Foto's Solidair, Karina Brys

PVDA voert actie voor Antwerps RVA-kantoor: jongeren uitsluiten creëert geen jobs

De PVDA voerde maandagmiddag actie aan het Antwerpse RVA-kantoor. Door de hervorming van de wachtuitkering voor schoolverlaters die de regering-Di Rupo doorvoerde, dreigen 55.000 jongeren hun uitkering te verliezen vanaf 1 januari 2015. En dat op een ogenblik dat de werkloosheid in België piekt met nauwelijks 1 vacature per 17 werkzoekenden, en de armoede steeds meer mensen bedreigt. Daartegenover stelt Jos D'Haese (PVDA+ lijsttrekker Vlaams Parlement): “Maak jacht op de werkloosheid, niet op de werklozen. Geef jongeren een echte kans. Zorg voor nieuwe banen, stabiele jobs met een goed loon!”

In de lange rij die zich voor de RVA vormde, stonden enkele jongeren die voor de eerste keer op controle moesten komen:

“Ik zoek een job in de culturele sector. Daar is het eerder 1 vacature voor 300 werkzoekenden. Het gaat echt moeizaam, ik zal niet anders kunnen dan uitwijken naar andere sectoren waar ik niet voor gestudeerd heb.”

“Geen enkele andere partij doet iets rond deze problematiek. Het is goed dat jullie dat wel doen, want er is wel degelijk een probleem. Komen jullie ook op met de verkiezingen? Ik zal jullie dan wel vinden op de lijst.”

De PVDA zal omtrent deze uitsluiting ook een interpellatie doen in de gemeenteraad van vanavond 24 februari. De PVDA ondersteunt ook de oproep van de vakbonden om op 10 maart een brede interprofessionele actiedag te organiseren tegen de onrechtvaardige maatregel.

Antwerpen, Molenbeek, Charleroi, La Louvière, Seraing... : PVDA+-raadsleden interpelleren tegen de jacht op werklozen

In tal van gemeenten en steden in het hele land, van Antwerpen tot Charleroi, houden raadsleden van de PVDA+ tijdens de gemeenteraden een interpellatie over de gevolgen van de uitsluiting van werklozen, die ingaat op 1 januari 2015. Deze interpellaties staan op maandag 24 februari en woensdag 26 februari op de agenda van de verschillende gemeenteraden.

Door de hervorming van de uitkering zullen vanaf 1 januari 2015 meer dan 50.000 mensen geen werkloosheidsuitkering meer trekken. “Door deze maatregel zullen veel gezinnen in de armoede belanden. Ook zullen de OCMW’s, die nu al met grote financiële moeilijkheden te kampen hebben, nog zwaardere lasten moeten dragen”, stelt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw.

Deze maatregel maakt de gezinnen – en vrouwen en jongeren in het bijzonder – armer en zuigt de OCMW’s financieel leeg. De PVDA noemt de maatregel dan ook totaal onaanvaardbaar en eist dat ze wordt ingetrokken.

De PVDA wijst erop dat niet de werklozen moeten bestreden worden, maar de werkloosheid. De werklozen zijn immers het slachtoffer van het gebrek aan arbeidsplaatsen. Dit is ook de slagzin van een van de campagne-affiches van de PVDA+: “Maak jacht op de werkloosheid, niet de werklozen”. Je vindt deze affiches hier

Raoul Hedebouw: “Er moeten jobs gecreëerd worden. Wie een job zoekt mag niet uitgesloten worden. De PVDA stelt twee belangrijke maatregelen voor: het invoeren van fakkeljobs (waar oudere werknemers op rust kunnen gaan en hun job doorgeven aan jongeren) en het invoeren van openbare tewerkstelling (in de bouw van sociale woningen, isolatiewerken, hernieuwbare energie, onderwijs…) die gefinancierd worden door een miljonairstaks.”