PVDA noemt nieuwe dienstregeling station Gentbrugge "een ramp voor alle reizigers"

Webredactie

Deze ochtend heeft de PVDA actie gevoerd aan het station Gentbrugge. De linkse partij verzet zich tegen het afschaffen van de rechtstreekse trein naar Antwerpen-Centraal. Aan de inkom van het station werd een bord opgehangen "geschrapt wegens besparingen". De reizigers kregen een flyer aangeboden met meer informatie over de gewijzigde dienstregeling.

Op 15 december gaat het nieuwe vervoersplan van de NMBS in. Dit nieuwe vervoersplan van de NMBS heeft ingrijpende gevolgen voor het station Gentbrugge. Tot op heden stoppen er standaard twee treinen per uur: één op de lijn Gent-Eeklo (L-trein) en één op de lijn Gent-Antwerpen (IC-trein). Tijdens de piekuren zijn er extra treinen richting Eeklo en is er de populaire trein naar Schaarbeek. In het nieuwe vervoersplan valt de rechtstreekse trein naar Antwerpen weg. In totaal stoppen er 20% minder treinen in het station Gentbrugge. Dat terwijl het aantal pendelaars die opstappen al enkele jaren toeneemt.

"De nieuwe regeling is een ramp voor alle reizigers", zegt Tom De Meester, provinciaal voorzitter van de linkse PVDA, die zelf in Gentbrugge woont. "Wie naar Antwerpen wil reizigen verliest via een overstap in Gent-Dampoort verliest al vlug 15 minuten. Maar de grootste problemen zijn er voor iedereen die overstapt in Gent-Sint-Pieters. Wie zijn overstap mist, kan in volle ochtendspits 40 minuten tot één uur verliezen.  Dat is natuurlijk onaanvaardbaar."

De PVDA vreest voor een afbouwscenario van het station Gentbrugge. Omdat er minder treinen stoppen en de aansluitingen slechter worden, zullen er steeds minder reizigers gebruik maken van het station. De PVDA wil dat het station integendeel uitgebouwd wordt tot een volwaardig derde station in het Gentse, met een regelmatige en vlotte aansluiting naar Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Centraal.

De PVDA zal vandaag tevens een parlementaire vraag indienen over de afbouw van de verbindingen vanuit Gentbrugge, gericht aan minister Jacqueline Galant (MR), bevoegd voor mobiliteit en spoorwegen.