PVDA waarschuwt voor afbraak statuut havenarbeid door federale regering en Europese Commissie

Voorpagina van de Gazet van Antwerpen van 7/10/2014
Artikel van de Gazet van Antwerpen van 7/10/2014

Vandaag, vrijdag 3 oktober, is er overleg tussen vertegenwoordigers van de Belgische overheid en de Europese Commissie over diens klacht tegen het statuut van de Belgische havenarbeiders. Medewerkers van de minister van Werk geven daar een toelichting bij hun schriftelijke reactie op de klacht die de Europese Commissie begin dit jaar heeft opgestuurd. Daarna beslist de Commissie of ze België voor het Europees Hof van Justitie daagt.

"De Europese Commissie beslist vandaag niet om naar het Hof van Justitie te stappen, maar toch hebben we alle redenen om gealarmeerd te zijn. Het statuut van de havenarbeiders komt nu vooral op de tafel van de rechtse besparingscoalitie van CD&V, Open Vld en N-VA en daar valt niets goeds van te verwachten voor de 10.000 erkende havenarbeiders en hun gezinnen. CD&V, N-VA en Open Vld zijn altijd enthousiaste lobbyisten voor de belangen van het havenpatronaat geweest. Van een sociale toekomst voor de havenarbeiders liggen zij zeker niet wakker. De behandeling van de klacht van de Europese Commissie kan nog jaren aanslepen, maar het gevaar bestaat dat de rechtse regering op een mogelijke veroordeling vooruitloopt door zelf het statuut al af te breken”, aldus PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De Europese Commissie heeft de Belgische overheid in gebreke gesteld omdat volgens haar de Belgische regels rond havenarbeid het recht op vrije vestiging voor bedrijven schenden. De sociale bescherming van de havenarbeiders door een wettelijk statuut en collectieve arbeidsovereenkomsten, moet volgens de Commissie verdwijnen. “Als de Europese Commissie verder gaat op dit spoor, dan kan om het even welke collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of wettelijke sociale bescherming voor werknemers in het vizier worden genomen en dat zet de deur wagenwijd open voor sociale dumping”, meent Peter Mertens.

Uittredend minister van Werk Monica De Coninck heeft in een uitvoerig antwoord op de ingebrekestelling van de Europese Commissie het statuut van de havenarbeiders juridisch degelijk onderbouwd, maar de kans is zo goed als onbestaande dat dit de Commissie van haar plan zal afbrengen om dat datde zaak voor het Europees Hof van Justitie te brengen. Elke sociale maatregel wordt door het Hof in strijd geacht met het vrij verkeer van diensten, de heilige koe van Europa.

De PVDA sluit zich aan bij het sociaal verzet van de havenarbeiders en zal zich ondermeer met haar federale parlementsleden, Raoul Hedebouw en Marco Vanhees inzetten voor hun verdediging. "De PVDA is voor het behoud van het statuut van de erkende havenarbeid. Het is een systeem dat zich weet aan te passen aan het moderne havenwerk en het geeft de beste garantie dat havenarbeiders tegen correcte loon– en arbeidsvoorwaarden kunnen werken. Het statuut moet wel consequent worden toegepast. De overheid moet met harde hand optreden tegen werkgevers zoals Fernand Huts die de sociale regels en collectieve arbeidsovereenkomsten flagrant met de voeten treden", besluit Peter Mertens.