PVDA-voorzitter Peter Mertens roept CD&V op regering te verlaten als regering rijkentaks weigert

Maandag liet schaduwpremier Bart De Wever weten dat hij niet meer wil voorgesteld worden als “de vriend van het groot kapitaal”. Maar de dag nadien wees zijn partijgenoot Jan Jambon – na de zaak-LuxLeaks en de zaak-Coucke – elke vorm van belasting op vermogen af, zelfs de light-variant die de CD&V voorstelt, resoluut af. En vandaag herhaalde ook minister van Begroting Hervé Jamar dat kapitaal niet zal worden belast. “Deze regering heeft geen democratische legitimiteit”, reageert Peter Mertens, PVDA-voorzitter.

Peter Mertens: “Deze regering heeft geen democratische legitimiteit als ze geen echte maatregelen neemt tegen de witteboordencriminelen die de samenleving oplichten via Luxemburgse constructies, en als ze aan multimiljonairs zoals de families Frère en de Spoelberch niet vraagt om echt bij te dragen aan de investeringen in de toekomst. Als de N-VA en MR de rijkentaks weigeren, kan de CD&V het best de regering verlaten. Dit schip vaart recht af op een ijsberg, waarvan het groeiend verzet – ook in de christelijke arbeidersbeweging – zich onder water bevindt. De CD&V heeft de kapitein en de schaduwkapitein van het schip gewaarschuwd. Als de bestuurders toch verder willen varen op de ijsberg, vragen wij dat de CD&V-leden in alle eer en geweten het schip verlaten en zoveel mogelijk passagiers meenemen. Dat is veel nobeler dan de blinddoek aan te binden en samen met de kapiteins de samenleving te laten kapseizen.”

Het regeerakkoord en de daden van de kapiteins die de regering leiden, tonen in de praktijk aan dat deze regering ten dienste staat van de grote ondernemingen en de rijksten. Marco Van Hees, volksvertegenwoordiger voor de PVDA, toonde eerder al aan hoe de federale begroting er een is op maat van de rijksten (Lees hier zijn dossier “Vermogens betalen slechts 2% van totale begrotingsinspanning”)

Het is dan ook niet verwonderlijk dat vicepremier De Croo Marc Coucke feliciteerde toen die, ondanks een meerwaarde van 1,45 miljard euro op zijn verkochte aandelen, geen eurocent belastingen betaalde. Evenmin verrassend dat eerste minister Michel en minister van Financiën Van Overtveldt verkondigden dat de “Kaaimantaks” (of doorkijktaks) – die nauwelijks 120 miljoen zal opbrengen – een deel van de oplossing is voor de zaak-LuxLeaks, die de Belgische schatkist miljarden kostte. Een beetje lachwekkend wel. (zie ook De Zevende Dag van 9 november )

“We moeten radicaal het geweer van schouder veranderen,” zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw, “zodat de besparingen niet op de kap komen van de werkende bevolking, de uitkeringsgerechtigden, de jongeren, het middenveld, de culturele sector en de wetenschappelijke sector. Die hebben de laatste jaren al genoeg betaald. We moeten het geweer van schouder veranderen, zodat er kan geïnvesteerd worden in de openbare sector, in plaats van bezuinigd.”

“En wat we nodig hebben is niet een paar symbolische maatregelen tegen het groot kapitaal, maar wel een belasting die de grote vermogens werkelijk activeert. Dat is trouwens ook een eis van de vakbonden, van de Franse professor Piketty, van het Financieel Actie Netwerk. Een miljonairstaks dus, die 8 miljard euro kan opbrengen.

En er zijn nog mechanismen, zoals de studie van het HIVA-instituut van de KU Leuven vandaag suggereert: een echte belasting op de meerwaarde van aandelen. Die kan jaarlijks 2 miljard euro opleveren, zonder dat van kapitaalvlucht sprake kan zijn. De studie bevestigt trouwens de berekeningen die de PVDA al eerder maakte in haar Cactusplan (www.pvda.be/cactusplan)”, besluit de PVDA-volksvertegenwoordiger.

Persdienst PVDA