PVDA: “Werkgroep politieke vernieuwing is gebuisd”

De PVDA noemt de uitkomst van de werkgroep Politieke Vernieuwing een mislukking. “Voor ons is dit een zware buis”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw. “Nadat je maanden discussieert over honderden voorstellen, terwijl de bevolking voortdurend oproept om duidelijke maatregelen te nemen, kun je niet met zo’n pover resultaat afkomen.”

“De werkzaamheden waren een circus, waarbij vooral N-VA, Open Vld en MR voortdurend alles geblokkeerd hebben. De burger is hiervan de verliezer.”

Een van die voorstellen die begin deze week opnieuw ter sprake kwamen was het verlagen van het loon van de Kamervoorzitter, dat van meer dan 25.000 euro bruto per maand zou dalen naar meer dan 20.000 euro bruto per maand, één euro meer dan de premier. “Belachelijk dat ze zichzelf op de borst kloppen voor zo’n beperkte verlaging”, vindt Hedebouw. “Bracke verdient nog altijd meer dan de Duitse bondskanselier Angela Merkel.”

Zelf heeft de PVDA altijd gepleit voor een beperking van het parlementair loon tot twee keer het mediaanloon in België, wat neerkomt op een halvering. De Kamervoorzitter mocht van de PVDA maximaal 150% van dat parlementair loon verdienen, zo’n 9.000 euro bruto per maand. “Voor ons was dat een absoluut plafond, voor alle politici”, zegt Hedebouw. “Ook de inkomsten uit private mandaten moeten daarin worden meegerekend.”

De partij wil totale transparantie over de vergoedingen uit alle mandaten, ook private mandaten. Die worden nog altijd niet integraal openbaar gemaakt en ze worden ook vooral niet meegerekend in het loonplafond voor politici. Het huidige voorstel van de meerderheid zal die transparantie niet garanderen, aldus Hedebouw.

Ook het gebrek aan controle blijft voortbestaan. “Er worden meer complexe regels opgelegd, maar wie gaat dat controleren? Het Rekenhof heeft tijdens de werkzaamheden gezegd dat men niet de mankracht of het mandaat heeft om actief op zoek te gaan naar misbruiken. Nu gaan zij ook nog eens moeten controleren voor welke instellingen men een mandaat moet aangeven, en in welke vorm? Laat politici gewoon hun belastingaangifte vrijgeven.”

De PVDA had ook voorgesteld om de vermogens van politici openbaar te maken, en om voor die controle een externe instelling voor transparantie en politieke vernieuwing op te richten. Beide maatregelen bestaan al in Frankrijk en leiden daar stilaan tot resultaten.

De partij hekelt ook de communicatie en werkwijze van voorzitter Brecht Vermeulen (N-VA). “Terwijl zijn partij zelf alles blokkeert, betreurt Brecht Vermeulen maandag plots in de pers dat de andere partijen niet opschuiven in de discussie. Ondertussen was er wel geen tijd om de werkgroep zelf in te lichten van de stand van zaken. In een werkgroep die voor meer politieke transparantie moet zorgen, zijn de beslissingen in geheime, besloten vergaderingen genomen. Zijn houding is een toonbeeld voor de oude politieke cultuur: pure hypocrisie.”

Persdienst PVDA

Reacties

Een werkgroepje, een commissietje, een comiteetje, een dit, een dat. Allemaal Bullshit. Wilt ge vernieuwing? Stem PVDA.