(Foto Solidair, Antonio Gomez Garcia)

Raoul Hedebouw (Luik), federaal parlement: “Wij zijn één, nous sommes un!”

Webteam PVDA

De mediagenieke woordvoerder van de PVDA, gekend voor zijn humor, zijn vlotte babbel, maar ook voor zijn vastberadenheid.

Raoul Hedebouw (36) is de nationale woordvoerder van de PVDA en gemeenteraadslid in Luik. Hij is de zoon van een staalarbeider en overtuigd vakbondsmilitant. In 1996 stond hij al aan het hoofd van — je moet het maar bedenken — CHE (Comité Herstalien Etudiant — Studentencomité van Herstal) en bezielde hij de scholierenstakingen tegen minister Michel Lebrun (PSC).

Hij is bioloog en volgt als gepassioneerd vogelliefhebber iedere herfst de vogeltrek. Als hij geen volk rond zich heeft, kwijnt hij weg. Wie in Luik passeert, vindt hem ofwel op een terrasje ofwel rond een groot bord spaghetti met zijn copains.

In 2012 werd hij verkozen in de gemeenteraad van Luik.

Bij uitgeverij Aden verscheen in 2013 het boek ‘Première à gauche’ (vrij vertaald: ‘eerste straat links’), een diepgravend boek in interviewstijl met een politicus die het hart op de tong heeft en consequent de zijde van de werkende bevolking kiest. De klassieke strijdthema’s van de PVDA komen aan bod (gratis gezondheidszorg, fiscaliteit…), maar ook minder gekende punten, zoals de strijd voor het klimaat of de strijd tegen discriminatie. (Je kan het boek bestellen in de PVDA-shop)

In het parlement wil Raoul Hedebouw de werkende bevolking van het hele land verdedigen, want alhoewel deze Limburgse Luikenaar perfect tweetalig is, spreekt hij maar één taal: de taal van de solidariteit, of zoals hij het zelf zegt: “Wij zij één, nous sommes un!”

Reacties

Van harte proficiat met uw verkiezingswinst, bewijs dat de mensen vertrouwen op u. Dit, om hen te verdedigen in de politieke wereld. Veel moed en geluk toegewenst: m.v.g: Jean.