Foto Solidair, Salim Hellalet.

PVDA wil geen kilometerheffing maar duurzame en sociale alternatieven voor mobiliteit

auteur: 

Jos D’Haese

De Vlaamse regering plant de invoering van een kilometerheffing op het hele Vlaamse wegennetwerk. Op die manier hoopt de regering automobilisten aan te moedigen om de overstap naar openbaar vervoer te maken. Geen goed idee, zegt de PVDA. Het is een inefficiënt en asociaal systeem.

De zogenaamde slimme kilometerheffing is een dom idee. Ten eerste, rekeningrijden is onrechtvaardig. De taks straft werknemers die niet zonder auto kunnen. En dat zijn er nogal wat. Fabrieken liggen niet naast treinstations en busvervoer naar industrieterreinen is schaars. In de Antwerpse haven werken 62.000 mensen, maar openbaar vervoer naar de haven is er niet of nauwelijks. Dan is het niet verwonderlijk dat de wegen dichtslibben. Mensen straffen omdat er geen openbaar vervoer in de buurt is, dat is sociaal onrechtvaardig.

De CEO in zijn Audi A6 betaalt in de spits evenveel per kilometer als de poetsvrouw in haar Citroën Saxo

Bovendien dwingt het arbeidsmarktbeleid werkzoekenden om steeds verder weg van huis op zoek te gaan naar werk. De VDAB verplicht mensen om elke passende job te aanvaarden binnen een straal van 65 kilometer. In die hyperflexibele, veeleisende arbeidsmarkt is openbaar vervoer op mensenmaat verder weg dan ooit.

Ten tweede, rekeningrijden is asociaal. De CEO in zijn Audi A6 betaalt in de spits evenveel per kilometer als de poetsvrouw in haar Citroën Saxo. De slimme kilometerheffing is een vlaktaks op verbruik. Bij lage inkomens komt de kilometertaks in verhouding veel harder aan, en dat is allesbehalve sociaal. Wie weinig verdient, betaalt dubbel en dik, terwijl grootverdieners de kilometertaks nauwelijks voelen. Is dat de samenleving die wij willen? Waar het recht op mobiliteit alleen nog geldt voor wie het kan betalen?

Dat de kosten voor het rekeningrijden flink oplopen, blijkt uit een berekening van mobiliteitsorganisatie VAB. Gerekend aan 13 cent per kilometer (het gehanteerde bedrag in Frankrijk) zal het traject Antwerpen-Brussel u 14,3 euro per dag kosten en 71,5 euro per werkweek; het traject Hasselt-Brussel zal 21,32 euro per dag kosten en 106,6 euro per werkweek; het traject Gent-Brussel tenslotte zal u 14,82 euro per dag kosten en 74,1 euro per werkweek.

Ten derde, rekeningrijden is niet duurzaam. Omdat de kilometerheffing geen rekening houdt met de CO2-uitstoot van de wagen. Een zuinige gezinswagen en een dieselslurpende SUV-terreinwagen betalen evenveel. Maar ook omdat wie geen alternatief heeft, sowieso de wagen neemt. Door die automobilisten-tegen-wil-en-dank financieel te straffen, haal je geen auto van de weg. Je lost het fileprobleem niet op door een prijs te plakken op elke kilometer. Daarvoor heb je structurele, maatschappelijke oplossingen nodig.

Als de overheid echt iets wil doen aan het fileprobleem, dan moet ze zorgen voor alternatieven

Ten vierde, rekeningrijden bestaat eigenlijk al. Voorstanders van het rekeningrijden willen de verkeersbelasting, die het bezit van een auto belast, vervangen door een slimme kilometerheffing, die niet het bezit maar het gebruik van de auto belast. Dat is op zich geen onzinnig argument. Alleen, dat gebeurt al. Het autogebruik wordt vandaag al belast en ontmoedigd door de accijnzen en btw op benzine en diesel. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer belastingen je betaalt op de verbruikte brandstof.

Investeer in openbaar vervoer op mensenmaat

Als de overheid echt iets wil doen aan het fileprobleem, dan moet ze zorgen voor alternatieven. In plaats van het onrechtvaardige en asociale rekeningrijden kunnen we veel beter opteren voor duurzame, sociale oplossingen. Twee maatregelen staan daarbij voorop. Ten eerste, wie in het autogebruik wil snoeien, moet investeren in veilige, snelle fietsroutes, en aantrekkelijk openbaar vervoer. Een fijnmazig netwerk met kwartierfrequentie in de steden. Een service op mensenmaat, dat goedkoper is dan vervuilend wegvervoer.

Resoluut kiezen voor openbaar vervoer, is mogelijk. Dat liet de Noord-Franse stad Duinkerke in september zien. Het openbaar vervoer is er sinds dan volledig gratis. Een paar maand later besliste de regering in Luxemburg om het openbaar vervoer op vijf jaar tijd in heel het land gratis te maken.

De Vlaamse regering klaagt steen en been over de files, maar zet tegelijk De Lijn op droog zaad

We moeten van koers veranderen. Maar net daar wringt het schoentje. Want diezelfde overheid die het rekeningrijden willen invoeren, snoeit drastisch in het openbaar vervoer en steekt de kop in het zand. Wie naar Brussel wil, moet rekeningrijden. Maar de voorbije jaren heeft de NMBS wel 170 treinlijnen geschrapt en honderden opstapplaatsen gesloten. Het voorstadnet rond Brussel, nochtans cruciaal om het fileprobleem aan de wortel aan te pakken, begint steeds meer op het Monster van Loch Ness te lijken. Iedereen praat erover, maar niemand heeft het ooit gezien. Het project was oorspronkelijk voorzien voor 2012, maar wordt nu ten vroegste in 2022 verwacht.

De Vlaamse regering klaagt steen en been over de files, maar zet tegelijk De Lijn op droog zaad. De Lijn moet 60 miljoen per jaar besparen en schrapt zo driftig in de busverbindingen dat, zo zegt de Bond van Trein-, Tram-en Busgebruikers “de bodem bereikt is” en “het recht op basismobiliteit in het gedrang komt”. Is het zo dat de Vlaamse regering de files wil aanpakken? De slimme kilometerheffing wordt zo vooral een slimme manier om nieuwe belastingen te heffen. Maar de structurele fileproblemen worden niet aangepakt.

Resoluut kiezen voor openbaar vervoer, is mogelijk. Dat liet de Noord-Franse stad Duinkerke in september zien

Haal de vrachtwagens van de weg

Om het fileleed te verhelpen is het ook van groot belang dat het (internationale) vrachtverkeer aangepakt wordt. Onze wegen slibben dicht, niet in het minste door de vrachtwagens, en vooral het doorgaand internationaal vrachtverkeer. Dat hebben we te danken aan de chaos van de just-in-time vrije markt. Nochtans zou de overheid ook kunnen investeren in transport per trein of binnenschip.

Rekeningrijden is inefficiënt en asociaal. In plaats van de markt te laten spelen en mensen betalend in de file te laten staan, kunnen we veel beter volop inzetten op sociale en duurzame oplossingen: investeringen in veilige fietsinfrastructuur, slagkrachtig openbaar vervoer, verplicht duurzaam goederentransport en een kilometertaks voor internationaal vrachtvervoer.

We kunnen de regering terugdringen

De PVDA steunt de acties voor meer fiscale rechtvaardigheid en meer koopkracht. Gele, groene en rode hesjes ... samen kunnen we de regering terugdringen.

Daarom lanceerden we ook een petitie voor meer koopkracht en tegen oneerlijke belastingen.

Labels

Commentaar toevoegen

Reacties

Ik wil een leefbaar pensioen, probeer maar eens met 1100 euro als alleenstaande nog rond te komen.
Ik lees net dat vanaf 1 januari (langdurige) werklozen minder pensioen zullen krijgen. Spelregels veranderen tijdens het spel, voor politici is dat ondenkbaar, voor ons vaak met terugwerkende kracht. Komt goed uit aangezien dat 50+ zo moeilijk aan een job geraken. Het is jammer maar er zijn geen winnaars bij armoede. Wat ze denken te besparen op een gepensioneerde word dubbel betaalt aan hulp en extra kosten zoals medische. Om als alleenstaande rond te komen en het gevoel te hebben om voorruit te gaan in het leven, een hobby te hebben en op het einde van de maand iets op zij te zetten (pensioen, voor tegenslag) heb je 1800 netto nodig. Wetenschap doet de politiek niet aan mee, hoe lager het inkomen hoe moeilijker het is om mensen vooruit te helpen, de uitkeringen liggen nog onder de 1100, is niet leefbaar, en de nieuwe jobs worden zodanig weinig betaald dat wanneer je de kosten betaald om te gaan werken nauwelijks iets meer hebt en dus in dezelfde miserie blijft zitten.
Er is trouwens al een kilometerheffing dat milieugericht is. Via de taksen en accijnzen betaal je het gebruik van een voertuig. Wie veel rijdt betaald meer, wie een zuinige milieu vriendelijker wagen koopt betaald minder. Het tweede probleem met dit systeem zijn de tarieven. Ik heb de rekening gemaakt en voor de jaarlijkse 230 euro die ik nu betaal zou ik 2000-3000 km mogen afleggen, dat is niet veel. Dus meer dan 90% zal meer betalen wat een platte belastingverhoging is. Voor mij is een eerlijk tarief 20 euro per 1000 km, dat is betaalbaar en een deel zal minder betalen, een deel meer. Zal het bij ons files oplossen? Nee. Want wij hebben geen visie. Aan het treinstation in Tienen staat de parking vol, mensen zijn genoodzaakt om ergens anders een plaatsje te zoeken en vervolgens gaat men deze dan allemaal een boete uitschrijven. Nu kondigen ze aan de parking betalend zal worden en dat ze de parking ook niet zullen uitbreiden. Veel mensen proberen dan in Landen te parkeren of in Boutersem, maar daar kampt men met hetzelfde probleem, geen plaats meer. Uiteindelijk besluit men dan meer gewoon naar het werk te rijden met de auto, maar hier liggen dan ANRP camera's op de loer om lokaal verkeer te weren en te beboeten. Een sluipweg is gewoon een andere route maar burgemeesterlijke waanzin vormt ook een probleem. Een mens mag blij dat hij nog ergens mag rijden, want discrimineren op u voertuig, het mag. Krijg je een boete van 300 euro om een LEZ binnen te rijden, 300 euro is voor sommigen een maandbudget aan voedsel. Politici en geldbesef? Nee men is alle voeling verloren met de werkmens. Openbaar vervoer nemen als je een auto hebt is ontmoedigend, tijdverlies en duur. Vroeger betaalde je per zone met De Lijn, nu hetzelfde bedrag voor 5 haltes of 50. Daarnaast een kriskras aan tarieven, dat is ingewikkeld en schrikt mensen af. hanteer hetzelfde tarief en laat de mensen betalen met het medium dat zij het makkelijkste vinden. De occasionele gebruiker wil eenvoud. Als alleenstaande loop ik niet rond met een smartphone en data abonnement. Waarom moet ik meer betalen voor een sms-ticket? Mensen dwingen om iets te gebruiken door het andere duur te maken schrikt mij net af. Maar goed, binnenkort zal het werkvolk geen wagen meer kunnen kopen, kunnen de rijken fileloos rondrijden.
Gelukkig zijn er nog mensen met gezond verstand zoals u , maar spijtig genoeg zijn we met niet genoeg (te merken aan de verkiezingsuitslagen en de peilingen). Ik ben autoliefhebber in hart en ziel ,maar bijna elke dag wordt er op onze ziel getrapt. De auto en de automobilist kan niets goeds doen. Wetende dat de overheid jaarlijks 20 miljard incasseert van de automobilist!!!. En nog is het niet genoeg!! Het fileprobleem vraagt doordachte oplossingen met duidelijke visie i.p.v steeds de mensen te pesten , maar daar zijn onze politici niet slim genoeg voor. Dat vraagt inspanning en investeringen i.p.v extra belasting. Het openbaar vervoer moet gecombineerd worden met het autoverkeer door bijvoorbeeld op de meeste fillegevoelige plaatsen meerdere grote parkings te voorzien van waaruit dan bussen vertrekken om op uw eindbestemming of in de stad te geraken. Men mag de auto niet als vijand zien,men moet een harmonieus geheel vormen,zo ook aan de trein stations met degelijke en grote parkings. Die 20 miljard jaarlijkse inkomsten zouden beter daarvoor gebruikt worden i.p.v nog meer belasting door kilometerheffing. Weet ook dat er een massa vrachtwagens zijn die je niet van de weg kunt toveren en nodig zijn voor onze dagelijkse bevoorrading.
Ik en mijn echtgenote staan alle bij op invaliditeit en moeten nu al zien om rond tekomen nu gaan ze nog meer geld uit onszaken halen . Wij vinden ze al genoeg uit de mensen zakken halen het mag gaan stoppen nu .
HOE LANG GAAN WIJ DAT NOG LATEN DOORGAAN ??? WIJ, DE ALLEENSTAANDE GEPENSIONEERDE, DE MINDERVALIDE GEPENSIONEERDE, DE ALLEENSTAANDE OUDER MET KINDEREN, DE GEHANDICAPTEN, ENZ.. ENZ.. WANNEER GAAN WIJ STOEME VLAMINGEN NU EINDELIJK EENS GAAN BESEFFEN DAT WE NOOIT EEN EUROCENT MEER IN ONZE ZAKKEN ZULLEN KRIJGEN, ZOLANG RECHTS HIER AAN DE MACHT IS. RECHTSE POENPAKKERS KOMEN NIET UIT ARBEIDERSGEZINNEN, WAAR SOMS GEKNOKT MOEST WORDEN VOOR EEN BOTERHAM DIE AL WAT DIKKER GESNEDEN WAS DAN DE ANDERE, OF ER KABAAL AAN TAFEL ONTSTOND OMDAT ONZE BROER JEF 3 GROTE AARDAPPELS KREEG EN WIJ MAAR 1 GROTE EN 2 KLEINTJES. WAAR DE JONGSTEN DE TRUIEN, HEMDEN, T-SHIRTS EN BROEKEN EN SCHOENEN MOEST AFDRAGEN VAN DE OUDSTE. WAAR ELK KIND MAAR 1 of 2 KEER IN ZIJN KINDERTIJD NIEUWE KLEREN KREEG, NL. MET ZIJN 1e en PLECHTIGE COMMUNIE. DAN WERD ER MET TANTE MARIA GAUW NAAR DE MARKT GEGAAN OM EEN COUPONNEKE STOF TE GAAN HALEN, EN DAN KON ONS TANTE DAAR ONZE NIEUWE KLEREN VAN MAKEN..... WIE DAT NIET AAN DEN LIJVE HEEFT ONDERVONDEN, OF ER NU DAGELIJKS MEE GECONFRONTEERD WORDT DOOR ZIJN WERK, OF ZIJN VRIJWILLERSWERK, DIE HEEFT GEEN FLAUW BENUL VAN WAT ARMOEDE BETEKENT !!!! Door de extra lage pensioenen, de belastingen die wij nog op onze pensioenen moeten betalen (onze pensioenen zijn eigenlijk onze eigen spaarcenten die via het RIZIV of RSZ van onze pree werden ingehouden) de geniepige extra lage max. bedragen die gehanteerd worden om te bepalen of we met ons pensioentje nog recht hebben op een sociaal tarief voor gas & elektriciteit ; telefoon & kabel T.V., of uw integratietegemoetkoming als gehandicapte, dan mag je bruto maar een kletske meer hebben dan het leefloon of iemand die nooit gewerkt heeft, terwijl jij jezelf kapot gewerkt hebt gedurende 35/40 jaar van je leven. De onrechtvaardige leeftijdsbepaling wanneer we op pensioen kunnen gaan. Velen zijn al gaan werken als ze nog maar 14 of 16 jaar waren. Die moeten ook tot hun 67 jaar travajjen !! Maar een professor die tot zijn 28 aan de unief heeft gezeten, die MAG ook op 67 jaar stoppen. Is dat eerlijk ? Dat de ene meer dan 50 jaar moet knokken, terwijl een ander 39 jaar moet "werken". En er is dan ook nog het GROTE verschil tussen lichamelijke arbeid en geestelijke. Ik heb nog nooit een professor, advokaat, rechter, of weet ik veel weten stoppen met werken omdat zijn knieën versleten waren (vloerders) of hun rug totaal naar de vaantjes is (veeeeel te veel beroepen). waardoor ze van hun miezerig pensioentje ook nog eens een masa geld moeten uitgeven aan dokters, medicijnen, kinesisten, enz.. enz.. enz.. en die ondanks dat alles nog steeds geen deftige oude dag hebben. Doordat hun lijf volledig kapot is, ook geen snoepreisjes meer, zelfs niet meer naar Spanje, Zuid Frankrijk, enz.. En wat moet dan zo'n kapot gewerkte mens nog doen in zijn oude dag ? Eens met de hond gaan wandelen. een kaartje gaan leggen (maar dan niet meer van 2 pintjes of cola's drinken anders kom je met je pensioentje niet toe !!!!) Nu gaan ze die mens zijn verzetje helemaal afpakken, want zelfs zijn klein autootje kan hij niet langer bekostigen met die dure benzine of mazout. Dus die paar uitstapjes naar de zee, en eens met de kleinkinderen naar de Efteling : STREEP ERDOOR !! Zolang als iemand zich nog vlot behelpt in het verkeer, moet hem dat gegund worden. Die sukkelaar gaat NIET de oorzaak zijn van de lucht vervuiling, de opwarming v/d aarde enz. Ja, natuurlijk kan hij ook de trein nemen. Maar dan moet hij eerst aan het station geraken, en dan komt hij ginder aan, in een station op 30 km. van de woonplaats van zijn dochter, en moet hij soms een uur wachten op een bus. Want veel bussen rijden er niet op zaterdag en zondag. Dus al bij al is hij dan 7 uur onderweg, om 3 uur bij zijn dochter en kleinkind te zijn. Weet je hoe ik dat noem : met iemand zijn voeten rammelen !!!! Maar het kan nog erger hoor !! Als je op gezegende leeftijd je partner moet laten opnemen in een R.V.T. (bejaardenhuis) kom je er onder de 1.700 euro per maand niet van af. Dus als je spaarzaam geleefd hebt en een kleine werkmanswoning hebt kunnen kopen, dan legt het OCMW - nu Zorgbedrijf- daar beslag op en op het , ogenblik dat je partner overlijdt komen ze de rest bij u halen, of ze verkopen jullie liefdesnestje om je schulden te vereffenen. Heb je geen eigendom, dan vallen ze de kinderen lastig en moeten zij de schulden maar verder afbetalen. SCHANDE !! SCHANDE !! En dan durven wij met onze vinger beschuldigend naar vele andere landen uitsteken. Maar we zouden ook beter eerst eens onze eigen stoep schoonmaken, en dan liggen mekkeren over de rotzooi van andermans stoep ??? Er is hier nog meer dan genoeg werk aan de winkel !!
100% eens,en inderdaad onze politici hebben geen besef van de realiteit van de gewone mensen. Als er een partij is die dit op de kaart zet zijn het populisten. Spijtig dat er veel mensen maar niet willen beseffen dat het de verkeerde richting uit gaat.
Wanneer gaat dat ooit gebeuren ? Een eerlijke belasting ?? Dat is een UTOPIE !! Zeker zolang die Rechtse Jongens het heft in handen hebben en het gros van de "stoeme Belgen" hun stem nog altijd geven aan die poenpakkers. Pensioen : Dat heb je toch grotendeels zelf bijeen gespaard. Heb gewerkt van mijn 18 tot mijn 57 jaar. Dan te zware rugproblemen door een niet erkend zwaar beroep : bejaardenhelpster aan huis. Moet je maar eens bedenken dat wij veel mensen (halfverlamd) door CVA of serieuze hartproblemen, maar ook dementerenden, die niet meer begrijpen wat je vraagt om te doen) wel een 15 à 20 x op 4 u tijd moeten rechttrekken, terug laten zitten, enz... Toen ik 57 was moest ik bij iemand gaan vervangen. Een zeer lieve meneer, MAAR 123 kg (droog aan de haak) en half verlamd. De hele mikmak. Uit bed, in rolstoel, in de douche... uit de douche.. afdrogen & aankleden.. hoeveel keer heb je hem dan getild ? Na ontbijt wil hij naar de kapper. Alweer een heel gedoe ! Hoeveel 1.000 KG heb je dan al bijeen ?? in stukken van 123 kg. Op de dokken mogen ze maar 50 kg zakken meer verhandelen. Bij ons staat er geen grens op. !! En dan ga je op pensioen. Je verwacht toch een serieuze toename, want per slot heb ik gewerkt van mijn 18 tot mijn 57. Dan op ziekenkas wegens rugproblemen. 1e veeg rond je oren : die jaren ziekenkas veroorzaken een tsunami en je pensioen krijgt een flinke deuk. 2e Je betaalt op je pensioenTJE nog een grote kwak belastingen. Ja, maar ik heb dat pensioen toch zelf bij mekaar gespaard ?? Elke maand RIZIV of RSZ bijdragen gingen er van mijn loon af. Voor wat ? O.a. voor ziekte en invaliditeit, maar ook voor je PENSIOEN. Dus als je met pensioen gaat krijg je elke maand een stukje van je spaarcenten terug. Daar betaal je toch geen belastingen op ?? Want dat is GEEN inkomen ?? Ja ja : volgens onze dictators is dat wel een inkomen en Je zult daarop belasting betalen. Basta !! Als > 66 % gehandicapte, had ik recht op een integratie tegemoetkoming. Nu niet meer. Mijn pensioentje & mijn weduwepensioentje zijn iets meer dan 200 Euro per jaar BRUTO hoger dan het maximum dat je aan inkomen mag hebben. Dus ben ik kwijt : mijn integratietegemoetkoming (212 euro/maand) sociaal tarief voor telecom, electriciteit, enz.. En dan ga ik eens cru berekenen wat ik als gehandicapte aan extra kosten heb : ca. Euro 370 voor mijn behaardenhelpsters ; Euro 150 per maand voor psycholoog, en can Euro 130 voor medicatie. Dan regelmatig nog eens Kinesist erbij. Dus zonder veel na te denken : minimum € 650/ maand. Ik zou misschien mijn psycholoog kunnen afzeggen, maar dan weet ik zo dat ik binnen een 6 à 8 maanden weer moet opgenomen worden. De dagelijkse zware pijn (waar ze niets meer kunnen aan doen) sociaal isolement, want ik kan nergens alleen naartoe met mijn rolstoel, EN je moet maar eens rondzien of je een brave ziel vindt die je af en toe eens kan komen halen & terugbrengen. Vrijwilligerswerk ?? Ben je zot ?? Gaan werken om niets te verdienen ???? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Ik heb dat jaaaaaren geleden ook gedaan. Bij de kankerliga, en op een palliatieve eenheid in een ziekenhuis. Heb dat een paar maal tegen een vriend/vriendin gezegd, en die wezen allemaal met hun vingertje aan hun hoofd. Dat zegt genoeg hè ..........
Beste, Vooreerst mijn dank omdat u het voor de "gewone" man (en daar reken ik tevens de middenklasse bij die het "belastingsgewijs" hard te verduren krijgt) opneemt. Meer bepaald wat betreft de kilometerheffing. Ik stem volledig in met de analyse in uw artikel, maar er is volgens mij meer. De privaat gebruiker van een auto (dus allen die hun voertuig niet op kosten van een bedrijf kunnen gebruiken) zal in de toekomst twee maal opdraaien voor de kilometerheffing. Een eerste maal voor alle kilometerheffingen die doorgerekend worden op de producten die aangekocht worden en nu binnenkort een tweede maal voor elke kilometer die zelf gereden wordt. Het is zelfs al zover gekomen dat bepaalde bedrijven van de kilometerheffing een "verdienmodel" gemaakt hebben. Ik licht even toe (en dit is een werkwijze die effectief wordt toegepast door een bedrijf hier in de streek) : een groothandel in hout koopt een volledige lading hout voor bijvoorbeeld constructie van daken. Deze lading wordt in deelladingen verkocht aan diverse timmermannen. Het bedrijf zorgt ervoor om de diverse leveringen te groeperen in éénzelfde regio. Voor elke klant afzonderlijk wordt een kilometerheffing aangerekend van het bedrijf naar de klant en terug. Dit alhoewel de diverse klanten soms maar op enkele kilometer van elkaar verwijderd wonen. De kilometerheffing is niet alleen asociaal zoals duidelijk beschreven in uw artikel maar leidt dus ook tot misbruiken. De kilometerheffing is sowieso een louter "verdienmodel" voor de overheid maar gewiekste zakenmensen hebben er een eigen "verdienmodel" van gemaakt. En de burger maar afdokken ! Tevens wil ik nog kwijt dat een personenwagen gemiddeld 6 liter diesel gebruikt - een vrachtwagen verbruikt er gemiddeld 35. Ik lees in uw artikel een kostprijs van 13 cent per afgelegde kilometer voor een personenwagen. Dat is amper enkele cent minder dan een vrachtwagen. Hoe rijm je dat in godsnaam !!!