(Foto Solidair, Evy Menschaert)

PVDA tegen bombardementen in Syrië: “Zo wordt geweldspiraal verder aangevuurd”

De PVDA is niet te spreken over de beslissing van de Belgische regering om na Irak, nu ook Syrië te gaan bombarderen. Volgens de partij tonen de aanslagen in Brussel dat tussenkomen in Syrië een zeer slecht idee is.

PVDA-voorzitter Peter Mertens: “Zonder mandaat van de Verenigde Naties, tegen het internationaal recht, zonder zelfs een parlementair debat in ons land besliste het kernkabinet vanmorgen om te bombarderen in Syrië. En dat op vraag van de VS. Zo wordt de geweldspiraal verder aangevuurd, bombardement na bombardement. De vluchtelingenstroom zal toenemen, het Midden-Oosten zal verder destabiliseren, de situatie verrotten, groepen als IS zullen nog meer profijt trekken, en wij zullen de oorlog als een boemerang in ons gezicht krijgen. Dat was zo in Afghanistan, dat was zo in Irak, dat was zo in Libië, en dat is nu ook zo. Wij zijn in het parlement verschillende keren tussengekomen om hiervoor te waarschuwen.”

Ook Staffan de Mistura, speciaal VN-gezant voor Syrië, was duidelijk: “De tragedie van Brussel herinnert ons eraan dat we geen tijd te verliezen hebben. We moeten de oorlog in Syrië stoppen. De beste manier om terrorisme te bestrijden is een politieke oplossing vinden voor Syrië.”

Reeds in september 2015 stelde de PVDA maatregelen voor een actief vredesbeleid voor. Die waren gebaseerd op drie pijlers: leg IS financieel droog, pak de human resources van IS aan en investeer in diplomatie, niet in bommen. Dat houdt in dat de militaire banden met Saoedi-Arabië moeten worden verbroken, er een strikte controle geëist wordt op de geldstroom vanuit de oliestaat en dat er druk wordt uitgeoefend op Turkije om geen jihadisten meer naar Syrie te laten vertrekken en er niet meer tussenbeide te komen. De regering bleef potdoof. Ons land werkt nog steeds samen met Saoedi-Arabië en met een reeks andere staten die een vruchtbare voedingsbodem bieden aan terroristische groeperingen. Europa moet stoppen met het verkopen van wapens aan Saoedi-Arabië en er moet dringend druk gezet worden op alle Golfstaten en op Turkije opdat ze instemmen met onderhandelingen en elke bemoeienis in Syrië stopzetten.

Persdienst PVDA

Reacties

ZUCHT! Droogleggen van Is? Laat me niet lachen! Deze regering is alleen bezig met het droogleggen van de EIGEN BEVOLKING ! Wanneer zijn de volgende federale verkiezingen?
Overschot van gelijk, maar m.i. totaal fout wat IS betreft. We bestrijden hier geen land, geen regering, geen ideologie, maar een fascistische organisatie. Eén die met alle mogelijke middelen moet vernietigd worden. Nooit meer fascisme, nooit meer onzinnig geweld onder het mom van eender welke religie, nooit meer terugkeer naar barbaarse tijden (terwijl we weten hoe barbaars het kapitalisme is, maar dat ook bestrijden).
Graag zou ik willen dat er een petitie komt tegen het bombarderen in Syrië en Irak. Vermoedelijk zal ik niet alleen zijn. Maak er aub werk van. Met dank bij voorbaat. Paul.
Wat kunnen jullie, wat kunnen wij doen? Niets! Protesteren en luid schreeuwen en hopen dat we ons werk niet verliezen. We zitten gevangen in de NATO .Brussel is de hoofdstad van Europa dat een soort mandaatgebied geworden is van de U.S.A. SHAPE heeft bij ons zijn hoofdkwartier en zou direct en indirect werk verzekeren voor 6 à 7.000 mensen. De politici zijn vastgeketend aan het kapitalistische systeem dat de wereld regeert en een hele reeks mogelijkheden heeft om de geldkraan dicht te draaien. Gevolg? Geen werk en nog meer populistische propaganda over gebrek aan concurrentiekracht, te dure sociale zekerheid enz... * De PVDA moet kleur bekennen en moedig zijn. De intelligentsia en idealisme zijn er om samen met geschoolde marxisten een gemoderniseerd en aangepast Marxisme uit te werken dat via de PVDA eindelijk denderend in de politieke arena kan treden.
Zoals hierboven al gevraagd, start petitie tegen deze beslissing van de regering, het is niet enkel aan een regering om zulke beslissing te nemen, maar aan een ongemanipuleerd parlement en ik hoop dat ze tegen zo een dom voorstel stemmen !