(Foto Solidair, Salim Hellalet)

PVDA voert actie tegen Turteltaks: “Ja, er bestaat een sociaal en duurzaam alternatief voor Turteltaks”

De PVDA protesteerde vandaag op het Muntplein in Brussel tegen de Turteltaks. Zo'n 3.000 mensen ondersteunden er de boodschap aan de regering: het is genoeg geweest, we betalen al jaren teveel, we willen ons geld terug. Het is PayBackDay.

“Op 1 maart wordt de Turteltaks van kracht”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens, “Wij willen een duidelijk signaal geven: waarom moeten wij opdraaien voor de woekersubsidies aan commerciële zonnepanelenparken van multinationals als Katoen Natie? Elk gezin, elke alleenstaande, elke zelfstandige betaalt 100 euro Turteltaks, terwijl de 30 grootste multinationals buiten schot blijven. Is dat de ‘solidariteit’ waarover minister Turtelboom het heeft? Dat is onaanvaardbaar. Wij gaan door tot de Turteltaks is afgeschaft!”

De protesthappening startte om 14 uur op het Muntplein en eindigde rond 16 uur. Er waren optredens van NoMobs, The Night Time Heroes Blues Band en hiphopgroep Aral & Sauzé.

De PVDA presenteerde op PayBackDay ook haar PayBack-plan als alternatief voor de Turteltaks. “Onze studiedienst berekende een waterdicht alternatief voor de Turteltaks”, aldus Mertens. “De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig en ongrondwettelijk, ze is ook totaal overbodig. Een 'woekertaks' op overgesubsidieerde commerciële zonneplantages verlaagt de energiefactuur van een gezin met 23 euro. Verder willen wij de nucleaire winsten van Electrabel gebruiken om de groene schuldenberg weg te werken (– 39 euro) en de geplande biomassacentrales in Gent en Langerlo vervangen door échte groene stroom (– 38 euro). We pleiten voor een openbaar energiebedrijf dat investeert in publieke windmolens en zonnepanelen legt bij minder vermogende gezinnen.”

De drie maatregelen leveren samen 495 miljoen euro op, berekende de PVDA-studiedienst, precies evenveel als de Turteltaks moet opbrengen. “Als ons PayBack-plan wordt doorgevoerd kan de Turteltaks helemaal geschrapt worden, voor iedereen: zowel voor gezinnen, zelfstandigen, mensen met elektrische verwarming en kleine bedrijven”, besluit Peter Mertens.

Op de PayBackDay lanceerde de PVDA ook een grote Turteltakscampagne. De linkse oppositiepartij wil 50.000 handtekeningen ophalen in bedrijven en volkswijken en trekt ook naar het Grondwettelijk Hof. Bij dat Turteltaksproces hebben zich ondertussen via de website www.turteltaksproces.be al meer dan 14.000 mensen aangesloten.

“Er rest ons geen andere keuze dan verzet tegen deze taksregering die steeds meer gezinnen in armoede duwt”, stelt Peter Mertens. “De elektriciteitsfactuur lijkt wel een aanslagbiljet van de belastingen. Drie vierde van de factuur bestaat uit taksen, toeslagen en btw.”

De eerste online initiatieven van de partij worden nu al gesteund door ruim 25.000 mensen. Peter Mertens: “De Turteltaks is de nederlaag van deze regering. Alleen weet ze dat nog niet. Wij moeten nog een laatste duw geven om de maatregel echt weg te krijgen. De paniek is groot. Week na week. Ze schrijven er over. Ze babbelen er over. Ze liegen er over. En ze panikeren.”