PVDA vraagt concessie met Saudische ERS niet goed te keuren

Toen bekend werd dat Saudische miljarden naar Antwerpen zouden komen, klapte de Antwerpse meerderheid enthousiast in de handen. “Hoe lang nog gaat de N-VA de Saudi’s de hand boven het hoofd houden?”, vraagt de PVDA zich af. De partij wil dat de deal wordt afgeblazen.

Deze week werd bekend dat er “schot” komt in de zaak van de Saudische miljardeninvesteringen in de Antwerpse haven. Het gaat om een miljardeninvestering van de steenrijke bankiersfamilie Al Issa, die via de Saudische firma Energy Recovery Systems (ERS) een recyclagefabriek wil bouwen aan het Delwaidedok. Toen bekend werd dat saoedische miljarden naar Antwerpen zouden komen, klapte de Antwerpse meerderheid enthousiast in de handen. “Dit zet Antwerpen nog beter op de kaart”, vertelde burgemeester Bart De Wever dolenthousiast. “Dit zet Vlaanderen op de kaart”, zo ging Vlaams minister-president Geert Bourgeois nog verder. Hij noemde de deal “een unieke opportuniteit voor Vlaanderen”. Voor het grote petrogeld leken alle principes te moeten wijken.

De officiële concessieaanvraag werd ingediend door de familie Al Issa én Saleh Kamel

Reeds in mei dit jaar kwam er zware kritiek op de deal. De nieuwssite Apache bracht toen uit dat naast de familie Al Issa ook Saleh Kamel betrokken is bij de investeringen. Apache publiceerde de bewijzen van de banden tussen Kamel en terreurorganisatie Al Qaeda: de naam van de Saudische topbankier prijkt op de fameuze ‘Golden Chain’, een lijst met twintig steenrijke originele (saoedische) financiers van Al Qaeda. Osama Bin Laden zelf investeerde bovendien 50 miljoen dollar in de Al Shamal Bank die eigendom is van Saleh Kamel. Daarop wrong de haventop zich in allerlei bochten, en beweerde ze plotsklaps dat Saleh Kamel niets meer met het project te maken zou hebben. Bovendien zou Saleh ook “vrijgesproken” zijn in de VS.

Apache onthulde gisteren echter dat Saleh enkel is vrijgesproken van “directe betrokkenheid bij de aanslagen van 9/11.” Maar over zijn financiering van Al Qaeda werd nooit een gerechtelijke uitspraak gedaan. Integendeel, de FBI bevestigde de waarachtigheid van de “Golden Chain”-lijst. Wat er ook van zij, de officiële concessieaanvraag werd ingediend door de familie Al Issa én door Saleh Kamel.

De Antwerpse haventop en de Antwerpse meerderheid lijken zich niets van deze kritiek aan te trekken. Volgende week zou er “een ultieme vergadering” plaatsvinden waar “het dossier zou kunnen landen”. Alle actoren zouden daarbij betrokken zijn: de Saudische familie Al Issa, het bedrijf ERS, het Antwerpse Havenbestuur, het Vlaamse Exportagentschap FI en de Vlaamse Investeringsmaatschappij PMV. De Tijd schrijft: “Als daar de violen worden gestemd, kan aan ERS officieel een concessie worden verleend.”

Hoe lang nog gaat de N-VA de Saudi's de hand boven het hoofd houden?

De PVDA pleit al sinds januari dit jaar voor een embargo tegen van Saoedi-Arabië.  De linkse partij verzet zich hevig tegen de saoedische miljarden. PVDA-fractieleider Peter Mertens zal komende dinsdagavond op de Antwerpse gemeenteraad burgemeester Bart De Wever en havenschepen Marc Van Peel interpelleren over deze deal.

Peter Mertens: “Wij vragen dat de concessie voor ERS niet wordt goedgekeurd, en dat dus alle andere investeringsopties uit het marktonderzoek voor het Delwaidedok opnieuw worden opengesteld. In plaats van een dubbele taal te spreken is het tijd om een klare lijn te trekken. Het gaat niet alleen om Saleh Kamel. Het gaat om het Saudische regime als dusdanig. Zolang wij dat regime blijven steunen, welke bankiersfamilie dan ook, blijven wij mee verantwoordelijk voor de financiering en ondersteuning van de meest gewelddadige salafi-djihadisten. In een interne memo van de administratie van Hillary Clinton - door Wikileaks gelekt – worden saoedische donoren omschreven als ‘de belangrijkste bron van financiële steun voor soennitische terroristische groepen wereldwijd’ (sic). Hoeveel bewijs moet er nog komen? Hoe lang nog gaat de N-VA de saoedi’s de hand boven het hoofd houden? Het is tijd voor een algemene boycot van saoedi-Arabië, in plaats van het grote petrogeld voor te laten gaan op principes. Daarom vragen wij met aandrang om deze concessie niet goed te keuren.”

Bekijk hier de interpellatie van Peter Mertens aan Bart De Wever

Persdienst PVDA

Reacties

De Wever haal nu eens eindelijk de prut uit uw ogen en de stoppen uit uw oren!!!!!!!!
zij denken alleen aan het geld dat er zou binnen komen maar zien niet wat ze daar met binnen brengen dat ze zo nog meer van die terruirorganisaties naar hier halen en ze zo ze ondersteunen en zo nog meer gevaar binnen halen zien ze niet . bij hun is het eerst het kapitaal en de macht dan de mensen waar ze aan denken en zien hierdoor niet het gevaar.