Foto CSC Dinant-Namur

PVDA-Namen solidair aan 70 stakingspiketten in de provincie

Foto Solidair, Michael Verbauwhede

Meer dan dertig PVDA-leden gingen vandaag, in gezelschap van federaal PVDA-parlementslid Marco Van Hees hun steun betuigen aan de stakingspiketten in de provincie Namen. De teams van de PVDA bezochten niet alleen de piketten in de regio Namen. “We stellen vast dat de stakingsbeweging in deze regio veel breder is dan gewoonlijk”, meldt Thierry Warmoes, voorzitter van PVDA-Namen.

“Het is voor de vakbonden niet evident om een algemene staking te organiseren in een provincie als Namen, waar het economisch weefsel voornamelijk bestaat uit kmo’s. Toch is de staking duidelijk een groot succes in alle belangrijke sectoren: de steengroeves, de industrie, maar ook het onderwijs, de gevangenissen, de openbare diensten, de banken en de handel (Belgacom, Electrabel…). En natuurlijk ook bij het openbaar vervoer (de NMBS en de TEC, de Waalse tegenhanger van De Lijn), dat in de hele provincie plat ligt. Ook de wegblokkades in de industriezones van Naninne, Seilles, Rhisnes en Créalys (Les Isnes) zijn een succes.

De PVDA-ploegen trokken ook naar de stakingspiketten in de andere regio’s van de provincie Namen: naar Andenne, Couvin, en Neder-Samber. Ze stellen vast dat de beweging  zich nog altijd uitbreidt. In bedrijven en sectoren (zoals de handel, de cultuur en de non-profit) waar minder gestaakt wordt, ligt de nadruk op sensibiliseren: op 15 december zullen deze bedrijven en sectoren naar alle waarschijnlijkheid ook meestaken. Tijdens de eerste solidariteitsbezoeken stelden de PVDA-leden vast dat de beweging veel breder is dan gewoonlijk. Ze ontmoetten bijvoorbeeld ook veel leerkrachten, werknemers van gemeenten, de provincie en het gewest, naast werknemers van een lange reeks bedrijven. “Aan de piketten zien we een sterke eenheid van het vakbondsfront, en dat is van doorslaggevend belang voor de toekomst van de beweging”, zegt Thierry Warmoes, voorzitter van de PVDA in Namen.

De PVDA-leden stellen tijdens hun ontmoetingen met de stakers ook een grote vastberadenheid vast. “Er zijn veel mensen die willen doorgaan met verdere acties als de overheid geen stap terug zet”, aldus volksvertegenwoordiger Marco Van Hees. “De mensen willen niet werken tot hun 67, ze weigeren toe te kijken hoe de regelingen voor vervroegd pensioen worden afgeschaft. Maar ook het hele besparingsbeleid van de regering krijgt veel kritiek”, voegt hij eraan toe.

Voor de PVDA’ers zit de dag er nog lang niet op. Ze zullen onder andere nog deelnemen aan de bijeenkomst van het gemeenschappelijk vakbondsfront van de openbare sector om 11 u. op het Place Saint-Aubain in Namen.