Foto Solidair, Vinciane Convens

Raoul Hedebouw naar Griekse parlement omtrent schuldkwestie

Webteam PVDA

Op uitnodiging van het Griekse parlement verblijft PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw op 17 en 18 juni in Griekenland. De Waarheidscommissie van het Griekse Parlement over de staatsschuld zal op dat moment haar eerste conclusies voorstellen inzake de legaliteit en legitimiteit van de Griekse schuld.

Het Griekse parlement richtte de Commissie van experten op om in detail na te gaan hoe de Griekse staatsschuld tot stand kwam. De bedoeling is vooral te bepalen of een deel van deze schuld al dan niet een illegaal of illegitiem karakter vertoont.

De PVDA-volksvertegenwoordiger reageerde positief op de uitnodiging van de voorzitster van het Griekse parlement, Zoé Konstantopoulos, “want het is cruciaal om vandaag, in deze moeilijke en doorslaggevende uren, onze solidariteit te tonen met het Griekse volk”.

Raoul Hedebouw: “De schuldkwestie vormt de rechtvaardiging voor alle besparingsmaatregelen die aan het Griekse volk worden opgelegd. Maar de bevolking heeft voor verandering gestemd. Het is dus volledig terecht dat het parlement die schuld nu in detail laat analyseren: waar komt de schuld vandaan, wie is verantwoordelijk, wie profiteerde ervan... Dat is een kwestie van democratie.”

Het vraagstuk van de Griekse staatsschuld is rechtstreeks verbonden met de sociale en humanitaire noodsituatie die de Grieken sinds 5 jaar ondergaan. Na 5 jaar Europees besparingsbeleid leeft één Griek op drie in armoede, terwijl 3,8 miljoen anderen rechtstreeks door armoede bedreigd worden. Een situatie die volgens Hedebouw heel ver verwijderd is van de speeltijd waar eerste minister Charles Michel het recent over had.

Gedurende de twee dagen die hij in Athene zal doorbrengen, zal de PVDA-volksvertegenwoordiger een Belgisch klankbord zijn voor de eerste conclusies van de Commissie.

Reacties

Ik wens hem veel succes , maar als klei partijtje hier in Belgie vind ik het toch maar een druppel op een hete plaat hoor.
Suggestie: word lid en maak de partij mee groter! :-)
Beste, vele kleine druppels vormen een stortbui :-)
Te letterlijk vertaald uit het Frans: wie begrijpt het verschil tussen 'legaliteit' en 'legitimiteit'?!