Mathilde El Bakri (links) en Nadine Peeters (rechts) van de PVDA voor het Karl Marx Hof, het grote gemeentelijke woningcomplex in het Weense district Döbling.

PVDA op studiereis naar het Weense woonmodel

Webteam PVDA

PVDA-mandatarissen Mathilde El Bakri en Nadine Peeters zijn op studiereis in Wenen om te bestuderen hoe ze daar van wonen een recht voor iedereen maakten. Eerder schreven de twee hierover al een hoofdstuk in het boek “De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen”, dat in het voorjaar verscheen.

Co-auteurs Mathilde El Bakri (PVDA-volksvertegenwoordiger in het Brussels Parlement) en Nadine Peeters (PVDA-raadslid district Antwerpen) leggen in dit hoofdstuk – “De Weense woonwals” – uit hoe de Oostenrijkse stad Wenen van het recht op huisvesting een echt recht maakte voor al haar inwoners. Een huisvestingsbeleid dat hun ten zeerste charmeert, omdat het uitgaat van de noden van de mensen en niet dient ter meerdere eer en winst van de vastgoedspeculanten.

Nadine Peeters is enthousiast: “Wenen is een stad die ons kan inspireren: de publieke overheden zijn eigenaar van meer dan 200.000 woningen op een bevolking van bijna 1,8 miljoen inwoners. Er is daar genoeg voor iedereen en dus is sociaal wonen niet synoniem voor gettovorming of stigma’s van ‘wonen voor armere mensen’. Het inkomen om in aanmerking te komen voor een sociale woning ligt bijvoorbeeld veel hoger dan bij ons. Dat zorgt voor een grotere sociale mix. Het inspireert ons, maar we willen ook met een kritisch oog kijken waar er mogelijk problemen zijn.”

Een model dat doet dromen

Ook voor Mathilde El Bakri is het duidelijk: “Er is een grote nood in België. De situatie in onze grote steden wordt stilaan onhoudbaar. We moeten de logica omdraaien en snel zelfs. We vertrekken naar Wenen om concrete voorstellen en oplossingen te bestuderen die we ook in onze gewesten en steden kunnen gebruiken. In Wenen woont de meerderheid van de inwoners in een of andere vorm van sociale huisvesting. Dat kon alleen doordat de stad Wenen zelf massaal investeerde in huisvesting. Een stad die de controle houdt over de gronden en over de grote immobiliënprojecten; de ontwikkelaars gaan niet lopen uit de stad, maar werken graag samen met de publieke overheid. Dat is pas een model dat ons doet dromen, omdat het zo anders is dan wat wij in onze steden zoals Brussel en Antwerpen zien gebeuren.”

De twee auteurs-verkozenen zijn samen met een vijfkoppig ‘team wonen’ op studiereis naar Wenen: ze gaan er spreken met medewerkers van het kabinet Huisvesting, maar ook met huurdersverenigingen, de woningmaatschappij, onderzoekers, de Arbeitkamer, bewoners van de projecten en ze zullen nieuwe en oudere projecten bezoeken. Waarschijnlijk komen ze terug met een massa informatie en een grote dosis inspiratie om zuurstof te geven aan het Belgische huisvestingsdebat.