar het politieke beleid zich de laatste jaren meer tegen de jongeren keert, wil de PVDA daar het verschil maken. Bijvoorbeeld in haar standpunt tegenover de GAS-boetes. Als enige partij die zich hier consequent tegen verzet en ook luistert naar de stem van jongeren en middenveld.

De stem van jongeren heeft momenteel weinig reikwijdte in het parlement en Jos hoopt hier verandering in te brengen: “Er wordt vaak over en voor jongeren gesproken, maar zelden door. Doordat de PVDA een kans geeft aan jonge kandidaten, maakt ze duidelijk dat ze er ook vertrouwen aan geeft.”

Naast jongerenthema’s, heeft Jos ook een duidelijke ecologische achtergrond, maar benadert die uitdrukkelijk vanuit een sociale invalshoek. Hij brengt groen en rood bij elkaar. (lees hier een bio van Jos D'Haese)

Doelstelling: twee verkozenen in de provincie Antwerpen

De PVDA stelde zich bij haar vorige congres in 2008 tot doelstelling in 2012 door te breken in de centrumsteden Antwerpen en Luik en in 2015 op nationaal niveau. Doordat de verkiezingen vervroegd werden naar 2014, is deze planning echter versneld. De PVDA is na haar grote verkiezingssucces van 2012 nog steeds een partij in groei en nog niet volledig uitgebouwd in de provincies Antwerpen en Luik. Maar het vertrouwen om de 5% te halen is er. Voor Antwerpen stad betekent dat bijvoorbeeld dat de partij van 8 naar 10% moet klimmen. Beide lijsttrekkers hebben alvast vertrouwen in de ploeg vrijwilligers die achter hen staan en de wijsheid van de kiezer.

Blijf op de hoogte via de Facebookpagina van PVDA+ Antwerpen