PVDA verwerpt politieprivatiseringsplan Jambon en pleit voor community policing

Webteam PVDA

De PVDA heeft kennis genomen van een aantal aspecten van het "takenplan voor een gestroomlijnde politie" die vandaag in de pers bekendgemaakt werden. “Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wil massaal inzetten op het privatiseren van de politie en ook meer beroep doen op het leger. We hebben juist meer nood aan community policing als basistaak, in plaats van private robocops op de bevolking los te laten”, reageert Peter Mertens, voorzitter van de PVDA.

Het plan van de regering voorziet dat heel wat politietaken zouden worden overgenomen door privébewakingsfirma's. Er is onder andere sprake van de privatisering van het bewaken van "kritieke punten of zones" en van de bewaking van winkelstraten tijdens de eindejaarsfeesten en publieke recreatiezones. Ook het laten bekijken van beelden van bewakingscamera's en het opvolgen van verkeersboetes kan naar de privé volgens de minister. "Die plannen houden een gevaar in voor de democratie. Waar gaan we naar toe als ook politionele taken worden uitbesteed aan private firma's die enkel op winst gericht zijn, niet transparant en controleerbaar zijn en die geen aangepaste opleiding bieden aan hun personeel?”, vraagt Peter Mertens zich af.

De linkse partij deelt de vrees van de vakbonden die in een eerste reactie stelden dat de maatregelen die op tafel liggen "een regelrechte aanval op de openbare sector" uitmaken. Het gaat over een onaanvaardbare privatisering van de taken van de politie. Door de uitbesteding en afschaffing van een hele reeks logistieke en ondersteunende diensten zijn 10.000 jobs bedreigd.

De PVDA is ook niet te spreken over het plan van minister Jan Jambon om de politie te militariseren. De minister wil het inzetten van soldaten in het straatbeeld voortzetten zelfs nu eerder al gebleken is dat dit peperduur is en op de rand van de legaliteit danst. Hij wil de mogelijkheid geven aan de politie om militaire drones en andere toestellen van het leger in te zetten. Hij spreekt over het tot stand brengen van een semimilitair "Bataljon voor bewaking en bescherming". Verder wil hij de verkeerseducatie georganiseerd door de politie stopzetten en verkeersparken sluiten. “Om te zorgen voor meer veiligheid op straat hebben we een totaal ander politiebeleid nodig. Er is nood aan een politie dicht bij de mensen, die luistert en ter beschikking staat van de burger. Wijkagenten die de problemen die zich stellen kennen, die preventiewerk kunnen doen en contact met de bevolking kunnen hebben zodat ze de criminaliteit efficiënt kunnen aanpakken. De PVDA meent dan ook dat het plan van minister Jambon integraal dient verworpen te worden", stelt Peter Mertens.